YETKİNLİK |
Alana Özgü Yetkinlik |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirebilir. |
1,2,3 |
1,2,3,4,5,6,7 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili çalışmalarda proje üretebilir, ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır. Etik ve hijyenik kurallara uygun, hasta haklarına saygılı, insani değerleri ön planda tutan klinik ve laboratuvar çalışmalar planlayarak yapabilir. Elde edilen sonuçları da bilimsel düzeyde değerlendirebilir. |
1,3 |
1,2,3,4,5,6,7 |
Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği klinik, sosyal ve teknik bilimlere ait temel ve güncel bilgilere sahiptir, mesleğinin gerektirdiği ağız-diş sağlığını sağlamaya yönelik her türlü aleti kullanabilir, meslek yaşamı boyunca, diş hekimliği ile ilgili kanıta dayalı bilimsel yayınları takip eder güncel bilgileri meslek pratiğine uygular. |
1,3 |
1,2,3,4,5,6,7 |
Diş hekimliği uygulamaları sırasında hasta, hasta yakınları, meslektaşları ile ve bulunduğu ortamda çalışan kişilerle karşılıklı anlayış, güven ve saygıya dayalı nitelikli iletişim kurar ve her yaştaki ve kültürdeki hastaya psikolojik olarak uygun davranır. |
1,3 |
1,2,4,7 |
Hastalarının medikal, oral ve dişsel (dental) durumları hakkında kapsamlı anamnez alabilir ve hasta kayıtlarını tutabilir, klinik, radyolojik muayene ve diğer diagnostik testler ile ilişkilendirerek etik ve kanuni sorumluluklarını göz önünde bulundurarak hasta için en uygun tedaviyi gerçekleştirir. Becerisinin ötesinde kalan tedavileri için uzman görüşüne veya tedavisine başvurur. |
1,3 |
1,2,3,7 |
Klinik uygulamalar sırasında fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik kontaminasyondan korunarak çapraz enfeksiyonların oluşmasını engelleme becerisini kullanır. |
1,3 |
3 |
Koruyucu Diş hekimliği uygulamalarını klinikte uygular, bunun yanı sıra yerel veya ulusal düzeyde planlanacak topluma yönelik ağız-diş sağlığı program ve projelerine katılarak ilgili disiplinleri destekler ve gerektiğinde bu konularda yeterli donanımları edinerek denetler ve yönetir. |
1,2,3 |
1,2,3,4,5,6,7 |
Lisans düzeyinde diş hekimliği alanına özgü disiplinler arası bilgileri analiz ve sentez ederek kullanır. Meslekdaşları ile paylaşır, karşılaştırır, bilgi alışverişinde bulunur. |
1,2,3 |
1,2,3,4,5,6,7 |
Mesleki kural ve kanunları takip eder, ağız-diş sağlığı ile ilgili ulusal ve uluslar arası politika ve uygulamaları irdeleyip, olası sonuçlarını değerlendirir, fikir üretir ve sunar. |
1,2,3 |
1,2,3,4,5,6,7 |
Özel bakım gerektiren veya sistemik hastalıklı bireylere yönelik diş hekimliği uygulamaları yapar veya gereken durumlarda tam teşkilatlı merkezlere yönlendirir. |
1,3 |
1,2,3,4,7 |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, ve kültürel değerlerin korunması ile klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri, çevre koruma, atık yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve gerekli uygulamaları yapar. |
2,3 |
1,2,3,4,5,6,7 |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. 2- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
1-Sağlık alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. 2-Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. 3-Bebek ve çocukları da kapsayacak şekilde, birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve uygular. 4-Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. 5-Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur. 6-Sağlıklı ve/veya hasta bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları; bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlamaya yetkindir. 7-Mezuniyet sonrası kurum içi, yerel, ulusal ve uluslararası eğitimlere katılır; bunları kredilendirir ve belgeler. 8-Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim- uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir. |
|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Ağız, diş ve çene hastalıklarının nedenlerini ve oluşum mekanizmalarını, sebep olduğu bulguları yapı ve fonksiyon bozukluklarını ve organizmayı nasıl etkilediğini tanımlar. |
2 |
1,2,3,4,5 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirebilir. |
1,2,3 |
1,2,3,4,5 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili çalışmalarda proje üretebilir, ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır. Etik ve hijyenik kurallara uygun, hasta haklarına saygılı, insani değerleri ön planda tutan klinik ve laboratuvar çalışmalar planlayarak yapabilir. Elde edilen sonuçları da bilimsel düzeyde değerlendirebilir. |
2,3 |
1,2,3,4,5 |
Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği klinik, sosyal ve teknik bilimlere ait temel ve güncel bilgilere sahiptir, mesleğinin gerektirdiği ağız-diş sağlığını sağlamaya yönelik her türlü aleti kullanabilir, meslek yaşamı boyunca, diş hekimliği ile ilgili kanıta dayalı bilimsel yayınları takip eder güncel bilgileri meslek pratiğine uygular. |
1,2,3 |
1,2,3,4,5 |
Hastalarının medikal, oral ve dişsel (dental) durumları hakkında kapsamlı anamnez alabilir ve hasta kayıtlarını tutabilir, klinik, radyolojik muayene ve diğer diagnostik testler ile ilişkilendirerek etik ve kanuni sorumluluklarını göz önünde bulundurarak hasta için en uygun tedaviyi gerçekleştirir. Becerisinin ötesinde kalan tedavileri için uzman görüşüne veya tedavisine başvurur. |
2 |
1,3 |
İnsan vücudunun ve spesifik olarak ağız bölgesindeki yapıların ve dişlerin hücre, doku organ ve sistem bazında normal yapı ve işlevlerini karşılaştırır. Temel biyomedikal, teknik ve klinik bilimlere ait bilgilerini kullanarak ağız ve diş dokularına ait normal ve patolojik durumları tespit edebilir. |
1,2,3 |
1,2 |
Klinik uygulamalar sırasında fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik kontaminasyondan korunarak çapraz enfeksiyonların oluşmasını engelleme becerisini kullanır. |
2,3 |
1,2 |
Koruyucu Diş hekimliği uygulamalarını klinikte uygular, bunun yanı sıra yerel veya ulusal düzeyde planlanacak topluma yönelik ağız-diş sağlığı program ve projelerine katılarak ilgili disiplinleri destekler ve gerektiğinde bu konularda yeterli donanımları edinerek denetler ve yönetir. |
2,3 |
1,3 |
Lisans düzeyinde diş hekimliği alanına özgü disiplinler arası bilgileri analiz ve sentez ederek kullanır. Meslekdaşları ile paylaşır, karşılaştırır, bilgi alışverişinde bulunur. |
1,2,3 |
1,2,3,4,5 |
Mesleki kural ve kanunları takip eder, ağız-diş sağlığı ile ilgili ulusal ve uluslar arası politika ve uygulamaları irdeleyip, olası sonuçlarını değerlendirir, fikir üretir ve sunar. |
2,3 |
1,2,3,4,5 |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, ve kültürel değerlerin korunması ile klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri, çevre koruma, atık yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve gerekli uygulamaları yapar. |
3 |
1,3 |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 3- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
1-Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 2-Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. 3-Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir. 4-Alanına özgü bilimsel bilgi üretme sorumluluğunu yerine getirir/tanımlayıcı düzeyde araştırma yapar. |
|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
1- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 2- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 3- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. 4- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 5- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. |
1-Sağlık alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır; ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler. 2-Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. 3-Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular. 4-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. 5-Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 6-Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları/gelişmeleri izler ve değerlendirir. 7-Sözlü ve yazılı olarak etkili iletişim kurar. 8-Kültürlerarası iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. 9-Mesleki aktivite ve uygulamalarını etkin ve güvenli şekilde belgeler/doğru ve etkili kayıt tutar. |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
Lisans düzeyinde diş hekimliği alanına özgü disiplinler arası bilgileri analiz ve sentez ederek kullanır. Meslekdaşları ile paylaşır, karşılaştırır, bilgi alışverişinde bulunur. |
1,2 |
1,2 |
Mesleki kural ve kanunları takip eder, ağız-diş sağlığı ile ilgili ulusal ve uluslar arası politika ve uygulamaları irdeleyip, olası sonuçlarını değerlendirir, fikir üretir ve sunar. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirebilir. |
1,2,3,4 |
1,2,3 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili çalışmalarda proje üretebilir, ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır. Etik ve hijyenik kurallara uygun, hasta haklarına saygılı, insani değerleri ön planda tutan klinik ve laboratuvar çalışmalar planlayarak yapabilir. Elde edilen sonuçları da bilimsel düzeyde değerlendirebilir. |
1,2,3,4 |
1,2,3 |
Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği klinik, sosyal ve teknik bilimlere ait temel ve güncel bilgilere sahiptir, mesleğinin gerektirdiği ağız-diş sağlığını sağlamaya yönelik her türlü aleti kullanabilir, meslek yaşamı boyunca, diş hekimliği ile ilgili kanıta dayalı bilimsel yayınları takip eder güncel bilgileri meslek pratiğine uygular. |
1,2,3 |
1,2,3 |
Koruyucu Diş hekimliği uygulamalarını klinikte uygular, bunun yanı sıra yerel veya ulusal düzeyde planlanacak topluma yönelik ağız-diş sağlığı program ve projelerine katılarak ilgili disiplinleri destekler ve gerektiğinde bu konularda yeterli donanımları edinerek denetler ve yönetir. |
1,2 |
1,2 |
|
Öğrenme Yetkinliği |
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
|
TYYÇ
|
TAY
|
Ağız, diş ve çene hastalıklarının nedenlerini ve oluşum mekanizmalarını, sebep olduğu bulguları yapı ve fonksiyon bozukluklarını ve organizmayı nasıl etkilediğini tanımlar. |
1 |
1,2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirebilir. |
1 |
1,2,3 |
Diş hekimliği alanı ile ilgili çalışmalarda proje üretebilir, ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır. Etik ve hijyenik kurallara uygun, hasta haklarına saygılı, insani değerleri ön planda tutan klinik ve laboratuvar çalışmalar planlayarak yapabilir. Elde edilen sonuçları da bilimsel düzeyde değerlendirebilir. |
1 |
1,2,3 |
Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği klinik, sosyal ve teknik bilimlere ait temel ve güncel bilgilere sahiptir, mesleğinin gerektirdiği ağız-diş sağlığını sağlamaya yönelik her türlü aleti kullanabilir, meslek yaşamı boyunca, diş hekimliği ile ilgili kanıta dayalı bilimsel yayınları takip eder güncel bilgileri meslek pratiğine uygular. |
1 |
1,2 |
Klinik uygulamalar sırasında fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik kontaminasyondan korunarak çapraz enfeksiyonların oluşmasını engelleme becerisini kullanır. |
1 |
1,2 |
Koruyucu Diş hekimliği uygulamalarını klinikte uygular, bunun yanı sıra yerel veya ulusal düzeyde planlanacak topluma yönelik ağız-diş sağlığı program ve projelerine katılarak ilgili disiplinleri destekler ve gerektiğinde bu konularda yeterli donanımları edinerek denetler ve yönetir. |
1 |
1,2 |
Lisans düzeyinde diş hekimliği alanına özgü disiplinler arası bilgileri analiz ve sentez ederek kullanır. Meslekdaşları ile paylaşır, karşılaştırır, bilgi alışverişinde bulunur. |
1 |
1,2,3 |
Mesleki kural ve kanunları takip eder, ağız-diş sağlığı ile ilgili ulusal ve uluslar arası politika ve uygulamaları irdeleyip, olası sonuçlarını değerlendirir, fikir üretir ve sunar. |
1 |
1,2 |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, ve kültürel değerlerin korunması ile klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri, çevre koruma, atık yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir ve gerekli uygulamaları yapar. |
1 |
1,2 |
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) |
TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) |
1- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme. 2- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 3- Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
1-Sağlık alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 2-Öğrenme hedeflerini belirler ve öğrenmeyi öğrendiğini gösterir. 3-Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir. 4-Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğin gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir. 5-Bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular. |
|