Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
Genel Tanıtım
Bu program Rehberlik ve Psikolojik Danışma alanında Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen yetiştirmek üzere kurulmuştur. 1993 yılından beri programa öğrenci alınmaktadır. Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı, dört profesör, beş doçent, iki doktor öğretim üyesi, iki araştırma görevlisi ile hizmet vermektedir.
Bu bölüm, yükseköğretimde Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Alanında 240 AKTS kredilik birinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Alanında Lisans derecesine sahip olunur.
Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve Üniversite Öğrenci Seçme Sınavından yeterli puanı almış olması gerekir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir.
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programının amacı, rehberlik ve psikolojik danışmanlık bilgi, beceri ve tutumlarına sahip, mesleğin etik kurallarını bilen ve uygulayan, mesleğindeki gelişmeleri takip eden, araştıran, sorgulayan ve eleştirel düşünebilen, karşılaştığı problemlerle nasıl baş edeceğini bilen psikolojik danışman ve rehber öğretmenler yetiştirmektir.
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
|
2.
PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur.
|
3.
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar.
|
4.
PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır.
|
5.
Kişisel-sosyal rehberlikten mesleki rehberliğe, eğitsel rehberlikten temel psikolojik danışma becerilerine uzanan bir yelpazede alanın becerilerini, hizmet verdiği bireylere ve koşullarına uyarlayarak uygular.
|
6.
Farklı gelişim dönemlerindeki bireylerin özelliklerini (bedensel, zihinsel, duygusal ve sosyal), gelişim görevlerini ve gelişim dönemine özgü uyum problemlerini değerlendirir.
|
7.
Kapsamlı gelişimsel rehberlik anlayışının amaç ve ilkelerini temel alarak eğitim kademelerine ve okul türlerine uygun PDR programı tasarlar, uygular, değerlendirir ve güncelleyerek geliştirir.
|
8.
Çalıştıkları kurumlarda, dezavantajlı (yoksul, göçmen, sığınmacı, yetersizliği olan bireyler vb.) bireylerin eğitimi, gelişimi ve yaşama uyumunda yetkililerle konsültasyon ve koordinasyon sağlar.
|
9.
Psikolojik danışmanların PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ait (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) rol ve görevleri yerine getirir.
|
10.
PDR alanının farklı uzmanlık alanlarına ilişkin (okul psikolojik danışmanlığı, kariyer danışmanlığı, aile danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı , ruh sağlığı danışmanlığı gibi) gerekli bireysel ve grupla müdahaleleri planlar ve uygular.
|
11.
Öğretim ilke ve tekniklerinin, öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
|
12.
Sınıf yönetimi yaklaşımlarının, öğretmenlerin tutum ve davranışlarının öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal, sosyal ve karakter gelişimleri üzerine etkisini değerlendirir.
|
13.
Sosyal yaşamın ve çevre bilincinin gelişmesi amacıyla bireylere ve gruplara yönelik, kültüre duyarlı, toplumsal sorumluluk projeleri ve etkinlikler planlar ve uygular.
|
14.
PDR alanındaki çalışmalarda uygun bireyi tanıma tekniklerini seçer, uygular ve değerlendirir.
|
15.
Alanına ilişkin araştırma projesi hazırlar, araştırmayı yürütür ve araştırma sonuçlarını rapor haline getirerek sunar.
|
16.
PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler.
|
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı mezunları, resmi ve özel okullarda, Rehberlik Araştırma Merkezlerinde, dershanelerde, üniversitelerde, sosyal hizmet kurumlarında, Adalet ve Çalışma Bakanlığı´nda, işletmelerin insan kaynakları bölümlerinde psikolojik danışman olarak çalışabilmektedirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde Yabancı Dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü programlarında öğrenim görebilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Genel olarak başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Öğrencilerin bir dersten başarılı olmaları için yarıyıl sonu sınavından en az 40 puan ve ders ortalamalarının en az 50 puan olma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.0 olması gerekir.
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Bölüm Başkanı:
Prof. Dr. Nagihan OĞUZ DURAN
e-mail: nagihan@uludag.edu.tr
Ana Bilim Dalı Başkanı
Doç. Dr. Asuman YÜKSEL
e-mail: asumany@uludag.edu.tr
Bologna Koordinatörü
Dr. Öğr. Üy. Meltem YILDIZ
e-mail: meltemyildiz@uludag.edu.tr
Bologna Koordinatör Yardımcısı
Araş. Gör. Firdevs ÖZTÜRK
e-mail:firdevsozturk@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
RPD Lisans Programına devam eden öğrenciler, U.Ü kampüsündeki tüm olanaklardan (kütüphane, yemekhane, yurtlar, spor tesisleri, öğrenci kulüpleri vb.) faydalanabilirler, ayrıca eğitim fakültesi bünyesinde bulunan kütüphane ve bilgisayar laboratuvarları, grupla psikolojik danışma odası ve öğrencilere farklı dersler için sağlanan kamera ve kayıt cihazlarından faydalanabilirler.
Eğitim Bilimleri Bölümü Rehberlik ve Psikolojik danışma programında dört profesör, beş doçent, iki doktor öğretim üyesi, iki araştırma görevlisi olmak üzere on üç öğretim elemanı bulunmaktadır. Eğitim Bilimleri Bölümü Eğitim Programları ve Öğretimi programı ile Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi programlarındaki öğretim elemanları ile birlikte toplam yirmi dört öğretim elemanı bulunmaktadır. Öğrenciler belirlenen görüşme saatlerinde öğretim üyeleri ile görüşebilirler.
1. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
GZK0001 |
BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
5 |
MBZ0001 |
EĞİTİME GİRİŞ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
MBZ0003 |
EĞİTİM SOSYOLOJİSİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
RPD1001 |
PSİKOLOJİYE GİRİŞ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD1003 |
KÜLTÜREL ANTROPOLOJİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
4 |
GKZ1001 |
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ I |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKZ1003 |
TÜRK DİLİ I |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
5 |
GKZ1005 |
YABANCI DİL I |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
Toplam |
|
30 |
2. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
MBZ0002 |
EĞİTİM FELSEFESİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
MBZ0007 |
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
RPD1002 |
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ I |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD1004 |
FİZYOLOJİK PSİKOLOJİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD1006 |
OKULLARDA REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
5 |
GZK1002 |
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ II |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
GZK1004 |
TÜRK DİLİ II |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
5 |
GZK1006 |
YABANCI DİL II |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
Toplam |
|
30 |
3. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
MBZ0008 |
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
RPD2001 |
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ II |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD2003 |
ÖĞRENME PSİKOLOJİSİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD2005 |
SOSYAL PSİKOLOJİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD2007 |
TEMEL İSTATİSTİK |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
4 |
|
Seçmeli dersler için tıklayınız.
|
|
|
|
|
11 |
Toplam |
|
30 |
4. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
GKZ0002 |
TOPLUMA HİZMET UYGULAMALARI |
Zorunlu |
1 |
2 |
0 |
3 |
MBZ0005 |
TÜRK EĞİTİM TARİHİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
MBZ0006 |
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
RPD2002 |
KİŞİLİK KURAMLARI |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
RPD2004 |
YAŞAM DÖNEMLERİ VE UYUM SORUNLARI |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
RPD2006 |
KARAKTER VE DEĞER EĞİTİMİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
RPD2008 |
TEST DIŞI TEKNİKLER |
Zorunlu |
1 |
2 |
0 |
3 |
Toplam |
|
19 |
5. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
MBZ0009 |
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
MBZ0010 |
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
RPD3001 |
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI I |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
RPD3003 |
PSİKOLOJİK TESTLER |
Zorunlu |
1 |
2 |
0 |
3 |
RPD3005 |
PSİKOLOJİK DANIŞMA İLKE VE TEKNİKLERİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
RPD3007 |
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
RPD3009 |
MESLEKİ REHBERLİK |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
Toplam |
|
19 |
6. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
MBZ0011 |
EĞİTİMDE AHLAK VE ETİK |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
MBZ0012 |
SINIF YÖNETİMİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
RPD3002 |
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI II |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
RPD3004 |
PSİKOLOJİK DANIŞMA BECERİLERİ |
Zorunlu |
1 |
2 |
0 |
4 |
RPD3006 |
GRUPLA PSİKOLOJİK DANIŞMA |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
RPD3008 |
MESLEKİ REHBERLİK UYGULAMALARI |
Zorunlu |
1 |
2 |
0 |
2 |
RPD3010 |
MANEVİ DANIŞMANLIK |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
Toplam |
|
19 |
7. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
MBRPD01 |
OKULLARDA RPD UYGULAMALARI I |
Zorunlu |
2 |
6 |
0 |
10 |
MBZ0014 |
ÖZEL EĞİTİM VE KAYNAŞTIRMA |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
RPD4001 |
AİLE DANIŞMANLIĞI |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
RPD4003 |
MESLEK ETİĞİ VE YASAL KONULAR |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
RPD4005 |
RPD'DE PROGRAM GELİŞTİRME |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
2 |
RPD4007 |
BİREYLE PSİKOLOJİK DANIŞMA UYGULAMASI I |
Zorunlu |
1 |
2 |
0 |
3 |
Toplam |
|
22 |
8. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
MBRPD02 |
OKULLARDA RPD UYGULAMALARI II |
Zorunlu |
2 |
6 |
0 |
10 |
RPD4002 |
ÇOCUK HUKUKU |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
RPD4004 |
TRAVMA SONRASI PSİKOLOJİK DANIŞMA |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
RPD4006 |
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SEMİNERİ |
Zorunlu |
2 |
0 |
0 |
3 |
RPD4008 |
BİREYLE PSİKOLOJİK DANIŞMA UYGULAMASI II |
Zorunlu |
1 |
2 |
0 |
3 |
Toplam |
|
22 |
3. Yarıyıl Seçmeli Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
GKS0002 |
BESLENME VE SAĞLIK |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0003 |
BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0004 |
BİLİM VE ARAŞTIRMA ETİĞİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0006 |
GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARI |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0008 |
İNSAN İLİŞKİLERİ VE İLETİŞİM |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0009 |
KARİYER PLANLAMA VE GELİŞTİRME |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0011 |
MEDYA OKURYAZARLIĞI |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0013 |
SANAT VE ESTETİK |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0014 |
TÜRK HALK OYUNLARI |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0016 |
TÜRK KÜLTÜR COĞRAFYASI |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0017 |
TÜRK MUSİKİSİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
GKS0018 |
TÜRK SANATI TARİHİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
MBS0002 |
ÇOCUK PSİKOLOJİSİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0007 |
EĞİTİMDE DRAMA |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0009 |
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0010 |
EĞİTİMDE PROJE HAZIRLAMA |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0011 |
ELEŞTİREL VE ANALİTİK DÜŞÜNME |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0016 |
MİKRO ÖĞRETİM |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0017 |
MÜZE EĞİTİMİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0018 |
OKUL DIŞI ÖĞRENME ORTAMLARI |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
MBS0021 |
SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA VE EĞİTİM |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD0003 |
ÇOCUK VE ERGENLİKTE PSİKOLOJİK DANIŞMA |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD0005 |
KISA SÜRELİ PSİKOLOJİK DANIŞMA |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD0006 |
KRİZE MÜDAHALE |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD0007 |
KÜLTÜRE DUYARLI PSİKOLOJİK DANIŞMA |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD0008 |
OKULDA RUH SAĞLIĞI |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD0009 |
ÖNLEYİCİ PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD0012 |
SOSYAL BECERİ EĞİTİMİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD0014 |
YARATICI DRAMA |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD0015 |
YENİ PSİKOLOJİK DANIŞMA YAKLAŞIM VE MODELLERİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD0016 |
YETİŞKİN EĞİTİMİ VE HAYAT BOYU ÖĞRENME |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
RPD0021 |
ANNE-BABA EĞİTİMİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
T1: Teori |
U2: Uygulama |
L3: Laboratuvar |