Geri Dön Türkçe English Ders Planı Program Yeterlilikleri Ders Planı Rapor
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Genel Tanıtım
1
Programın Kısa Geçmişi
Bu program Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanında Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen yetiştirmek üzere kurulmuştur. 1993 yılından beri programa öğrenci alınmaktadır. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı, dört profesör, beş doçent, iki doktor öğretim üyesi, iki araştırma görevlisi ile hizmet vermektedir.
2
Verilen Derece
Bu bölüm, yükseköğretimde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Alanında 240 AKTS kredilik birinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Alanında Lisans derecesine sahip olunur.
3
Derecenin Düzeyi
Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve Üniversite Öğrenci Seçme Sınavından yeterli puanı almış olması gerekir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir.
7
Program Profili
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programının amacı, rehberlik ve psikolojik danışmanlık bilgi, beceri ve tutumlarına sahip, mesleğin etik kurallarını bilen ve uygulayan, mesleğindeki gelişmeleri takip eden, araştıran, sorgulayan ve eleştirel düşünebilen, karşılaştığı problemlerle nasıl baş edeceğini bilen psikolojik danışman ve rehber öğretmenler yetiştirmektir.
8
Program Yeterlilikleri & TYYÇ & TYYÇ-TAY İlişkisi
8.1
Program Yeterlikleri
1. Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
2. PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur.
3. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar.
4. PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır.
5. Kişisel-sosyal rehberlikten mesleki rehberliğe, eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini, hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.
6. Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin özelliklerini (bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal), gelişim görevlerini ve gelişim dönemine özgü uyum problemlerini değerlendirir.
7. Kapsamlı gelişimsel rehberlik anlayışının amaç ve ilkelerini temel alarak eğitim kademelerine ve okul türlerine uygun PDR programı tasarlar, uygular, değerlendirir ve güncelleyerek geliştirir.
8. Çalıştıkları kurumlarda, dezavantajlı (yoksul, göçmen, sığınmacı, yetersizliği olan bireyler vb.) bireylerin eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda yetkililerle konsültasyon ve koordinasyon sağlar.
9. Psikolojik danışmanların PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ait (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) rol ve görevleri yerine getirir.
10. PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ilişkin (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) gerekli bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular.
11. Öğretim ilke ve tekniklerinin, öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
12. Sınıf yönetimi yaklaşımlarının, öğretmenlerin tutum ve davranışlarının öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
13. Sosyal yaşamın ve çevre bilincinin gelişmesi amacıyla bireylere ve gruplara yönelik, kültüre duyarlı, toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikler planlar ve uygular.
14. PDR alanındaki çalışmalarda uygun bireyi tanıma tekniklerini seçer, uygular ve değerlendirir.
15. Alanına ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar.
16. PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler.
8.2
TYYÇ Program Yeterliği İlişkisi
BECERİ Bilişsel - Uygulamalı
  • Alanına ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar.
  • PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır.
  • PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ilişkin (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) gerekli bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular.
  • Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin özelliklerini (bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal), gelişim görevlerini ve gelişim dönemine özgü uyum problemlerini değerlendirir.
  • Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
  • Çalıştıkları kurumlarda, dezavantajlı (yoksul, göçmen, sığınmacı, yetersizliği olan bireyler vb.) bireylerin eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda yetkililerle konsültasyon ve koordinasyon sağlar.
  • Psikolojik danışmanların PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ait (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) rol ve görevleri yerine getirir.
  • Kapsamlı gelişimsel rehberlik anlayışının amaç ve ilkelerini temel alarak eğitim kademelerine ve okul türlerine uygun PDR programı tasarlar, uygular, değerlendirir ve güncelleyerek geliştirir.
  • Öğretim ilke ve tekniklerinin, öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
  • Kişisel-sosyal rehberlikten mesleki rehberliğe, eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini, hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.
  • Sınıf yönetimi yaklaşımlarının, öğretmenlerin tutum ve davranışlarının öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
  • Sosyal yaşamın ve çevre bilincinin gelişmesi amacıyla bireylere ve gruplara yönelik, kültüre duyarlı, toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikler planlar ve uygular.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar.
  • PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur.
  • PDR alanındaki çalışmalarda uygun bireyi tanıma tekniklerini seçer, uygular ve değerlendirir.
  • PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler.
BİLGİ Kuramsal - Uygulamalı
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar.
  • PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur.
  • Psikolojik danışmanların PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ait (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) rol ve görevleri yerine getirir.
  • Sosyal yaşamın ve çevre bilincinin gelişmesi amacıyla bireylere ve gruplara yönelik, kültüre duyarlı, toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikler planlar ve uygular.
  • Kapsamlı gelişimsel rehberlik anlayışının amaç ve ilkelerini temel alarak eğitim kademelerine ve okul türlerine uygun PDR programı tasarlar, uygular, değerlendirir ve güncelleyerek geliştirir.
  • Öğretim ilke ve tekniklerinin, öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
  • Sınıf yönetimi yaklaşımlarının, öğretmenlerin tutum ve davranışlarının öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
  • Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin özelliklerini (bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal), gelişim görevlerini ve gelişim dönemine özgü uyum problemlerini değerlendirir.
  • Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
  • Alanına ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar.
  • PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır.
  • PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ilişkin (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) gerekli bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular.
  • PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler.
  • Çalıştıkları kurumlarda, dezavantajlı (yoksul, göçmen, sığınmacı, yetersizliği olan bireyler vb.) bireylerin eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda yetkililerle konsültasyon ve koordinasyon sağlar.
  • Kişisel-sosyal rehberlikten mesleki rehberliğe, eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini, hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.
  • PDR alanındaki çalışmalarda uygun bireyi tanıma tekniklerini seçer, uygular ve değerlendirir.
YETKİNLİK Alana Özgü Yetkinlik
  • Çalıştıkları kurumlarda, dezavantajlı (yoksul, göçmen, sığınmacı, yetersizliği olan bireyler vb.) bireylerin eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda yetkililerle konsültasyon ve koordinasyon sağlar.
  • Kapsamlı gelişimsel rehberlik anlayışının amaç ve ilkelerini temel alarak eğitim kademelerine ve okul türlerine uygun PDR programı tasarlar, uygular, değerlendirir ve güncelleyerek geliştirir.
  • Alanına ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar.
  • PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ilişkin (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) gerekli bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular.
  • PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar.
  • PDR alanındaki çalışmalarda uygun bireyi tanıma tekniklerini seçer, uygular ve değerlendirir.
  • Sosyal yaşamın ve çevre bilincinin gelişmesi amacıyla bireylere ve gruplara yönelik, kültüre duyarlı, toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikler planlar ve uygular.
  • Psikolojik danışmanların PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ait (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) rol ve görevleri yerine getirir.
  • Sınıf yönetimi yaklaşımlarının, öğretmenlerin tutum ve davranışlarının öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
  • Öğretim ilke ve tekniklerinin, öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
  • PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur.
  • Kişisel-sosyal rehberlikten mesleki rehberliğe, eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini, hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.
  • Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin özelliklerini (bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal), gelişim görevlerini ve gelişim dönemine özgü uyum problemlerini değerlendirir.
  • PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır.
  • Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
  • PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur.
  • PDR alanındaki çalışmalarda uygun bireyi tanıma tekniklerini seçer, uygular ve değerlendirir.
  • PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler.
  • Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin özelliklerini (bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal), gelişim görevlerini ve gelişim dönemine özgü uyum problemlerini değerlendirir.
  • Sosyal yaşamın ve çevre bilincinin gelişmesi amacıyla bireylere ve gruplara yönelik, kültüre duyarlı, toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikler planlar ve uygular.
  • Alanına ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar.
  • Kapsamlı gelişimsel rehberlik anlayışının amaç ve ilkelerini temel alarak eğitim kademelerine ve okul türlerine uygun PDR programı tasarlar, uygular, değerlendirir ve güncelleyerek geliştirir.
  • Öğretim ilke ve tekniklerinin, öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
  • Psikolojik danışmanların PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ait (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) rol ve görevleri yerine getirir.
  • Sınıf yönetimi yaklaşımlarının, öğretmenlerin tutum ve davranışlarının öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
  • Kişisel-sosyal rehberlikten mesleki rehberliğe, eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini, hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar.
  • PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır.
  • PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ilişkin (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) gerekli bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular.
  • Çalıştıkları kurumlarda, dezavantajlı (yoksul, göçmen, sığınmacı, yetersizliği olan bireyler vb.) bireylerin eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda yetkililerle konsültasyon ve koordinasyon sağlar.
  • Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
  • Sosyal yaşamın ve çevre bilincinin gelişmesi amacıyla bireylere ve gruplara yönelik, kültüre duyarlı, toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikler planlar ve uygular.
  • Alanına ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar.
  • PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır.
  • Psikolojik danışmanların PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ait (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) rol ve görevleri yerine getirir.
  • Kapsamlı gelişimsel rehberlik anlayışının amaç ve ilkelerini temel alarak eğitim kademelerine ve okul türlerine uygun PDR programı tasarlar, uygular, değerlendirir ve güncelleyerek geliştirir.
  • Öğretim ilke ve tekniklerinin, öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
  • PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ilişkin (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) gerekli bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular.
  • Sınıf yönetimi yaklaşımlarının, öğretmenlerin tutum ve davranışlarının öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
  • PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar.
  • PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler.
  • Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin özelliklerini (bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal), gelişim görevlerini ve gelişim dönemine özgü uyum problemlerini değerlendirir.
  • Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
  • Çalıştıkları kurumlarda, dezavantajlı (yoksul, göçmen, sığınmacı, yetersizliği olan bireyler vb.) bireylerin eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda yetkililerle konsültasyon ve koordinasyon sağlar.
  • Kişisel-sosyal rehberlikten mesleki rehberliğe, eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini, hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.
  • PDR alanındaki çalışmalarda uygun bireyi tanıma tekniklerini seçer, uygular ve değerlendirir.
Öğrenme Yetkinliği
  • Kişisel-sosyal rehberlikten mesleki rehberliğe, eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini, hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.
  • PDR alanındaki çalışmalarda uygun bireyi tanıma tekniklerini seçer, uygular ve değerlendirir.
  • Alanına ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar.
  • PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır.
  • PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ilişkin (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) gerekli bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar.
  • Sosyal yaşamın ve çevre bilincinin gelişmesi amacıyla bireylere ve gruplara yönelik, kültüre duyarlı, toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikler planlar ve uygular.
  • Kapsamlı gelişimsel rehberlik anlayışının amaç ve ilkelerini temel alarak eğitim kademelerine ve okul türlerine uygun PDR programı tasarlar, uygular, değerlendirir ve güncelleyerek geliştirir.
  • PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler.
  • Psikolojik danışmanların PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ait (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) rol ve görevleri yerine getirir.
  • Sınıf yönetimi yaklaşımlarının, öğretmenlerin tutum ve davranışlarının öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
  • Öğretim ilke ve tekniklerinin, öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
  • PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur.
  • Çalıştıkları kurumlarda, dezavantajlı (yoksul, göçmen, sığınmacı, yetersizliği olan bireyler vb.) bireylerin eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda yetkililerle konsültasyon ve koordinasyon sağlar.
  • Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin özelliklerini (bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal), gelişim görevlerini ve gelişim dönemine özgü uyum problemlerini değerlendirir.
  • Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
8.3
TYYÇ - TAY Program Yeterliği İlişkisi
BECERİ Bilişsel - Uygulamalı
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Alanına ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar. 1,2 1,2,3,5,6
Çalıştıkları kurumlarda, dezavantajlı (yoksul, göçmen, sığınmacı, yetersizliği olan bireyler vb.) bireylerin eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda yetkililerle konsültasyon ve koordinasyon sağlar. 1,2 1,2,3,5,6
Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin özelliklerini (bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal), gelişim görevlerini ve gelişim dönemine özgü uyum problemlerini değerlendirir. 1,2 1,3,5,6
Kapsamlı gelişimsel rehberlik anlayışının amaç ve ilkelerini temel alarak eğitim kademelerine ve okul türlerine uygun PDR programı tasarlar, uygular, değerlendirir ve güncelleyerek geliştirir. 1,2 1,3,5,6
Kişisel-sosyal rehberlikten mesleki rehberliğe, eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini, hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular. 1,2 1,3,4,5,6
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar. 1,2 6
Öğretim ilke ve tekniklerinin, öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir. 1,2 4,6
PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur. 1,2 1,2,3
PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır. 1,2 1,3,5,6
PDR alanındaki çalışmalarda uygun bireyi tanıma tekniklerini seçer, uygular ve değerlendirir. 1,2 1,3,4,5,6
PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ilişkin (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) gerekli bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular. 1,2 1,4,5,6
PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler. 1,2 1
Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar. 1,2 2
Psikolojik danışmanların PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ait (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) rol ve görevleri yerine getirir. 1,2 3
Sınıf yönetimi yaklaşımlarının, öğretmenlerin tutum ve davranışlarının öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir. 1,2 3
Sosyal yaşamın ve çevre bilincinin gelişmesi amacıyla bireylere ve gruplara yönelik, kültüre duyarlı, toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikler planlar ve uygular. 1,2 1,3,5,6
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
2- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.

1-Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
2-Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
3-Alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
4-Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
5-Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
6-Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
BİLGİ Kuramsal - Uygulamalı
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Alanına ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar. 1 2,3
Çalıştıkları kurumlarda, dezavantajlı (yoksul, göçmen, sığınmacı, yetersizliği olan bireyler vb.) bireylerin eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda yetkililerle konsültasyon ve koordinasyon sağlar. 1 1,2,5,6
Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin özelliklerini (bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal), gelişim görevlerini ve gelişim dönemine özgü uyum problemlerini değerlendirir. 1 4,5
Kapsamlı gelişimsel rehberlik anlayışının amaç ve ilkelerini temel alarak eğitim kademelerine ve okul türlerine uygun PDR programı tasarlar, uygular, değerlendirir ve güncelleyerek geliştirir. 1 1,2,4,5,6
Kişisel-sosyal rehberlikten mesleki rehberliğe, eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini, hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular. 1 4,5
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar. 1 1,4,5,6
Öğretim ilke ve tekniklerinin, öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir. 1 4,5
PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur. 1 4,5
PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır. 1 4,5,6
PDR alanındaki çalışmalarda uygun bireyi tanıma tekniklerini seçer, uygular ve değerlendirir. 1 5,6
PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ilişkin (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) gerekli bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular. 1 1,4,5
PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler. 1 2,6
Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar. 1 1,2,3,4
Psikolojik danışmanların PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ait (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) rol ve görevleri yerine getirir. 1 1,4,5
Sınıf yönetimi yaklaşımlarının, öğretmenlerin tutum ve davranışlarının öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir. 1 4,5,6
Sosyal yaşamın ve çevre bilincinin gelişmesi amacıyla bireylere ve gruplara yönelik, kültüre duyarlı, toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikler planlar ve uygular. 1 4,6
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.

1-Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
2-Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
3-Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır.
4-Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
5-Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
6-Ulusal ve uluslararası kültürleri tanır.
YETKİNLİK Alana Özgü Yetkinlik
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Alanına ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar. 1,2 4
Çalıştıkları kurumlarda, dezavantajlı (yoksul, göçmen, sığınmacı, yetersizliği olan bireyler vb.) bireylerin eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda yetkililerle konsültasyon ve koordinasyon sağlar. 1,2 1,2,4,6,7
Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin özelliklerini (bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal), gelişim görevlerini ve gelişim dönemine özgü uyum problemlerini değerlendirir. 1,2 7
Kapsamlı gelişimsel rehberlik anlayışının amaç ve ilkelerini temel alarak eğitim kademelerine ve okul türlerine uygun PDR programı tasarlar, uygular, değerlendirir ve güncelleyerek geliştirir. 1,2 4,7
Kişisel-sosyal rehberlikten mesleki rehberliğe, eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini, hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular. 1,2 2,3,6,7
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar. 1,2 3,4,5,6,7
Öğretim ilke ve tekniklerinin, öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir. 1,2 3
PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur. 1,2 1,2,4,6
PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır. 1,2 2,3,4,5,6,7
PDR alanındaki çalışmalarda uygun bireyi tanıma tekniklerini seçer, uygular ve değerlendirir. 1,2
PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ilişkin (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) gerekli bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular. 1,2 7
PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler. 1,2 1,2,3,4,5,6,7
Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar. 1,2 2,3,6,7
Psikolojik danışmanların PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ait (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) rol ve görevleri yerine getirir. 1,2 7
Sınıf yönetimi yaklaşımlarının, öğretmenlerin tutum ve davranışlarının öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir. 1,2 2,4
Sosyal yaşamın ve çevre bilincinin gelişmesi amacıyla bireylere ve gruplara yönelik, kültüre duyarlı, toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikler planlar ve uygular. 1,2 1,4,5,7
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
2- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.

1-Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
2-Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
3-Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
4-Güvenli okul ortamının oluşturulması ve sürdürülebilmesi amacıyla kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
5-Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
6-Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlıkların bilincindedir.
7-Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Alanına ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar. 1,2,3 3
Çalıştıkları kurumlarda, dezavantajlı (yoksul, göçmen, sığınmacı, yetersizliği olan bireyler vb.) bireylerin eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda yetkililerle konsültasyon ve koordinasyon sağlar. 1,2,3 1,3
Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin özelliklerini (bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal), gelişim görevlerini ve gelişim dönemine özgü uyum problemlerini değerlendirir. 1,2 1,3
Kapsamlı gelişimsel rehberlik anlayışının amaç ve ilkelerini temel alarak eğitim kademelerine ve okul türlerine uygun PDR programı tasarlar, uygular, değerlendirir ve güncelleyerek geliştirir. 1,2,3 1,3
Kişisel-sosyal rehberlikten mesleki rehberliğe, eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini, hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular. 1,2,3 1,3
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar. 1,2,3 1,3
Öğretim ilke ve tekniklerinin, öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir. 1,2,3
PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur. 1,2,3 1,3
PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır. 1,2,3 1,3
PDR alanındaki çalışmalarda uygun bireyi tanıma tekniklerini seçer, uygular ve değerlendirir. 1,2,3 1
PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ilişkin (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) gerekli bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular. 1,2,3 1
PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler. 1,2,3 1,2,3
Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar. 1,2,3
Psikolojik danışmanların PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ait (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) rol ve görevleri yerine getirir. 1,2,3 2
Sınıf yönetimi yaklaşımlarının, öğretmenlerin tutum ve davranışlarının öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir. 1,2,3 1
Sosyal yaşamın ve çevre bilincinin gelişmesi amacıyla bireylere ve gruplara yönelik, kültüre duyarlı, toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikler planlar ve uygular. 1,2,3 1
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
2- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
3- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.

1-Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
2-Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
3-Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Alanına ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar. 1,2,3,4,5 1,3,4
Çalıştıkları kurumlarda, dezavantajlı (yoksul, göçmen, sığınmacı, yetersizliği olan bireyler vb.) bireylerin eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda yetkililerle konsültasyon ve koordinasyon sağlar. 1,2,3,4,5 3,4,5,6
Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin özelliklerini (bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal), gelişim görevlerini ve gelişim dönemine özgü uyum problemlerini değerlendirir. 1,2,3,4,5 3,4,7
Kapsamlı gelişimsel rehberlik anlayışının amaç ve ilkelerini temel alarak eğitim kademelerine ve okul türlerine uygun PDR programı tasarlar, uygular, değerlendirir ve güncelleyerek geliştirir. 1,2,3,4,5 4,5,6
Kişisel-sosyal rehberlikten mesleki rehberliğe, eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini, hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular. 1,2,3,4,5 3,5,6
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar. 1,2,3,4,5 2,4,5,8
Öğretim ilke ve tekniklerinin, öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir. 1,2,3,5 2,3,5,8
PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur. 1,2,3,4,5 1,3,4,5,8
PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır. 1,2,3,4,5 1,3,5,6,8
PDR alanındaki çalışmalarda uygun bireyi tanıma tekniklerini seçer, uygular ve değerlendirir. 1,2,3,4,5 3,5
PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ilişkin (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) gerekli bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular. 1,2,3,4,5 1,2,3,6,8
PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler. 1,2,3,4,5 2,3,6,8
Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar. 1,2,3,4 3,4,5
Psikolojik danışmanların PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ait (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) rol ve görevleri yerine getirir. 1,2,3,4,5 3,4,5,7
Sınıf yönetimi yaklaşımlarının, öğretmenlerin tutum ve davranışlarının öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir. 1,2,3,5 3,5,6
Sosyal yaşamın ve çevre bilincinin gelişmesi amacıyla bireylere ve gruplara yönelik, kültüre duyarlı, toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikler planlar ve uygular. 1,2,3,4,5 2,3,4,6,8
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
2- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
3- Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
4- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
5- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.

1-Sanatsal ve kültürel etkinliklere etkin olarak katılır.
2-Toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara/gelişmelere duyarlı olduğunu gösterir ve ve bu gelişmeleri izler.
3-Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
4-Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
5-Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
6-Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
7-Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8-Farklı kültürlerde yaşar ve sosyal yaşama uyum sağlar.
Öğrenme Yetkinliği
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI TYYÇ TAY
Alanına ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar. 1,2,3 1,2
Çalıştıkları kurumlarda, dezavantajlı (yoksul, göçmen, sığınmacı, yetersizliği olan bireyler vb.) bireylerin eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda yetkililerle konsültasyon ve koordinasyon sağlar. 1,2,3 1,3,4
Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin özelliklerini (bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal), gelişim görevlerini ve gelişim dönemine özgü uyum problemlerini değerlendirir. 1,2,3 1,2,3,4
Kapsamlı gelişimsel rehberlik anlayışının amaç ve ilkelerini temel alarak eğitim kademelerine ve okul türlerine uygun PDR programı tasarlar, uygular, değerlendirir ve güncelleyerek geliştirir. 1,2,3 1,2,3,4
Kişisel-sosyal rehberlikten mesleki rehberliğe, eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini, hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular. 1,2,3 1,2,3,4
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar. 1,2,3 2,4
Öğretim ilke ve tekniklerinin, öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir. 1,2,3 1,3,4
PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur. 1,2,3 3
PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır. 1,2,3 1,2,3,4
PDR alanındaki çalışmalarda uygun bireyi tanıma tekniklerini seçer, uygular ve değerlendirir. 1,2,3 1,3,4
PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ilişkin (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) gerekli bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular. 1,2,3 1,3,4
PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler. 1,2,3 1,2
Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar. 2,3 1,4
Psikolojik danışmanların PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ait (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) rol ve görevleri yerine getirir. 1,2,3 1,2
Sınıf yönetimi yaklaşımlarının, öğretmenlerin tutum ve davranışlarının öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir. 1,2,3 1,2,4
Sosyal yaşamın ve çevre bilincinin gelişmesi amacıyla bireylere ve gruplara yönelik, kültüre duyarlı, toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikler planlar ve uygular. 1,2,3 1,2,3,4
TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ (TYYÇ) TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY)

1- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme.
2- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
3- Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.

1-Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
2-Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
3-Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
4-Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı mezunları, resmi ve özel okullarda, Rehberlik Araştırma Merkezlerinde, dershanelerde, üniversitelerde, sosyal hizmet kurumlarında, Adalet ve Çalışma Bakanlığı´nda, işletmelerin insan kaynakları bölümlerinde psikolojik danışman olarak çalışabilmektedirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde Yabancı Dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü programlarında öğrenim görebilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Genel olarak başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Öğrencilerin bir dersten başarılı olmaları için yarıyıl sonu sınavından en az 40 puan ve ders ortalamalarının en az 50 puan olma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.0 olması gerekir.
12
Mezuniyet Koşulları
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Bölüm Başkanı:
Prof. Dr. Nagihan OĞUZ DURAN
e-mail: nagihan@uludag.edu.tr
Ana Bilim Dalı Başkanı
Doç. Dr. Asuman YÜKSEL
e-mail: asumany@uludag.edu.tr
Bologna Koordinatörü
Dr. Öğr. Üy. Meltem YILDIZ
e-mail: meltemyildiz@uludag.edu.tr
Bologna Koordinatör Yardımcısı
Araş. Gör. Firdevs ÖZTÜRK
e-mail:firdevsozturk@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
RPD Lisans Programına devam eden öğrenciler, U.Ü kampüsündeki tüm olanaklardan (kütüphane, yemekhane, yurtlar, spor tesisleri, öğrenci kulüpleri vb.) faydalanabilirler, ayrıca eğitim fakültesi bünyesinde bulunan kütüphane ve bilgisayar laboratuvarları, grupla psikolojik danışma odası ve öğrencilere farklı dersler için sağlanan kamera ve kayıt cihazlarından faydalanabilirler.
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik danışma programında dört profesör, beş doçent, iki doktor öğretim üyesi, iki araştırma görevlisi olmak üzere on üç öğretim elemanı bulunmaktadır. Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Programları ve Öğretimi programı ile Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi programlarındaki öğretim elemanları ile birlikte toplam yirmi dört öğretim elemanı bulunmaktadır. Öğrenciler belirlenen görüşme saatlerinde öğretim üyeleri ile görüşebilirler.
16
T1: Teori U2: Uygulama L3: Laboratuvar
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr