Geri Dön Türkçe English Ders Planı Program Yeterlilikleri Ders Planı Rapor
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Genel Tanıtım
1
Programın Kısa Geçmişi
Bu program Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanında Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen yetiştirmek üzere kurulmuştur. 1993 yılından beri programa öğrenci alınmaktadır. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı, dört profesör, beş doçent, iki doktor öğretim üyesi, iki araştırma görevlisi ile hizmet vermektedir.
2
Verilen Derece
Bu bölüm, yükseköğretimde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Alanında 240 AKTS kredilik birinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Alanında Lisans derecesine sahip olunur.
3
Derecenin Düzeyi
Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve Üniversite Öğrenci Seçme Sınavından yeterli puanı almış olması gerekir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir.
7
Program Profili
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programının amacı, rehberlik ve psikolojik danışmanlık bilgi, beceri ve tutumlarına sahip, mesleğin etik kurallarını bilen ve uygulayan, mesleğindeki gelişmeleri takip eden, araştıran, sorgulayan ve eleştirel düşünebilen, karşılaştığı problemlerle nasıl baş edeceğini bilen psikolojik danışman ve rehber öğretmenler yetiştirmektir.
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1. Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
2. PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur.
3. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar.
4. PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır.
5. Kişisel-sosyal rehberlikten mesleki rehberliğe, eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini, hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.
6. Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin özelliklerini (bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal), gelişim görevlerini ve gelişim dönemine özgü uyum problemlerini değerlendirir.
7. Kapsamlı gelişimsel rehberlik anlayışının amaç ve ilkelerini temel alarak eğitim kademelerine ve okul türlerine uygun PDR programı tasarlar, uygular, değerlendirir ve güncelleyerek geliştirir.
8. Çalıştıkları kurumlarda, dezavantajlı (yoksul, göçmen, sığınmacı, yetersizliği olan bireyler vb.) bireylerin eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda yetkililerle konsültasyon ve koordinasyon sağlar.
9. Psikolojik danışmanların PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ait (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) rol ve görevleri yerine getirir.
10. PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ilişkin (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) gerekli bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular.
11. Öğretim ilke ve tekniklerinin, öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
12. Sınıf yönetimi yaklaşımlarının, öğretmenlerin tutum ve davranışlarının öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
13. Sosyal yaşamın ve çevre bilincinin gelişmesi amacıyla bireylere ve gruplara yönelik, kültüre duyarlı, toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikler planlar ve uygular.
14. PDR alanındaki çalışmalarda uygun bireyi tanıma tekniklerini seçer, uygular ve değerlendirir.
15. Alanına ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar.
16. PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler.
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı mezunları, resmi ve özel okullarda, Rehberlik Araştırma Merkezlerinde, dershanelerde, üniversitelerde, sosyal hizmet kurumlarında, Adalet ve Çalışma Bakanlığı´nda, işletmelerin insan kaynakları bölümlerinde psikolojik danışman olarak çalışabilmektedirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde Yabancı Dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü programlarında öğrenim görebilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Genel olarak başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Öğrencilerin bir dersten başarılı olmaları için yarıyıl sonu sınavından en az 40 puan ve ders ortalamalarının en az 50 puan olma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.0 olması gerekir.
12
Mezuniyet Koşulları
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Bölüm Başkanı:
Prof. Dr. Nagihan OĞUZ DURAN
e-mail: nagihan@uludag.edu.tr
Ana Bilim Dalı Başkanı
Doç. Dr. Asuman YÜKSEL
e-mail: asumany@uludag.edu.tr
Bologna Koordinatörü
Dr. Öğr. Üy. Meltem YILDIZ
e-mail: meltemyildiz@uludag.edu.tr
Bologna Koordinatör Yardımcısı
Araş. Gör. Firdevs ÖZTÜRK
e-mail:firdevsozturk@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
RPD Lisans Programına devam eden öğrenciler, U.Ü kampüsündeki tüm olanaklardan (kütüphane, yemekhane, yurtlar, spor tesisleri, öğrenci kulüpleri vb.) faydalanabilirler, ayrıca eğitim fakültesi bünyesinde bulunan kütüphane ve bilgisayar laboratuvarları, grupla psikolojik danışma odası ve öğrencilere farklı dersler için sağlanan kamera ve kayıt cihazlarından faydalanabilirler.
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik danışma programında dört profesör, beş doçent, iki doktor öğretim üyesi, iki araştırma görevlisi olmak üzere on üç öğretim elemanı bulunmaktadır. Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Programları ve Öğretimi programı ile Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi programlarındaki öğretim elemanları ile birlikte toplam yirmi dört öğretim elemanı bulunmaktadır. Öğrenciler belirlenen görüşme saatlerinde öğretim üyeleri ile görüşebilirler.
1. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
GZK0001 BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ Zorunlu 3 0 0 5
MBZ0001 EĞİTİME GİRİŞ Zorunlu 2 0 0 3
MBZ0003 EĞİTİM SOSYOLOJİSİ Zorunlu 2 0 0 3
RPD1001 PSİKOLOJİYE GİRİŞ Zorunlu 2 0 0 4
RPD1003 KÜLTÜREL ANTROPOLOJİ Zorunlu 2 0 0 4
GZK1001 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ 1 Zorunlu 2 0 0 3
GZK1003 TÜRK DİLİ 1 Zorunlu 3 0 0 5
GZK1005 YABANCI DİL 1 Zorunlu 2 0 0 3
Toplam 30
2. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
MBZ0002 EĞİTİM FELSEFESİ Zorunlu 2 0 0 3
MBZ0007 ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ Zorunlu 2 0 0 3
RPD1002 GELİŞİM PSİKOLOJİSİ I Zorunlu 2 0 0 4
RPD1004 FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ Zorunlu 2 0 0 4
RPD1006 OKULLARDA REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA Zorunlu 2 0 0 5
GZK1002 ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II Zorunlu 2 0 0 3
GZK1004 TÜRK DİLİ II Zorunlu 3 0 0 5
GZK1006 YABANCI DİL II Zorunlu 2 0 0 3
Toplam 30
3. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
MBZ0008 ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Zorunlu 2 0 0 3
RPD2001 GELİŞİM PSİKOLOJİSİ II Zorunlu 2 0 0 4
RPD2003 ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ Zorunlu 2 0 0 4
RPD2005 SOSYAL PSİKOLOJİ Zorunlu 2 0 0 4
RPD2007 TEMEL İSTATİSTİK Zorunlu 2 0 0 4
Seçmeli dersler için tıklayınız. 11
Toplam 30
4. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
GKZ0002 TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI Zorunlu 1 2 0 3
MBZ0005 TÜRK EĞİTİM TARİHİ Zorunlu 2 0 0 3
MBZ0006 EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Zorunlu 2 0 0 3
RPD2002 KİŞİLİK KURAMLARI Zorunlu 2 0 0 2
RPD2004 YAŞAM DÖNEMLERİ VE UYUM SORUNLARI Zorunlu 2 0 0 2
RPD2006 KARAKTER VE DEĞER EĞİTİMİ Zorunlu 2 0 0 3
RPD2008 TEST DIŞI TEKNİKLER Zorunlu 1 2 0 3
Toplam 19
5. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
MBZ0009 TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Zorunlu 2 0 0 3
MBZ0010 EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Zorunlu 2 0 0 3
RPD3001 DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI I Zorunlu 2 0 0 3
RPD3003 PSİKOLOJİK TESTLER Zorunlu 1 2 0 3
RPD3005 PSİKOLOJİK DANIŞMA İLKE VE TEKNİKLERİ Zorunlu 2 0 0 3
RPD3007 PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI Zorunlu 2 0 0 2
RPD3009 MESLEKİ REHBERLİK Zorunlu 2 0 0 2
Toplam 19
6. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
MBZ0011 EĞİTİMDE AHLAK VE ETİK Zorunlu 2 0 0 3
MBZ0012 SINIF YÖNETİMİ Zorunlu 2 0 0 3
RPD3002 DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI II Zorunlu 2 0 0 2
RPD3004 PSİKOLOJİK DANIŞMA BECERİLERİ Zorunlu 1 2 0 4
RPD3006 GRUPLA PSİKOLOJİK DANIŞMA Zorunlu 2 0 0 3
RPD3008 MESLEKİ REHBERLİK UYGULAMALARI Zorunlu 1 2 0 2
RPD3010 MANEVİ DANIŞMANLIK Zorunlu 2 0 0 2
Toplam 19
7. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
MBRPD01 OKULLARDA RPD UYGULAMALARI I Zorunlu 2 6 0 10
MBZ0014 ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA Zorunlu 2 0 0 3
RPD4001 AİLE DANIŞMANLIĞI Zorunlu 2 0 0 2
RPD4003 MESLEK ETİĞİ VE YASAL KONULAR Zorunlu 2 0 0 2
RPD4005 RPD'DE PROGRAM GELİŞTİRME Zorunlu 2 0 0 2
RPD4007 BİREYLE PSİKOLOJİK DANIŞMA UYGULAMASI I Zorunlu 1 2 0 3
Toplam 22
8. Yarıyıl Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
MBRPD02 OKULLARDA RPD UYGULAMALARI II Zorunlu 2 6 0 10
RPD4002 ÇOCUK HUKUKU Zorunlu 2 0 0 3
RPD4004 TRAVMA SONRASI PSİKOLOJİK DANIŞMA Zorunlu 2 0 0 3
RPD4006 REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SEMİNERİ Zorunlu 2 0 0 3
RPD4008 BİREYLE PSİKOLOJİK DANIŞMA UYGULAMASI II Zorunlu 1 2 0 3
Toplam 22
3. Yarıyıl Seçmeli Dersleri
Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü T1 U2 L3 AKTS
GKS0001 BAĞIMLILIK VE BAĞIMLILIKLA MÜCADELE Seçmeli 2 0 0 3
GKS0002 BESLENME VE SAĞLIK Seçmeli 2 0 0 3
GKS0003 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Seçmeli 2 0 0 3
GKS0004 BİLİM VE ARAŞTIRMA ETİĞİ Seçmeli 2 0 0 3
GKS0005 EKONOMİ VE GİRİŞİMCİLİK Seçmeli 2 0 0 3
GKS0009 KARİYER PLANLAMA VE GELİŞTİRME Seçmeli 2 0 0 3
GKS0010 KÜLTÜR VE DİL (İNGİLİZCE) Seçmeli 2 0 0 3
GKS0011 MEDYA OKURYAZARLIĞI Seçmeli 2 0 0 3
GKS0012 MESLEKİ İNGİLİZCE Seçmeli 2 0 0 3
GKS0014 TÜRK HALK OYUNLARI Seçmeli 2 0 0 3
GKS0017 TÜRK MUSİKİSİ Seçmeli 2 0 0 3
MBS0002 ÇOCUK PSİKOLOJİSİ Seçmeli 2 0 0 4
MBS0004 EĞİTİM HUKUKU Seçmeli 2 0 0 4
MBS0005 EĞİTİM ANTROPOLOJİSİ Seçmeli 2 0 0 4
MBS0008 EĞİTİMDE PROGRAM DIŞI ETKİNLİKLER Seçmeli 2 0 0 4
MBS0009 EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME Seçmeli 2 0 0 4
MBS0010 EĞİTİMDE PROJE HAZIRLAMA Seçmeli 2 0 0 4
MBS0011 ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME Seçmeli 2 0 0 4
MBS0012 HASTANEDE YATAN ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ Seçmeli 2 0 0 4
MBS0013 KAPSAYICI EĞİTİM Seçmeli 2 0 0 4
MBS0015 KARŞILAŞTIRMALI EĞİTİM Seçmeli 2 0 0 4
MBS0016 MİKRO ÖĞRETİM Seçmeli 2 0 0 4
MBS0017 MÜZE EĞİTİMİ Seçmeli 2 0 0 4
MBS0018 OKUL DIŞI ÖĞRENME ORTAMLARI Seçmeli 2 0 0 4
MBS0020 ÖĞRETİMİ BİREYSELLEŞTİRME VE UYARLAMA Seçmeli 2 0 0 4
MBS0021 SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA VE EĞİTİM Seçmeli 2 0 0 4
RPD0007 KÜLTÜRE DUYARLI PSİKOLOJİK DANIŞMA Seçmeli 2 0 0 4
RPD0001 CİNSEL SAĞLIK EĞİTİMİ Seçmeli 2 0 0 4
RPD0002 ÇOCUK İSTİSMARI VE İHMALİ Seçmeli 2 0 0 4
RPD0003 ÇOCUK VE ERGENLİKTE PSİKOLOJİK DANIŞMA Seçmeli 2 0 0 4
RPD0004 DUYUŞSAL EĞİTİM Seçmeli 2 0 0 4
RPD0005 KISA SÜRELİ PSİKOLOJİK DANIŞMA Seçmeli 2 0 0 4
RPD0006 KRİZE MÜDAHALE Seçmeli 2 0 0 4
RPD0008 OKULDA RUH SAĞLIĞI Seçmeli 2 0 0 4
RPD0009 ÖNLEYİCİ PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK Seçmeli 2 0 0 4
RPD0010 ÖZEL YETENEKLİ ÇOCUKLAR VE EĞİTİMİ Seçmeli 2 0 0 4
RPD0011 RPD’DE KONSÜLTASYON Seçmeli 2 0 0 4
RPD0012 SOSYAL BECERİ EĞİTİMİ Seçmeli 2 0 0 4
RPD0013 UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ Seçmeli 2 0 0 4
RPD0014 YARATICI DRAMA Seçmeli 2 0 0 4
RPD0015 YENİ PSİKOLOJİK DANIŞMA YAKLAŞIM VE MODELLERİ Seçmeli 2 0 0 4
RPD0016 YETİŞKİN EĞİTİMİ VE HAYAT BOYU ÖĞRENME Seçmeli 2 0 0 4
RPD0017 AİLE DANIŞMANLIĞI VE ETİK Seçmeli 2 0 0 4
RPD0018 AİLE İÇİ İLİŞKİLER VE İLETİŞİM Seçmeli 2 0 0 4
RPD0019 AİLE İÇİ ŞİDDET Seçmeli 2 0 0 4
RPD0020 AİLEDE BAĞIMLILIK EĞİTİMİ Seçmeli 2 0 0 4
RPD0021 ANNE-BABA EĞİTİMİ Seçmeli 2 0 0 4
RPD0022 BOŞANMA VE BOŞANMA ARABULUCULUĞU Seçmeli 2 0 0 4
RPD0023 EVLİLİK ÖNCESİ PSİKOLOJİK DANIŞMA Seçmeli 2 0 0 4
RPD0024 KÜLTÜRE DUYARLI AİLE DANIŞMANLIĞI Seçmeli 2 0 0 4
RPD0025 TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Seçmeli 2 0 0 4
RPD0026 TÜRK KÜLTÜRÜNDE AİLE VE ÇOCUK Seçmeli 2 0 0 4
RPD0027 YAKIN İLİŞKİLER PSİKOLOJİSİ Seçmeli 2 0 0 4
T1: Teori U2: Uygulama L3: Laboratuvar
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr