1 | Dersin Adı: | ORTA ASYA TÜRK TOPLUMLARINDA GELENEKSEL MÜZİKLER |
2 | Dersin Kodu: | TME5117 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. GÜLAY GÖĞÜŞ |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Prof.Gülay GÖĞÜŞ Doç.Dr.Erdem ÖZDEMİR |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Bursa Uludağ Üniversitesi Devlet Konservatuvarı gulayg@uludag.edu.tr +90 224 294 27 00 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Orta Asya Türk soylu toplumların müzikal özelliklerini tanımlayıp, yakın oldukları alt gruplarla mukayeseli olarak incelemek, benzerlik ve farklılıklarını ortaya koymak. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Ders öğrencinin farklı Türk toplumlarında üretilip icra edilen geleneksel müzikleri, türleri, çalgı ve dönemleri tanımalarına ve mukayese yapabilmelerine katkı sağlamaktadır. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Orta Asya’da bulunan Türk toplumlarının genel olarak tarihsel serüvenleri: İdari yapılar, bağımlı oldukları dönemler, bağımsızlık sonrası dönemler, siyasal değişimin kültürel öğelere etkileri. | |
2 | Doğu Türkistan’da müzik kültürü, geleneksel müzik türleri, sosyokültürel müzik icracıları ve icra ortamları. | |
3 | Özbekistan’ da müzik kültürü, geleneksel müzik türleri, sosyokültürel müzik icracıları ve icra ortamları ve Tacikistan etkileşimi. | |
4 | Afganistan’da müzik kültürü, geleneksel müzik türleri, sosyokültürel müzik icracıları ve icra ortamları. | |
5 | Türkmenistan’da müzik kültürü, geleneksel müzik türleri, sosyokültürel müzik icracıları ve icra ortamları. | |
6 | Kazakistan’da müzik kültürü, geleneksel müzik türleri, sosyokültürel müzik icracıları ve icra ortamları. | |
7 | Kırgızistan’da müzik kültürü, geleneksel müzik türleri, sosyokültürel müzik icracıları ve icra ortamları. | |
8 | Azerbaycan’da müzik kültürü, geleneksel müzik türleri, sosyokültürel müzik icracıları ve icra ortamları. | |
9 | İran’da yaşayan Türk soylu toplumların müzik kültürü, geleneksel müzik türleri, sosyokültürel müzik icracıları ve icra ortamları. | |
10 | Orta Asya Türk toplumlarında kullanılan geleneksel çalgılar | |
11 | Orta Asya Türk toplumlarının ortak yazılı ve sözlü kaynakları: Destanlar, Divanlar, Sözlükler, Şairler, Yazarlar, | |
12 | Orta Asya Türk toplumlarında ortak müzikal yapılar ve makam geleneği: Uygur 12 makamı, Özbek Şeş (6)Makamı, İran ve Azerbaycan Makam geleneği. | |
13 | Orta Asya Türk toplumlarında Ozan, Baksı, Akın, Cırav, Oyun gibi Aşık benzeri ortak müzikal karakterler. | |
14 | Orta Asya Türk toplumları ile Türkiye’deki mevcut müzikal özelliklere bütüncül ve analitik bir bakış. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
Beliaev, V. M. (1975). Central Asian Music: Essays in the History of the Music of the Peoples of the USSR. M. Slobin (Ed.). CT: Wesleyan University Press. Budak, O. A. (2006). Türk müziğinin kökeni-gelişimi. Phoenix. Fossum, D. (2015). “Westernizing Reform and Indigenous Precedent in Traditional Music: Insights from Turkmenistan”. Ethnomusicology, 59(2), 202-226. Harris, R., & Dawut, R. (2002). “Mazar festivals of the Uyghurs: music, Islam and the Chinese state”. British Journal of Ethnomusicology, 11(1), 101-118. Harris, R. (2013). “Harmonizing Islam in Xinjiang: sound and meaning in rural Uyghur religious practice”. Beyond the Harmonious Society, 293-317. Harris, R. A. (2008). The Making of a Musical Canon in Chinese Central Asia: The Uyghur Twelve Muqam. Ashgate Publishing, Ltd.. Kafkasyalı, A. (2009). “İran Türk â?ıkları ve millî kimlik” (Vol. 96). Salkımsöğüt Yayınları. Kalenderoğlu, İ. (2011). Sovyet dönemi Türkmen folkloru: Sovyetler Birliği döneminde Türkmenistan'da folklor politikaları ve çalışmaları, 1917-1954. Kurgan Edebiyat. Levin, T. C. (1986). The music and tradition of the Bukharan Shashmaqam in Soviet Uzbekistan. University Microfilms International [Publisher]. Mahmut, N. Uygur Türklerinde geçmişten günümüze hafiz ve sazendeler, Uluslararasi Uygur Araştırmaları Dergisi 2015/5 Mahmut, N. Melike Amannisa ve Uygur Makam Müziği Üzerine. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi / Journal of Turkish World Studies, XIV/2 (Kış 2014), s.189-196. Paşayev, G. (2010). Irak Türkmen Folkloru. Türk Dili Ve Edebiyati Bölümü, 177. Rakhman, A., Yalçın, S., & Emet, E. (1996). Uygur folkloru (Vol. 3). TC Kultur Bakanlg. Rimkus, D. S., Gill, B. M., Baily, N. A., Talner, L. B., & Friedman, P. J. (1989). Digital tomosynthesis: phantom and patient studies with a prototype unit. Computerized Medical Imaging and Graphics, 13(4), 307-318. Sakata, H. L. (1983). Music in the mind: The concepts of music and musician in Afghanistan (Vol. 1). Kent State Univ Pr. Seidova, S. (1981). Muzika v drevnix obradah Azerbaijdzhana (Music in ancient Azerbaijani rituals). PhD diss., University of Tiflis. Sipos, J. (2014). Kırgız Halk Müziği-Epik Türküleri. SULTANOVA, R. (2005). Çeviri: Orta Asya’da Müzik Ve Kimlik. Dergi Karadeniz, 13(13). Sultanova, R. (2011). From Shamanism to Sufism: Women, Islam and Culture in Central Asia (Vol. 3). IB Tauris. Şakir-Zade, N., Aliyeva, T., & Sarı, M. (1995). Azerbaycan ve Türkiye müzik kültürleri arasındaki karşılıklı ilişkiler. N. Şakir-zade. Şen, Y. (1999). Azerbaycan'in Müzik Yapisi Ve Ses Sistemi Üzerine Bir Araştirma. Journal Of Fine Arts, (1). Taşağil, A. (2002). Uygurlar. Türkler, C, 2, 215-224. Zeranska-Kominek, S. (1990). The Classification of Repertoire in Turkmen Traditional Music. Asian music, 21(2), 91-109. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Yazılı | |
Açıklama | Yazılı sınavlar dönem içerisinde işlenen konular üzerinden klasik sınavlar şeklinde ölçülür ve değerlendirilir. |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Ödevler | 0 | 15 | 30 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 5 | 5 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,77 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |