1 | Dersin Adı: | MUKAYESELİ İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ |
2 | Dersin Kodu: | TIB6157 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 7 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi Mehmet ÇELENK |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Çelenk mecelenk@hotmail.com uludağ üniversitesi ilahiyat fakültesi 2431066-60172 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | İslam Mezheplerinin içerik, gelişim, yayılım ve propaganda mekanizmaları arasındaki farkları öğretmek. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Çalıştığı alan ile ilgili bilgilere ulaşma ve yorumlama yeteneği kazanmasını sağlar. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Din-Mezhep İlişkisi | |
2 | Beşeri ve İlahi dinlerde mezhep realitesi | |
3 | İslam düşünce geleneğinde mezhep olgusu ve Mezhepleşme sebepleri | |
4 | İslam’da temel mezhepler; Havaric, Ehli Sünnet ve Şia. | |
5 | Mezhep-iktidar ilişkisi Mezheplerin yayılmasında siyasi etki Ehli Sünnetin yayılma serüveni | |
6 | Politik din yorumunun öncüsü olarak Şiâ | |
7 | Sünnî/Şiî ayrışmasının temel sebepleri | |
8 | Sünnî- Şiî din tasavvurunun farkları | |
9 | Hilafet ve yorum farkları, Harici, Sünni ve Şii imamet teorilerinin kıyaslanması | |
10 | Toplumsa yapılanma ve kültürel etkileri: Sünni ve Şii dünyada ulema tasavvuru. | |
11 | Pratik dindarlık ve kurumsal yapılanma açısından Sünni-Şii farklılaşması | |
12 | Halk dindarlığı, Sünni dünyada tasavvuf, Şii dünyada türbe ziyaretleri | |
13 | Bölgesel hâkimiyet mücadelesi açısından Sünnilik ve Şiilik | |
14 | Arap Baharı döneminde yeni yönelimler ile Mezhebi rekabet ve etkileri. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Ebu Mansur Abdulkadir el-Bağdadi, Mezhepler Arasındaki Farklar, Diyanet Vakfı Yayınları, 2011. Şehristanî, El-Milel ve’n-Nihel, Dinler, Mezhepler ve Felsefi Sistemler, trc. Mustafa Öz, T.Y.E.K, 2015. Ethem Ruhi Fığlalı, Günümüz İslam Mezhepleri, İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları, 2011. Hasan Onat/ Sönmez Kutlu, İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları, 2013. Sönmez, Kutlu, İslam Düşüncesinde İlk Gelenekçiler- Hadis Taraftarlarının İman Anlayışı Bağlamında Bir Zihniyet Analizi, Kitabiyat, Ankara 2000. Veysi, Ünverdi, İmamiyye Şia’sının İmamet Anlayışının Eleştirisi-Kadı Abdülcabbar Örneği, Endülüs yayınları, İstanbul 2020. Mehmet, Evkuran, İslam Kelamında Zihniyetler ( Maturidilik, Eşarilik ve Selefilik Üzerine Tezler), Ankara Okulu Yayınları, 2019. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Klasik Sınav | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 8 | 112 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 30 | 30 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 214 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 7,13 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |