Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MUKAYESELİ İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ
1 Dersin Adı: MUKAYESELİ İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ
2 Dersin Kodu: TIB6157
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 7
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi Mehmet ÇELENK
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Çelenk
mecelenk@hotmail.com
uludağ üniversitesi ilahiyat fakültesi
2431066-60172
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı İslam Mezheplerinin içerik, gelişim, yayılım ve propaganda mekanizmaları arasındaki farkları öğretmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Çalıştığı alan ile ilgili bilgilere ulaşma ve yorumlama yeteneği kazanmasını sağlar.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenci İslam düşünce geleneğinde mezhep olgusunu kavrar.;
2 Farklı mezheplerin aynı konu etrafında geliştirdikleri farklı teori ve pratikleri öğrenir.;
3 Mezheplerin gelişme, yayılma ve propaganda mekanizmaları arasındaki farkları öğrenir.;
4 Mezhep kimlikleri etrafında gelişen çatışma ve mücadelelerinin hangi oranda gerçeklik değeri taşıdığını ve bu yöndeki krizleri çözmenin imkanını kavrar.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Din-Mezhep İlişkisi
2 Beşeri ve İlahi dinlerde mezhep realitesi
3 İslam düşünce geleneğinde mezhep olgusu ve Mezhepleşme sebepleri
4 İslam’da temel mezhepler; Havaric, Ehli Sünnet ve Şia.
5 Mezhep-iktidar ilişkisi Mezheplerin yayılmasında siyasi etki Ehli Sünnetin yayılma serüveni
6 Politik din yorumunun öncüsü olarak Şiâ
7 Sünnî/Şiî ayrışmasının temel sebepleri
8 Sünnî- Şiî din tasavvurunun farkları
9 Hilafet ve yorum farkları, Harici, Sünni ve Şii imamet teorilerinin kıyaslanması
10 Toplumsa yapılanma ve kültürel etkileri: Sünni ve Şii dünyada ulema tasavvuru.
11 Pratik dindarlık ve kurumsal yapılanma açısından Sünni-Şii farklılaşması
12 Halk dindarlığı, Sünni dünyada tasavvuf, Şii dünyada türbe ziyaretleri
13 Bölgesel hâkimiyet mücadelesi açısından Sünnilik ve Şiilik
14 Arap Baharı döneminde yeni yönelimler ile Mezhebi rekabet ve etkileri.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Ebu Mansur Abdulkadir el-Bağdadi, Mezhepler Arasındaki Farklar, Diyanet Vakfı Yayınları, 2011.
Şehristanî, El-Milel ve’n-Nihel, Dinler, Mezhepler ve Felsefi Sistemler, trc. Mustafa Öz, T.Y.E.K, 2015.
Ethem Ruhi Fığlalı, Günümüz İslam Mezhepleri, İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları, 2011.
Hasan Onat/ Sönmez Kutlu, İslam Mezhepleri Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları, 2013.
Sönmez, Kutlu, İslam Düşüncesinde İlk Gelenekçiler- Hadis Taraftarlarının İman Anlayışı Bağlamında Bir Zihniyet Analizi, Kitabiyat, Ankara 2000.
Veysi, Ünverdi, İmamiyye Şia’sının İmamet Anlayışının Eleştirisi-Kadı Abdülcabbar Örneği, Endülüs yayınları, İstanbul 2020.
Mehmet, Evkuran, İslam Kelamında Zihniyetler ( Maturidilik, Eşarilik ve Selefilik Üzerine Tezler), Ankara Okulu Yayınları, 2019.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Klasik Sınav
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 30 30
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 30 30
Toplam İş Yükü 214
Toplam İş Yükü / 30 saat 7,13
Dersin AKTS Kredisi 7
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0
OK3 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr