Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
OSMANLI TÜRKÇESİ III
1 Dersin Adı: OSMANLI TÜRKÇESİ III
2 Dersin Kodu: TDE2025
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Yrd.Doç.Dr. Sadettin Eğri
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Yrd.Doç.Dr. ÖZLEM ERCAN
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: sadettin@uludag.edu.tr
2941816
U.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü E Blok No.134
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Yüzyıllar boyunca Türklerin bir millete ait tüm kayıt ve belgelerini tuttuğu Türkçe'nin bu eski safhası; sadece ulus olarak bizleri değil, tüm insanlığı ilgilendiren alandır. Milyonlarca belge ve yüzbinlerce eserin kaleme alındığı Osmanlı Türkçesi alfabesini ve onun kurallarını öğretmek. El yazması ve matbu Osmanlıca metinleri okuma, yazma becerisini kazandırmak
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Matbu Osmanlıca bir metni okumak ve yazmak. ;
2 Yazma Osmanlıca bir metni okuma becerisini kazanmak. ;
3 Tarihi metinlerin özel terimleri hakkında bilgi sahibi olmak. ;
4 Yüzyıllar boyu Osmanlıca yazılmış eserlerden örnekler okumak ve yazmak. ;
5 Osmanlıca içerisinde geçerli olan Türkçe, Arapça, ve Farsça kuralları öğrenmek.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dersin Önemi-Tanıtılması ve İzlenecek Yol A. Osmanlıca Metinler (Okunması ve vezinlerinin tespiti/ Yazma çalışmaları)/ "Bir Vâıza Bir Meviza" B. Mimli Masdarlar.
2 A. "Mukaddime" adlı metnin okunması, vezinler açısından ele alınıp, kelime türetilmesi. B. Mücerred Rubai masdarlar ve İsm-i Failleri ile İsm-i Mefulleri
3 A. Okunan metnin öğrencilere tahtada yazdırılması ve uygulamalı kelime türetimi. B.Mücerred ile Mezid Masdarlar arasındaki farklar.
4 A. "Vâveylâ" adlı parçanın okunup, incelenmesi B. Masdarların Çatıları.
5 A. "Vâveylâ" 3-4. Nevhalar B. Mezidünfih (SülâsîKıyâsî) Masdarlar
6 A. "Vatan Şarkısı" adlı metnin okunması, yazılması ve tahlili. B. Mezidünfih (SülâsîKıyâsî) Masdarlarınİsm-i Failleri
7 A. "Murabba" adlı metnin okunması, yazılması ve tahlili. B. Mezidünfih (SülâsîKıyâsî) Masdarlarınİsm-i Failleri.
8 A. Ziya Paşa'nın "Şi'r ü İnşâ" adlı parçasının okunup, metinde geçen masdarların değerlendirilmesi. B. Mezidünfih (SülâsîKıyâsî) Masdarlarınİsm-i Failleri.
9 A. "Nâilî Divanı'ndan Seçme Manzumeler" ve yazma eserlerin özellikleri. B. Sıfat-ı Müşebbeheler ve ism-i failler ile olan faklıllıkları.
10 Lâmi'î Çelebi'nin A. Lâmi'î Çelebi'nin "Münâzara i Bahâr u Şitâ" adlı eserinden yazma Osmanlıca metinlerin okunması ve değerlendirilmesi. B. Mübâlaga-i Failler.
11 A. Lâmi'î Çelebi'nin "Münâzara i Bahâr u Şitâ" adlı eserinden yazma Osmanlıca metinlerin okunması ve değerlendirilmesi ile yazma eserlerde rastladığımız terimlerin tanıtılması. B. İsm-i Tafdiller
12 A. Nef'î'nin yazma divanından seçme kasidelerin yazılması, okunması, tahlili. B. İsm-i mekânlar.
13 A. Nef'î Divanı'ndan Seçme metinler. B. İsm-i Zaman ve İsm-i Âletler
14 A. Bağdatlı Ruhi'nin "Terkîb-i Bend"i. B. İsm-i Tasgîr ve İsm-i Mensublar
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. CoşkunAk; Osmanlıca, Gaye Kitabevi, 1999, Bursa
2. Faruk K. Timurtaş; Osmanlı Türkçesine Giriş, İ.Ü. Ed. Fak. Yay., 1977, İstanbul.
3. Faruk K. Timurtaş; Osmanlı Türkçesi Grameri, İ.Ü. Ed. Fak. Yay., 1977, İstanbul.
4. Muharrem Ergin; Osmanlıca, İ.Ü. Ed. Fak. Yay., 1977, İstanbul.
5. Yılmaz Kurt; Osmanlıca Dersleri I-II, Akçağ Yay., 1997, Ankara.
6. Hayati Develi; Osmanlı Türkçesi Klavuzu I-II, Bilimevi, 1998-2000, İstanbul.
7. Sadettin Eğri; Bir Bursa Efsanesi, Kitabevi Yay., 2001, İstanbul.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 0 4 40
Projeler 11 4 44
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 10 10
Diğer 2 3 6
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 10 10
Toplam İş Yükü 182
Toplam İş Yükü / 30 saat 6,07
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0
OK3 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr