Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ORTA ASYA TÜRK TOPLUMLARINDA GELENEKSEL MÜZİKLER
1 Dersin Adı: ORTA ASYA TÜRK TOPLUMLARINDA GELENEKSEL MÜZİKLER
2 Dersin Kodu: TME5117
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. GÜLAY GÖĞÜŞ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof.Gülay GÖĞÜŞ
Doç.Dr.Erdem ÖZDEMİR
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Bursa Uludağ Üniversitesi Devlet Konservatuvarı
gulayg@uludag.edu.tr
+90 224 294 27 00
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Orta Asya Türk soylu toplumların müzikal özelliklerini tanımlayıp, yakın oldukları alt gruplarla mukayeseli olarak incelemek, benzerlik ve farklılıklarını ortaya koymak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Ders öğrencinin farklı Türk toplumlarında üretilip icra edilen geleneksel müzikleri, türleri, çalgı ve dönemleri tanımalarına ve mukayese yapabilmelerine katkı sağlamaktadır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Orta Asya’da bulunan Türk toplumlarını, tarihsel ve kültürel arka planları ile tanıyabilme;
2 Orta Asya’da bulunan Türk toplumlarının müzik geleneklerini Tanıyabilme;
3 Orta Asya’da bulunan Türk toplumlarının müziklerini mukayese edebilme;
4 Orta Asya’da bulunan Türk toplumlarında ve Türkiye’de mevcut müzikal özellikler hakkında bütüncül bir analitik yaklaşım gerçekleştirebilme.;
5 Orta Asya’da bulunan Türk toplumlarının müzikleri hakkında tarihsel sürece bağlı olarak meydana gelen farklılıkları kavrayabilme;
6 Orta Asya’da bulunan Türk toplumlarının müzikleri ile ilgili yazılı, görsel ve işitsel materyalleri tanıyabilme ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Orta Asya’da bulunan Türk toplumlarının genel olarak tarihsel serüvenleri: İdari yapılar, bağımlı oldukları dönemler, bağımsızlık sonrası dönemler, siyasal değişimin kültürel öğelere etkileri.
2 Doğu Türkistan’da müzik kültürü, geleneksel müzik türleri, sosyokültürel müzik icracıları ve icra ortamları.
3 Özbekistan’ da müzik kültürü, geleneksel müzik türleri, sosyokültürel müzik icracıları ve icra ortamları ve Tacikistan etkileşimi.
4 Afganistan’da müzik kültürü, geleneksel müzik türleri, sosyokültürel müzik icracıları ve icra ortamları.
5 Türkmenistan’da müzik kültürü, geleneksel müzik türleri, sosyokültürel müzik icracıları ve icra ortamları.
6 Kazakistan’da müzik kültürü, geleneksel müzik türleri, sosyokültürel müzik icracıları ve icra ortamları.
7 Kırgızistan’da müzik kültürü, geleneksel müzik türleri, sosyokültürel müzik icracıları ve icra ortamları.
8 Azerbaycan’da müzik kültürü, geleneksel müzik türleri, sosyokültürel müzik icracıları ve icra ortamları.
9 İran’da yaşayan Türk soylu toplumların müzik kültürü, geleneksel müzik türleri, sosyokültürel müzik icracıları ve icra ortamları.
10 Orta Asya Türk toplumlarında kullanılan geleneksel çalgılar
11 Orta Asya Türk toplumlarının ortak yazılı ve sözlü kaynakları: Destanlar, Divanlar, Sözlükler, Şairler, Yazarlar,
12 Orta Asya Türk toplumlarında ortak müzikal yapılar ve makam geleneği: Uygur 12 makamı, Özbek Şeş (6)Makamı, İran ve Azerbaycan Makam geleneği.
13 Orta Asya Türk toplumlarında Ozan, Baksı, Akın, Cırav, Oyun gibi Aşık benzeri ortak müzikal karakterler.
14 Orta Asya Türk toplumları ile Türkiye’deki mevcut müzikal özelliklere bütüncül ve analitik bir bakış.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Beliaev, V. M. (1975). Central Asian Music: Essays in the History of the Music of the Peoples of the USSR. M. Slobin (Ed.). CT: Wesleyan University Press.
Budak, O. A. (2006). Türk müziğinin kökeni-gelişimi. Phoenix.
Fossum, D. (2015). “Westernizing Reform and Indigenous Precedent in Traditional Music: Insights from Turkmenistan”. Ethnomusicology, 59(2), 202-226.
Harris, R., & Dawut, R. (2002). “Mazar festivals of the Uyghurs: music, Islam and the Chinese state”. British Journal of Ethnomusicology, 11(1), 101-118.
Harris, R. (2013). “Harmonizing Islam in Xinjiang: sound and meaning in rural Uyghur religious practice”. Beyond the Harmonious Society, 293-317.
Harris, R. A. (2008). The Making of a Musical Canon in Chinese Central Asia: The Uyghur Twelve Muqam. Ashgate Publishing, Ltd..
Kafkasyalı, A. (2009). “İran Türk â?ıkları ve millî kimlik” (Vol. 96). Salkımsöğüt Yayınları.
Kalenderoğlu, İ. (2011). Sovyet dönemi Türkmen folkloru: Sovyetler Birliği döneminde Türkmenistan'da folklor politikaları ve çalışmaları, 1917-1954. Kurgan Edebiyat.
Levin, T. C. (1986). The music and tradition of the Bukharan Shashmaqam in Soviet Uzbekistan. University Microfilms International [Publisher].
Mahmut, N. Uygur Türklerinde geçmişten günümüze hafiz ve sazendeler, Uluslararasi Uygur Araştırmaları Dergisi 2015/5
Mahmut, N. Melike Amannisa ve Uygur Makam Müziği Üzerine. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi / Journal of Turkish World Studies, XIV/2 (Kış 2014), s.189-196.
Paşayev, G. (2010). Irak Türkmen Folkloru. Türk Dili Ve Edebiyati Bölümü, 177.
Rakhman, A., Yalçın, S., & Emet, E. (1996). Uygur folkloru (Vol. 3). TC Kultur Bakanlg.
Rimkus, D. S., Gill, B. M., Baily, N. A., Talner, L. B., & Friedman, P. J. (1989). Digital tomosynthesis: phantom and patient studies with a prototype unit. Computerized Medical Imaging and Graphics, 13(4), 307-318.
Sakata, H. L. (1983). Music in the mind: The concepts of music and musician in Afghanistan (Vol. 1). Kent State Univ Pr.
Seidova, S. (1981). Muzika v drevnix obradah Azerbaijdzhana (Music in ancient Azerbaijani rituals). PhD diss., University of Tiflis.
Sipos, J. (2014). Kırgız Halk Müziği-Epik Türküleri.
SULTANOVA, R. (2005). Çeviri: Orta Asya’da Müzik Ve Kimlik. Dergi Karadeniz, 13(13).
Sultanova, R. (2011). From Shamanism to Sufism: Women, Islam and Culture in Central Asia (Vol. 3). IB Tauris.
Şakir-Zade, N., Aliyeva, T., & Sarı, M. (1995). Azerbaycan ve Türkiye müzik kültürleri arasındaki karşılıklı ilişkiler. N. Şakir-zade.
Şen, Y. (1999). Azerbaycan'in Müzik Yapisi Ve Ses Sistemi Üzerine Bir Araştirma. Journal Of Fine Arts, (1).
Taşağil, A. (2002). Uygurlar. Türkler, C, 2, 215-224.
Zeranska-Kominek, S. (1990). The Classification of Repertoire in Turkmen Traditional Music. Asian music, 21(2), 91-109.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Yazılı
Açıklama Yazılı sınavlar dönem içerisinde işlenen konular üzerinden klasik sınavlar şeklinde ölçülür ve değerlendirilir.
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ödevler 0 15 30
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 5 5
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 5 5
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,77
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 1 1 1 1 1 1 1 1 3 1 1
OK2 5 1 1 1 1 1 1 1 1 2 1 1
OK3 4 1 2 1 1 1 1 1 1 3 1 1
OK4 4 2 3 1 1 1 1 1 2 3 2 1
OK5 5 2 3 1 1 1 1 1 1 3 1 1
OK6 3 3 1 1 1 1 1 1 2 3 2 1
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr