Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ÇAĞDAŞ BİLİM FELSEFESİ II
1 Dersin Adı: ÇAĞDAŞ BİLİM FELSEFESİ II
2 Dersin Kodu: FEL6118
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ABDÜLKADIR ÇÜÇEN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Prof. Dr. ABDÜLKADIR ÇÜÇEN
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Kadir@uludag.edu.tr;
Uludag Üniversitesi Felsefe Bölümü Fen-Edebiyat Fakültesi, 16059 Görükle, Bursa - Türkiye.
Tel: +90 224 2941826
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Çağdaş bilim felsefesinin önemli aşamalarını ve bilim felsefesindeki temel konuları öğretme veya temsilcileri hakkında derinlikli bilgi edinme.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Çağdaş bilim tarihindeki önemli aşamaları ve Bilim Felsefesindeki önemli konuları bilme ve bunları bilim - toplum ilişkisi ekseninde güncel bilimsel gelişmeleri anlamada kullanma.;
2 Çağdaş bilimsel sorunlar ve bilimsel açıklamanın karakterini öğrenme.;
3 Bilimsel açıklama ve bilimle ilgili argümanları ve gelişmeleri Bilim Felsefesinin argümanlarıyla değerlendirebilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Aristoteles ve Batlamyus’da Evrenin Yapısı
2 Copernicus, Brahe, Kepler ve Bilimsel Devrimler
3 Galileo ve Güneş Merkezli Evren Anlayışı
4 Newtoncu Dünya Anlayışının Ortaya Çıkışı
5 Einstein'ın Özel Görelilik Kuramı
6 Quantum Teorisi
7 Bilimde Sınır Çizme sorunu; Bilimsellik Ölçütü Tartışması
8 Mantıkçı Positivizm veya Viyana Çevresi
9 Popper ve Yanlışlamacılık; Lakatos ve İnceltilmiş Yanlışlamacılık; P.Duhem ve É. Meyerson’un Bilim Tasarımları
10 A. Koyré’de Bilim Tarihi ve Bilim; Duhem-Quine Savı ve Bütüncülüğe Dayalı Doğrulama
11 T.Kuhn, Bilimsel Devrim ve Paradigmalara Dayalı Doğrulama
12 J. Ziman ve Bilimin Sosyal Boyutu; L. Laudan’da Araştırma Gelenekleri ve Bilim
13 Genel Değerlendirmeler
14 Genel Değerlendirmeler
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1. Bacon, Francis, New Organon, (Çev: Sema Önal Akkaş), Ankara: Doruk Yayınları, 1999.
2. Bochenski, J. M., Çağdaş Düşünme Yöntemleri, (Çev: Talip Kabadayı) Ankara: Bilgesu, 2008.
3. Descartes, Rene, Metot Üzerine Konuşma, (çev. Kadir Sel), İstanbul: Sosyal yayınları, 1995.
4. Duhem, Pierre, The Aim and The Structure of a Physical Theory, (Trans. Philip P. Wiener), Princeton: Princeton University Press, 1991
5. Güzel, Cemal, Bilim Felsefesi, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2010
6. Kabadayı, Talip, Yanlışlanabilirlik Ölçütüne Yönelik Eleştiriler Üzerine Bir Çalışma, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), H.Ü. Ankara,
7. Koyré, Alexandre, Yeniçağ Biliminin Doğuşu, (Çev. Kurtuluş Dinçer), Ankara: Gündoğan Yayınları, 1994
8. Kabadayı, Talip, Duhem’den Laudan’a Çağdaş Bilim Felsefecileri, Ankara: Bilgesu Yayınları, 2010.
9. Kabadayı, Talip, Bilim Felsefesine Giriş, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Yayınevi, 2009.
10. Kabadayı, Talip, Yanlışlanabilirlik Ölçütüne Yönelik Eleştiriler Üzerine Bir Çalışma, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), H.Ü. Ankara, 2004
11. Kabadayı, Talip,, ´Bilim´ Tasarımlarının Kısa Tarihi, S.D.Ü. FLSF Dergisi, 3, 1-26, 2007
12. Koyré, Alexandre, Yeniçağ Biliminin Doğuşu, (Çev. Kurtuluş Dinçer), Ankara: Gündoğan Yayınları, 1994
13. Kuhn, Thomas S., Bilimsel Devrimlerin Yapısı, (çev. Nilüfer Kuyaş), İstanbul: Alan Yayıncılık, 1995.
14. Meyerson, Émile, Identity & Reality, (Çev. Kate Loewenberg) London: The Macmillan Company, 1930
15. Ayer, Alfred J., Dil, Doğruluk ve Mantık, (Çev. Vehbi Hacıkadiroğlu), İstanbul: Metis Yayınları, 1998
17. Güzel, Cemal (Ed.). Sağduyu Filozofu: Popper, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1996
18. Güzel, Cemal (Ed.). Çoğulculuğun Kuramcısı: Lakatos, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1999
19. Güzel, Cemal, Bilim Felsefesi, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2010.
20. Sober, Elliott, Biyoloji Felsefesi, Ankara: İmge Yayınevi, 2009.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 5 20
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 7 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 5 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 10 10
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 12 12
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 30 saat 4
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 4 4 5 5 3 4 5 4 4 4 3
OK2 4 5 3 3 4 4 3 5 4 3 4 5
OK3 4 5 5 4 4 4 3 4 3 4 4 4
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr