1 | Dersin Adı: | DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ |
2 | Dersin Kodu: | TUR4201 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 4 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 7 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 2 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi MİNARA ALİYEVA ÇINAR |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Yok |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Doç. Dr. Minara ALİYEVA ÇINAR e-posta: minara@uludag.edu.tr Tel: 02242942164 Adres: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü Türkçe Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Görükle Merkez Kampüs 16059 Nilüfer / BURSA |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dil bilgisinin temel kavramlarını kavratmak. Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri pekiştirmek. Dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacını kavratmak. Türkçe Dersi Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları tanımak ve uygulamada pekiştirmek. Türkçe Ders Öğretim Programında dil bilgisi kazanımları, konuları, yöntem ve teknikleri bilmek. Metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamalarına yönelik etkinlik geliştirmek. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Öğrenciler, dilbilgisi öğretimiyle ilgili tüm konuları bir bütün olarak görür ve daha pratik ve etkili öğretim yollarını öğrenir. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Dil bilgisi kavramı. Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin ve öğreniminin yeri ve önemi. | |
2 | Dil bilgisi öğretiminin yaklaşım, ilke ve yöntemleri. | |
3 | Dil bilgisi öğretiminin yaklaşım, ilke ve yöntemleri. | |
4 | MEB İlköğretim Türkçe Ders Programında dil bilgisi amaç ve kazanımları. | |
5 | Dil bilgisi öğretiminde ses bilgisi öğretimi ve sorunları. | |
6 | Dil bilgisi öğretiminde ses bilgisi öğretimi ve sorunları. | |
7 | Dil bilgisi öğretiminde şekil bilgisi öğretimi ve sorunları. | |
8 | Dil bilgisi öğretiminde şekil bilgisi öğretimi ve sorunları. | |
9 | Dil bilgisi öğretiminde söz dizimi öğretimi ve sorunları. | |
10 | Dil bilgisi öğretiminde söz dizimi öğretimi ve sorunları. | |
11 | Türkçe dil bilgisi öğretimine yönelik öğrenci gruplarının hazırladığı etkinliklerin sunumları ve değerlendirilmesi | |
12 | Türkçe dil bilgisi öğretimine yönelik öğrenci gruplarının hazırladığı etkinliklerin sunumları ve değerlendirilmesi | |
13 | Türkçe dil bilgisi öğretimine yönelik öğrenci gruplarının hazırladığı etkinliklerin sunumları ve değerlendirilmesi | |
14 | Türkçe dil bilgisi öğretimine yönelik öğrenci gruplarının hazırladığı etkinliklerin sunumları ve değerlendirilmesi |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Muharrem Ergin (1993). Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Bayrak Yay. 2. Doğan Aksan (2000). Her Yönüyle Dil, Ankara: TDK Yay., TDK (1995-1999), Türk Gramerinin Sorunları, C. I-II, Ankara: TDK Yay. 3. Mukim Sağır, Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi, Ankara: Nobel Yayınları. 4. Murat Özbay (2012). Türkçe Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi. 5. Editörler: C. Epçaçan ve E. Akın (2019). Dilbilgisi Öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık. 6. Editörler: S. Alyılmaz ve B. Ürün Karahan (2020). Dil Bilgisi Öğretimi, İstanbul: Kriter Yayınları. 7. Nail Güney ve Talat Aytan (2013). Aktif Öğrenme Teknikleriyle Dil Bilgisi Öğretimi, Ankara: Nobel Yayınları. 8. Havva Yaman (2011), İlköğretim 6., 7. ve 8. Sınıflar için Yapılandırmacı Yaklaşıma Uygun Dil Bilgisi Etkinlikleri, Ankara: Nobel Yayınları. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | - | |
Açıklama | - |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 11 | 2 | 22 |
Ödevler | 0 | 5 | 5 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 20 | 20 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 1,83 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |