1 | Dersin Adı: | SANAT ESERLERİNİ İNCELEME |
2 | Dersin Kodu: | GSR4113 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 4 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 7 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | - |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi MERYEM UZUNOĞLU |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | - |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Doç. Meryem UZUNOĞLU meryemuzunoglu@uludag.edu.tr Uludağ Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Resim Bölümü, Görükle Kampüsü / BURSA |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Bu dersin hedefi sanat kuramları ile ilişkili uygun sanat eserlerini inceleyerek eleştirel düşünmeyi geliştirme; sözlü ve yazılı olarak sanatı tanımlayabilmeyi, yorumlayabilmeyi ve değerlendirebilmeyi kolaylaştırma; öğrencilerin sanatçıların yüz yüze olduğu belli başlı konu ve problemleri anlayabilmelerine rehber olma; öğrencilerin çağdaş sanat çevresi ile ilişkili olarak sanata ilişkin felsefi düşüncelerini geliştirmeye teşvik etmektir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Sanat nedir? Sanatçı kimdir? Sanat eseri nedir? İzleyici kimdir? Sanatın işlevi varmıdır? Sanat eseri inceme yöntemleri Sanat eseri inceme yönteminde betimleme, çözümleme, yorum ve yargı aşamaları Sanat eserinde biçim ve içek arasındaki bağ | |
2 | Sanat eseri inceme yöntemleri Sanat eseri inceme yönteminde betimleme, çözümleme, yorum ve yargı aşamaları Sanat eserinde biçim ve içek arasındaki bağ | |
3 | Ortaçağ ve Ön Rönesans sanatı: Giotto’nun “Ölü İsa’ya Ağıt” 1306, fresk’inin İkonolojik, İkonografik, Psikolojik, Sosyolojik ve Felsefi Açıdan Çözümlenmesi | |
4 | Rönesans sanatı: “Masacio’nun “Kutsal Üçlü” , 1427, fresk’inin İkonolojik, İkonografik, Psikolojik, Sosyolojik ve Felsefi Açıdan Çözümlenmesi | |
5 | Maniyerizm: El Greco “Beşinci Mührün Açılması”, Tuval üzerine yağlıboya 1608-14, resminin İkonolojik, İkonografik, Psikolojik, Sosyolojik ve Felsefi Açıdan Çözümlenmesi | |
6 | Barok Sanatı: Caravaggio, “İsa’nın Mezara İndirilişi”, tuval üzerine yağlıboya,1602-3, resminin İkonolojik, İkonografik, Psikolojik, Sosyolojik ve Felsefi Açıdan Çözümlenmesi | |
7 | Ders tekrarı ve Ara sınav | |
8 | Rokoko Üslubu: Boucher, “Banyodan Sonra Dinlenen Diana”, 1742, resminin incelenmesi. Neoklasizm: David, “Hora Kardeşlerin Yemini”,tuval üzerine yağlıboya, 1784, resminin İkonolojik, İkonografik, Psikolojik, Sosyolojik ve Felsefi Açıdan Çözümlenmesi | |
9 | Romantizm: Delacroix, “Halka Önderlik Eden Hüriyet”, 1830, resminin İkonolojik, İkonografik, Psikolojik, Sosyolojik ve Felsefi Açıdan Çözümlenmesi | |
10 | Empresyonizm: Claude Monet “İzlenim”, “Güneş'in Doğuşu” (1872), resminin incelenmesi. Paul Cezanne, “İskambil oynayanlar” 1890-1892, resminin İkonolojik, İkonografik, Psikolojik, Sosyolojik ve Felsefi Açıdan Çözümlenmesi | |
11 | Kübizm,Fütirzm, Dışavurumculuk: Madame Matisse, “The Green Line” 1905 ,yağlıboya resminin İkonolojik, İkonografik, Psikolojik, Sosyolojik ve Felsefi Açıdan Çözümlenmesi | |
12 | Soyut Dışavurumculuk, Pop Sanatı, Yeni Dışavurumculuk: Willem de Kooning – “Kadın III” 1953,tuval üzerine yaglıboya, resminin İkonolojik, İkonografik, Psikolojik, Sosyolojik ve Felsefi Açıdan Çözümlenmesi | |
13 | Kavramsal Sanat, Post-Modernizm: Kosuth, “Üç Tabure”, 1965, yapıtının İkonolojik, İkonografik, Psikolojik, Sosyolojik ve Felsefi Açıdan Çözümlenmesi | |
14 | Performans, Güncel Sanat, Enstalasyon:Orlan, “ Carnal Art”,2002, performansının İkonolojik, İkonografik, Psikolojik, Sosyolojik ve Felsefi Açıdan Çözümlenmesi |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Cömert, Bedrettin; Mitoloji ve İkonografi, De Ki Yayınları, 2008 Cömert, Bedrettin; Eleştiriye Beş Kala, De Ki Yayınları; 2007 Bourriaud, Nicolas; Sadettin Özen, İlişkisel Estetik, Bağlam Yayınları, 2005 Uzundemir, Özlem; İmgeyi Konuşturmak, Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, İstanbul, 2010 Leppert, Richard; İsmail Türkmen, Sanatta Anlamın Dili/ İmgelerin Toplumsal İşlevi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2002 Akbulut, Durmuş;Resim Neyi Anlatır, İstiklal Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2006 Akbulut, Durmuş; Açık Beden & Resimde Çapkınlık, Şiddet, Doğa ve Saplantı , İstiklal Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2008 ERİNÇ,Sıtkı. Resmin Eleştirisi Üzerine, İstanbul:Hil Yayınları. 1995 RİFAT, Mehmet. Eleştiri ve Eleştiri Kuramı Üzerine Söylemler, İstanbul: Düzlem Yayınları 1996 TÜKEL,Uşun. Resmin Dili, İstanbul: Homer Kitabevi 2005 ERİNÇ, Sıtkı. Kültür Sanat Sanat Kültür, İstanbul: Çınar Yayınları . 1995 BOZKURT, Nejat. Sanat ve Estetik Kuramları, İstanbul: 1995 ERGÜVEN,Mehmet. Yoruma Doğru, İstanbul:YKY.1992 SARTRE, J Paul. Estetik Üzerine Denemeler, İstanbul. Say Yayınları. 1998 TURANİ,Adnan. Çağdaş Sanat Felsefesi, İstanbul: Remzi Kitapevi. 1978 |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 5 | 50 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 5 | 5 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 90 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |