Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ
1 Dersin Adı: DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ
2 Dersin Kodu: TUR4201
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 7
7 Dersin AKTS Kredisi: 2
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi MİNARA ALİYEVA ÇINAR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Yok
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Doç. Dr. Minara ALİYEVA ÇINAR
e-posta: minara@uludag.edu.tr
Tel: 02242942164
Adres: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü Türkçe Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Görükle Merkez Kampüs 16059 Nilüfer / BURSA
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dil bilgisinin temel kavramlarını kavratmak. Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri pekiştirmek. Dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacını kavratmak. Türkçe Dersi Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları tanımak ve uygulamada pekiştirmek. Türkçe Ders Öğretim Programında dil bilgisi kazanımları, konuları, yöntem ve teknikleri bilmek. Metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamalarına yönelik etkinlik geliştirmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Öğrenciler, dilbilgisi öğretimiyle ilgili tüm konuları bir bütün olarak görür ve daha pratik ve etkili öğretim yollarını öğrenir.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenciler, Türkçe dil bilgisi ile ilgili temel kavramları kavrar ve Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri pekiştirir.;
2 Öğrenciler, Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin ve öğreniminin yeri ve önemini öğrenir.;
3 Öğrenciler, Türkçe Dersi Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları tanır ve uygulamada pekiştirir.;
4 Öğrenciler, Türkçe Ders Öğretim Programında dil bilgisi kazanımları, konuları, yöntem ve teknikleri bilir.;
5 Öğrenciler, metin merkezli dil bilgisi öğretiminde uygun etkinlikler geliştirir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dil bilgisi kavramı. Türkçe dil becerilerinde dil bilgisi öğretiminin ve öğreniminin yeri ve önemi.
2 Dil bilgisi öğretiminin yaklaşım, ilke ve yöntemleri.
3 Dil bilgisi öğretiminin yaklaşım, ilke ve yöntemleri.
4 MEB İlköğretim Türkçe Ders Programında dil bilgisi amaç ve kazanımları.
5 Dil bilgisi öğretiminde ses bilgisi öğretimi ve sorunları.
6 Dil bilgisi öğretiminde ses bilgisi öğretimi ve sorunları.
7 Dil bilgisi öğretiminde şekil bilgisi öğretimi ve sorunları.
8 Dil bilgisi öğretiminde şekil bilgisi öğretimi ve sorunları.
9 Dil bilgisi öğretiminde söz dizimi öğretimi ve sorunları.
10 Dil bilgisi öğretiminde söz dizimi öğretimi ve sorunları.
11 Türkçe dil bilgisi öğretimine yönelik öğrenci gruplarının hazırladığı etkinliklerin sunumları ve değerlendirilmesi
12 Türkçe dil bilgisi öğretimine yönelik öğrenci gruplarının hazırladığı etkinliklerin sunumları ve değerlendirilmesi
13 Türkçe dil bilgisi öğretimine yönelik öğrenci gruplarının hazırladığı etkinliklerin sunumları ve değerlendirilmesi
14 Türkçe dil bilgisi öğretimine yönelik öğrenci gruplarının hazırladığı etkinliklerin sunumları ve değerlendirilmesi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Muharrem Ergin (1993). Türk Dil Bilgisi, İstanbul: Bayrak Yay.
2. Doğan Aksan (2000). Her Yönüyle Dil, Ankara: TDK Yay.,
TDK (1995-1999), Türk Gramerinin Sorunları, C. I-II, Ankara: TDK Yay.
3. Mukim Sağır, Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi, Ankara: Nobel Yayınları.
4. Murat Özbay (2012). Türkçe Eğitimi Açısından Dil Bilgisi Öğretimi, Ankara: Pegem Akademi.
5. Editörler: C. Epçaçan ve E. Akın (2019). Dilbilgisi Öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
6. Editörler: S. Alyılmaz ve B. Ürün Karahan (2020). Dil Bilgisi Öğretimi, İstanbul: Kriter Yayınları.
7. Nail Güney ve Talat Aytan (2013). Aktif Öğrenme Teknikleriyle Dil Bilgisi Öğretimi, Ankara: Nobel Yayınları.
8. Havva Yaman (2011), İlköğretim 6., 7. ve 8. Sınıflar için Yapılandırmacı Yaklaşıma Uygun Dil Bilgisi Etkinlikleri, Ankara: Nobel Yayınları.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları -
Açıklama -
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 11 2 22
Ödevler 0 5 5
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 20 20
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 30 saat 1,83
Dersin AKTS Kredisi 2
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 1 2 2 1 3 2 4 4 2 2 2 3 3 4 4 3
OK2 2 2 2 2 3 3 4 5 3 3 3 3 3 5 5 3
OK3 2 2 2 2 3 3 4 5 3 3 3 3 2 4 4 2
OK4 2 2 2 2 2 3 2 4 3 2 4 4 4 4 5 2
OK5 2 2 2 2 2 2 2 2 3 4 4 4 4 4 4 3
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr