Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ÇAĞDAŞ FIKIH PROBLEMLERİ
1 Dersin Adı: ÇAĞDAŞ FIKIH PROBLEMLERİ
2 Dersin Kodu: TIB6126
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Ali Kaya
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. H. İbrahim ACAR, Doç. Dr. M. Salih KUMAŞ, Dr. Öğr. Üyesi Eren GÜNDÜZ, Dr. Öğr. Üyesi S. Mehmet UĞUR
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: alikaya@uludag.edu.tr
U.Ü. İlahiyat Fakültesi
60 280
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Güncel fıkhî problemleri tanımak ve çözümleri konusunda fikir üretmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Alan bilgisi edinimi
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Güncel fıkhi problemlerle ilgili temel bilgileri, kavramları ve bu problemler haklarındaki kanaatleri tanıyabilme; ;
2 Güncel fıkhî problemleri çözmede izlenecek yöntemleri kavrayabilme;;
3 Güncel teorik bir fıkhî problem olarak İçtihat faaliyetini tarihi gelişimi içinde tanıyabilme ve problem çözüm yöntemi olarak kullanabilme ;;
4 Kıyas, taklit, telfik ve bir mezhebe bağlı kalmak gibi teorik fıkıh problemlerinin çözüm yöntemleri hakkında fikir üretebilme ; ;
5 Teorik ve pratik problemlerin kaynaklarda geçen hükümlerine inerek fıkıh kaynaklarından yararlanabilme ; ;
6 Problemlerin kaynaklarını tanıyarak bunların İslâm medeniyeti bakımından taşıdıkları anlamı açıklayabilme ; ;
7 İktisadi hayatın problemlerini tanıyarak, düzenli ve istikrarlı iktisadi ilişkilerin kurulması için gerekli olan ilkeler hakkında fikir üretebilme; ;
8 Tıp ilminin ve teknolojisinin gelişim süreci ile güncel fıkıh problemleri arasındaki ilişkiyi tespit edebilme ; ;
9 Tartışmalı dini problemlere nasıl yaklaşılacağını ve bunlarla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenebilme; ;
10 Toplumun ve bireylerin dini değerler ile doğru bir şekilde buluşmasının yollarını araştırmak ve dinin toplum düzeninin sağlanmasındaki rolünü açıklayabilme; ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Fıkhî Problemlerin Çözümünde izlenecek yöntemler
2 Teorik problemler: İçtihat kapısının açık oluşu, içtihadın bölünebilmesi, bir asırın müçtehitsiz kalması
3 Kıyas-taklit, telfik, belli bir mezhebe bağlı kalma zorunluluğu
4 Faiz-riba ilişkisi
5 Finansman temin yöntemleri ve Katılım bankalarının faaliyetleri
6 Enflasyon ve Faiz yasağı ile ilişkisi
7 Sigorta
8 Borsa
9 Faktoring-barter
10 Organ ve doku nakli
11 Tüp bebek
12 Ötenazi
13 Genetik kopyalama
14 Gıda güvenliği ve helal gıda
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Doç. Dr. Ali KAYA, Güncel Tartışmalı Dini Konular. 2. Prof. Dr. Hamdi Döndüren, Kur’an ve Sünnete Göre Güncel Fıkhî Problemler, İstanbul 2011. 3. Prof. Dr. Yunus Vehbi Yavuz, Çağdaş Fıkıh Problemleri, İstanbul 2008. 4. Prof. Dr. Nihat Dalgın, Gündemdeki Tartışmalı Dini Konular İstanbul 2004. 5. Prof. Dr. Mehmet Şener, Günümüz Fıkıh Problemleri İzmir 2003. 6. Mevdudî modern çağda İslamî Meseleler Konya 1971
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödevler, Performanslar 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Çoktan seçmeli ve klasik sınav
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 9 126
Ödevler, Performanslar 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 12 12
Toplam İş Yükü 180
Toplam İş Yükü / 30 saat 6
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 2 3 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0
OK3 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0
OK4 5 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0
OK5 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0
OK9 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0
OK10 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr