1 | Dersin Adı: | ÇAĞDAŞ BİLİM FELSEFESİ II |
2 | Dersin Kodu: | FEL6118 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ABDÜLKADIR ÇÜÇEN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof. Dr. ABDÜLKADIR ÇÜÇEN |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Kadir@uludag.edu.tr; Uludag Üniversitesi Felsefe Bölümü Fen-Edebiyat Fakültesi, 16059 Görükle, Bursa - Türkiye. Tel: +90 224 2941826 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Çağdaş bilim felsefesinin önemli aşamalarını ve bilim felsefesindeki temel konuları öğretme veya temsilcileri hakkında derinlikli bilgi edinme. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Aristoteles ve Batlamyus’da Evrenin Yapısı | |
2 | Copernicus, Brahe, Kepler ve Bilimsel Devrimler | |
3 | Galileo ve Güneş Merkezli Evren Anlayışı | |
4 | Newtoncu Dünya Anlayışının Ortaya Çıkışı | |
5 | Einstein'ın Özel Görelilik Kuramı | |
6 | Quantum Teorisi | |
7 | Bilimde Sınır Çizme sorunu; Bilimsellik Ölçütü Tartışması | |
8 | Mantıkçı Positivizm veya Viyana Çevresi | |
9 | Popper ve Yanlışlamacılık; Lakatos ve İnceltilmiş Yanlışlamacılık; P.Duhem ve É. Meyerson’un Bilim Tasarımları | |
10 | A. Koyré’de Bilim Tarihi ve Bilim; Duhem-Quine Savı ve Bütüncülüğe Dayalı Doğrulama | |
11 | T.Kuhn, Bilimsel Devrim ve Paradigmalara Dayalı Doğrulama | |
12 | J. Ziman ve Bilimin Sosyal Boyutu; L. Laudan’da Araştırma Gelenekleri ve Bilim | |
13 | Genel Değerlendirmeler | |
14 | Genel Değerlendirmeler |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Bacon, Francis, New Organon, (Çev: Sema Önal Akkaş), Ankara: Doruk Yayınları, 1999. 2. Bochenski, J. M., Çağdaş Düşünme Yöntemleri, (Çev: Talip Kabadayı) Ankara: Bilgesu, 2008. 3. Descartes, Rene, Metot Üzerine Konuşma, (çev. Kadir Sel), İstanbul: Sosyal yayınları, 1995. 4. Duhem, Pierre, The Aim and The Structure of a Physical Theory, (Trans. Philip P. Wiener), Princeton: Princeton University Press, 1991 5. Güzel, Cemal, Bilim Felsefesi, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2010 6. Kabadayı, Talip, Yanlışlanabilirlik Ölçütüne Yönelik Eleştiriler Üzerine Bir Çalışma, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), H.Ü. Ankara, 7. Koyré, Alexandre, Yeniçağ Biliminin Doğuşu, (Çev. Kurtuluş Dinçer), Ankara: Gündoğan Yayınları, 1994 8. Kabadayı, Talip, Duhem’den Laudan’a Çağdaş Bilim Felsefecileri, Ankara: Bilgesu Yayınları, 2010. 9. Kabadayı, Talip, Bilim Felsefesine Giriş, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Yayınevi, 2009. 10. Kabadayı, Talip, Yanlışlanabilirlik Ölçütüne Yönelik Eleştiriler Üzerine Bir Çalışma, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), H.Ü. Ankara, 2004 11. Kabadayı, Talip,, ´Bilim´ Tasarımlarının Kısa Tarihi, S.D.Ü. FLSF Dergisi, 3, 1-26, 2007 12. Koyré, Alexandre, Yeniçağ Biliminin Doğuşu, (Çev. Kurtuluş Dinçer), Ankara: Gündoğan Yayınları, 1994 13. Kuhn, Thomas S., Bilimsel Devrimlerin Yapısı, (çev. Nilüfer Kuyaş), İstanbul: Alan Yayıncılık, 1995. 14. Meyerson, Émile, Identity & Reality, (Çev. Kate Loewenberg) London: The Macmillan Company, 1930 15. Ayer, Alfred J., Dil, Doğruluk ve Mantık, (Çev. Vehbi Hacıkadiroğlu), İstanbul: Metis Yayınları, 1998 17. Güzel, Cemal (Ed.). Sağduyu Filozofu: Popper, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1996 18. Güzel, Cemal (Ed.). Çoğulculuğun Kuramcısı: Lakatos, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1999 19. Güzel, Cemal, Bilim Felsefesi, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2010. 20. Sober, Elliott, Biyoloji Felsefesi, Ankara: İmge Yayınevi, 2009. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 5 | 20 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 7 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Ödevler | 5 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 10 | 10 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |