Kimya bölümü 1983 yılında, Fen-Edebiyat Fakültesine bünyesinde kurulmuştur. Otuza yakın akademik kadrosu: 13 Profesör, 7 Doçent, 2 Dr. Öğrtim Üyesi, 3 Dr. Araştırma görevlisi, 1 Araştırma Görevlisi bulunmaktadır. Kimya eğitimi 1 yıl İngilizce hazırlık olmak üzere toplam 5 yıldır ve %30 İngilizce olarak yürütülmektedir. Bölümde 1992 den beri II. öğretim programı da mevcuttur. Mezunlarımız Kimya Lisans diploması alarak Kimyager olarak çalışmaktadırlar. Eğitim modelimiz; Analitik, Anorganik, Fizikokimya ve Organik opsiyonlarından oluşmaktadır. Misyonumuz, ulusal ve uluslar arası düzeyde araştırmalar yapabilecek, sorunlar karşısında bilgi ve becerisini etkin kullanabilme kapasitesine sahip kimyacılar yetiştirerek, bilim ve teknolojinin toplum yararına dönüşmesine öncülük etmektir.
2
Verilen Derece
Bu bölüm, yüksek öğretimde Kimya Bilimi alanında 240 ECTS kredilik birinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Kimya Bilim alanında Lisans derecesine sahip olunur.
3
Derecenin Düzeyi
Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve Üniversite Öğrenci Seçme Sınavı´ndan yeterli puan almış olması gerekir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Kimya alanında lisans derecesi elde edebilmek için; öğrencilerin programda alması gereken toplam 240 AKTS karşılığı zorunlu ve seçimli derslerin tümünü başarı ile tamamlaması ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir.
7
Program Profili
Kimya lisans programı 1 yıl İngilizce hazırlık ve takiben 4 yıllık eğitim-öğretim programı içermektedir. Birinci yıl farklı düzeyde eğitim almış öğrencilerin bilgi düzeylerini aynı seviyeye getirmek için genel dersler (Bilgisayar, Fizik, Genel Kimya, Matematik gibi) içermektedir. İkinci ve üçüncü yıllar ise, temel kimya bilim dallarına ait (Analitik, Anorganik, Fizikokimya, Organik, Biyokimya) hem teorik bilgi birikimini hem de uygulama yeteneğini geliştirebilmesine imkan sağlayacak şekilde düzenlenmiştir. Dördüncü yıl ise, ilgi alanına giren modüllerden birini seçmesini imkan tanıyacak şekilde tasarlanmıştır. Kimya Lisans programından mezun olan öğrenciler Kimyacı unvanı alırlar ve Fen Bilimleri Enstitüsü Kimya Anabilim Dalında Yüksek Lisans ve Doktora eğitimine hak kazanırlar. Lisans derecesi, eğitim planında yer alan 240 AKTS´lik bütün dersleri tamamlayan öğrencilere verilir. Program öğrencilere kimyaya ait temel kavramları öğretmek, bu kavramları kullanarak problemleri anlama ve çözüm yolları geliştirmelerini sağlamak için tasarlanmıştır. Seçmeli dersleri içeren üçüncü ve dördüncü eğitim yıllarında, sanayi sorunlarına öğrencilerin akılcı bir yaklaşım geliştirmesi hedeflenmiştir.
8
Program Yeterlilikleri - TYYÇ - TAY İlişkisi
8.1
Program Yeterlikleri
1.
Kimyasal maddeleri iş güvenliği, sağlık ve çevreye etkileri konusunda bilinçli olarak kullanır.
2.
Kimyadaki temel kavramları kullanarak veriler toplar, onları analiz edip, anlamlı hale getirerek problemlerin çözümünde kullanır.
3.
Kimyasal maddelerin yapı - özellik ilişkilerini kavrayarak, sentez yapabilir.
4.
Kimya alanında kullanılan modern araç ve gereçleri bilir ve uygun olanı seçerek malzemeleri karakterize etmek için kullanır.
5.
Temel bilgi birikimlerini kimya endüstrisi, sağlık sektörü ve kimyanın kullanıldığı her türlü işletme ve araştırma-geliştirme laboratuarlarında uygulamaya dönüştürebilir.
6.
Çalışmalarında bireysel sorumluluk alabilme, takım oluşturma bilinci kazanır.
7.
Bilgiye erişebilmek için kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilme becerisine sahiptir.
8.
Kimya alanının gerektirdiği düzeyde ilgili bilgisayar programlarını kullanma becerisine sahiptir.
9.
Alanındaki yenilikleri takip edebilecek ve paydaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
10.
Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma yetisine ve bilimsel bir konuyu teknolojiye uygun aktarabilme ve sunma becerisine sahiptir.
11.
Kimya bilgi birikimini eğitim ve öğretimin değişik alanlarında aktarma yeteneğine sahiptir.
12.
Kimya ve diğer disiplinler arasında teknik ve bilimsel ilişki kurabilir ve bu bağlamda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
13.
Çevresel ve sağlık sorunlarının nedeninin ve çözümünün kimyada olduğunu bilir. Bu çerçevede multidisipliner işbirliğinin gerekliliğine inanır.
8.2
TYYÇ - Program Yeterliği İlişkisi
Program Yeterliliği
TYYÇ-1 BİLGİ (Kuramsal - Uygulamalı)
TYYÇ-2 BECERİ (Bilişsel - Uygulamalı)
TYYÇ-3 YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme)
TYYÇ-4 YETKİNLİK (Öğrenme Yetkinliği)
TYYÇ-5 YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal Yetkinlik)
TYYÇ-6 YETKİNLİK (Alana Özgü Yetkinlik)
1
Kimyasal maddeleri iş güvenliği, sağlık ve çevreye etkileri konusunda bilinçli olarak kullanır.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2
2
Kimyadaki temel kavramları kullanarak veriler toplar, onları analiz edip, anlamlı hale getirerek problemlerin çözümünde kullanır.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2
3
Kimyasal maddelerin yapı - özellik ilişkilerini kavrayarak, sentez yapabilir.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2
4
Kimya alanında kullanılan modern araç ve gereçleri bilir ve uygun olanı seçerek malzemeleri karakterize etmek için kullanır.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2
5
Temel bilgi birikimlerini kimya endüstrisi, sağlık sektörü ve kimyanın kullanıldığı her türlü işletme ve araştırma-geliştirme laboratuarlarında uygulamaya dönüştürebilir.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2
6
Çalışmalarında bireysel sorumluluk alabilme, takım oluşturma bilinci kazanır.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2
7
Bilgiye erişebilmek için kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilme becerisine sahiptir.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2
8
Kimya alanının gerektirdiği düzeyde ilgili bilgisayar programlarını kullanma becerisine sahiptir.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2
9
Alanındaki yenilikleri takip edebilecek ve paydaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2
10
Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma yetisine ve bilimsel bir konuyu teknolojiye uygun aktarabilme ve sunma becerisine sahiptir.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2
11
Kimya bilgi birikimini eğitim ve öğretimin değişik alanlarında aktarma yeteneğine sahiptir.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2
12
Kimya ve diğer disiplinler arasında teknik ve bilimsel ilişki kurabilir ve bu bağlamda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2
13
Çevresel ve sağlık sorunlarının nedeninin ve çözümünün kimyada olduğunu bilir. Bu çerçevede multidisipliner işbirliğinin gerekliliğine inanır.
1
1,2
1,2,3
1,2,3
1,2,3,4,5
1,2
8.3
PROGRAM YETERLİLİĞİ - TEMEL ALAN YETERLİLİKLERİ (TAY) İLİŞKİSİ
Program Yeterliliği
TAY-1 BİLGİ (Kuramsal - Uygulamalı)
TAY-2 BECERİ (Bilişsel - Uygulamalı)
TAY-3 YETKİNLİK (Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme)
TAY-4 YETKİNLİK (Öğrenme Yetkinliği)
TAY-5 YETKİNLİK (İletişim ve Sosyal Yetkinlik)
TAY-6 YETKİNLİK (Alana Özgü Yetkinlik)
1
Kimyasal maddeleri iş güvenliği, sağlık ve çevreye etkileri konusunda bilinçli olarak kullanır.
2
2
Kimyadaki temel kavramları kullanarak veriler toplar, onları analiz edip, anlamlı hale getirerek problemlerin çözümünde kullanır.
4
3
Kimyasal maddelerin yapı - özellik ilişkilerini kavrayarak, sentez yapabilir.
3
4
Kimya alanında kullanılan modern araç ve gereçleri bilir ve uygun olanı seçerek malzemeleri karakterize etmek için kullanır.
1
5
Temel bilgi birikimlerini kimya endüstrisi, sağlık sektörü ve kimyanın kullanıldığı her türlü işletme ve araştırma-geliştirme laboratuarlarında uygulamaya dönüştürebilir.
4
6
Çalışmalarında bireysel sorumluluk alabilme, takım oluşturma bilinci kazanır.
2
7
Bilgiye erişebilmek için kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilme becerisine sahiptir.
2
8
Kimya alanının gerektirdiği düzeyde ilgili bilgisayar programlarını kullanma becerisine sahiptir.
5
9
Alanındaki yenilikleri takip edebilecek ve paydaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
4
10
Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma yetisine ve bilimsel bir konuyu teknolojiye uygun aktarabilme ve sunma becerisine sahiptir.
1
11
Kimya bilgi birikimini eğitim ve öğretimin değişik alanlarında aktarma yeteneğine sahiptir.
2
12
Kimya ve diğer disiplinler arasında teknik ve bilimsel ilişki kurabilir ve bu bağlamda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
3,4
13
Çevresel ve sağlık sorunlarının nedeninin ve çözümünün kimyada olduğunu bilir. Bu çerçevede multidisipliner işbirliğinin gerekliliğine inanır.
6
2
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Mezunlar özel sektörde; petrokimya, ilaç, kozmetik, demir-çelik, otomotiv, gıda, tekstil, maden v.b. endüstri kuruluşlarında kalite-kontrolörü veya araştırmacı, pedagojik formasyona sahip olanlar; özel ve kamu sektöründe öğretmen, ayrıca enstitü ve fakültelerde ise akademisyen olarak iş olanaklarına sahiptirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ilan edilen düzeyde ALES ve Yabancı Dil bilgisine (TOEFL-IELTS-KPDS-UDS vb sınavlarla belgelemek koşulu ile) sahip olmaları koşuluyla lisansüstü eğitim-öğrenim programlarına kaydolabilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Derslere devam zorunluluğu vardır. Bu zorunluluk teorik derslerde en az %70, uygulamalarda ise en az %80´dir. Devam zorunluluğunu yerine getirenler, dönem sonu sınavına girebilirler. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve 1 yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna ara sınav katkısı %50, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 50 şeklindedir. Ara sınav notu olarak ödev, laboratuar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Öğrencinin bir dersten başarılı sayılabilmesi için yarıyıl sonu sınavından en az 40 puan alması zorunludur. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. Ancak öğrencinin genel ağırlıklı not ortalaması en az 2.0 ise DC ve DD notları da şartlı başarılı notlar olarak değerlendirilir.
12
Mezuniyet Koşulları
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan 240 AKTS´lik zorunlu ve seçmeli derslerin tümünü geçmek ve 4.00 üzerinden en az 2.0 ağırlıklı not ortalaması elde etmesi gerekmektedir.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Bölüm Başkanı: Asim OLGUN Bursa Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Kimya Bölümü 16059 Görükle/BURSA Tel: 0 224 29 42863 e-posta: asimolgun@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Bölümümüz; 13 adet profesör, 7 adet doçent, 2 adet Dr. Öğrt Üyesi, 3 adet Dr. Araştırma görevlisi, 1adet araştırma görevlisi ve 1 adet kimyager ile eğitim-öğretim vermektedir. Bölüme ait 3 adet derslik ve 1 adet amfi bulunmakta olup her biri klima ve projeksiyon cihazları ile donatılmıştır. Bölümümüzde Anorganik, Analitik, Organik, Biyokimya ve Fizikokimya anabilim dalları aktif olup her anabilim dalına ait hem öğrenci hem de araştırma laboratuarları bulunmaktadır. Bunlara ilave olarak genel kimya öğrenci laboratuarı da yaptırılmaktadır. Bölümümüzde kimyasal maddeleri karakterize edebilmek için: farklı kütle spektrometreleri (TD/GC-MS; HPLC/ICP-MS; GC-MS; TG-DTA-MS), farklı kromatografi cihazları (GPC; LC), dönüşümlü voltametri (CV), farklı absorpsiyon spektrofotometreleri (AAAS; GFAAS), nükleer manyetik rezonans spektrometresi (1H, 13C, 31P-NMR, COSY, HETCOR), UV-VIS, PL ve IR spektrofotometreleri, elementel analiz cihazı, potansiyometrik titrasyon düzeneği, yüzey plazma rezonans (SPR) spektrometresi mevcuttur.