1 | Course Title: | PHILOSOPHY OF MODERN SCIENCE II |
2 | Course Code: | FEL6118 |
3 | Type of Course: | Optional |
4 | Level of Course: | Third Cycle |
5 | Year of Study: | 1 |
6 | Semester: | 2 |
7 | ECTS Credits Allocated: | 4 |
8 | Theoretical (hour/week): | 2 |
9 | Practice (hour/week) : | 0 |
10 | Laboratory (hour/week) : | 0 |
11 | Prerequisites: | |
12 | Recommended optional programme components: | None |
13 | Language: | Turkish |
14 | Mode of Delivery: | Face to face |
15 | Course Coordinator: | Prof. Dr. ABDÜLKADIR ÇÜÇEN |
16 | Course Lecturers: | Prof. Dr. ABDÜLKADIR ÇÜÇEN |
17 | Contactinformation of the Course Coordinator: |
Kadir@uludag.edu.tr; Uludag Üniversitesi Felsefe Bölümü Fen-Edebiyat Fakültesi, 16059 Görükle, Bursa - Türkiye. Tel: +90 224 2941826 |
18 | Website: | |
19 | Objective of the Course: | To teach the main problems and important stages of contemporary philosophy of science and to get intense knowledge about its representatives. |
20 | Contribution of the Course to Professional Development |
21 | Learning Outcomes: |
|
22 | Course Content: |
Week | Theoretical | Practical |
1 | Structure of universe Aristotle and Ptolemy | |
2 | Copernicus, Brahe, Kepler and Scientific Revolutions | |
3 | Galileo and Heliocentric Universe | |
4 | Emergence of Newtonian World Conception | |
5 | Einstein's theory of relativity | |
6 | Quantum theory | |
7 | Demarcation problem in science; discussion of scientific criterion | |
8 | Logical Positivism or Vienna circle | |
9 | Popper and falsificationism; Lakatos; Duhem and Meyerson | |
10 | History of science in Koyre, Duhem-Quine | |
11 | T Kuhn, Scientific Revolution and Paradigmatic Justification | |
12 | J. Ziman and Social Aspect of Science, L. Laudan | |
13 | General evalution | |
14 | General evalution |
23 | Textbooks, References and/or Other Materials: |
1. Bacon, Francis, New Organon, (Çev: Sema Önal Akkaş), Ankara: Doruk Yayınları, 1999. 2. Bochenski, J. M., Çağdaş Düşünme Yöntemleri, (Çev: Talip Kabadayı) Ankara: Bilgesu, 2008. 3. Descartes, Rene, Metot Üzerine Konuşma, (çev. Kadir Sel), İstanbul: Sosyal yayınları, 1995. 4. Duhem, Pierre, The Aim and The Structure of a Physical Theory, (Trans. Philip P. Wiener), Princeton: Princeton University Press, 1991 5. Güzel, Cemal, Bilim Felsefesi, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2010 6. Kabadayı, Talip, Yanlışlanabilirlik Ölçütüne Yönelik Eleştiriler Üzerine Bir Çalışma, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), H.Ü. Ankara, 7. Koyré, Alexandre, Yeniçağ Biliminin Doğuşu, (Çev. Kurtuluş Dinçer), Ankara: Gündoğan Yayınları, 1994 8. Kabadayı, Talip, Duhem’den Laudan’a Çağdaş Bilim Felsefecileri, Ankara: Bilgesu Yayınları, 2010. 9. Kabadayı, Talip, Bilim Felsefesine Giriş, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Yayınevi, 2009. 10. Kabadayı, Talip, Yanlışlanabilirlik Ölçütüne Yönelik Eleştiriler Üzerine Bir Çalışma, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), H.Ü. Ankara, 2004 11. Kabadayı, Talip,, ´Bilim´ Tasarımlarının Kısa Tarihi, S.D.Ü. FLSF Dergisi, 3, 1-26, 2007 12. Koyré, Alexandre, Yeniçağ Biliminin Doğuşu, (Çev. Kurtuluş Dinçer), Ankara: Gündoğan Yayınları, 1994 13. Kuhn, Thomas S., Bilimsel Devrimlerin Yapısı, (çev. Nilüfer Kuyaş), İstanbul: Alan Yayıncılık, 1995. 14. Meyerson, Émile, Identity & Reality, (Çev. Kate Loewenberg) London: The Macmillan Company, 1930 15. Ayer, Alfred J., Dil, Doğruluk ve Mantık, (Çev. Vehbi Hacıkadiroğlu), İstanbul: Metis Yayınları, 1998 17. Güzel, Cemal (Ed.). Sağduyu Filozofu: Popper, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1996 18. Güzel, Cemal (Ed.). Çoğulculuğun Kuramcısı: Lakatos, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1999 19. Güzel, Cemal, Bilim Felsefesi, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2010. 20. Sober, Elliott, Biyoloji Felsefesi, Ankara: İmge Yayınevi, 2009. |
24 | Assesment |
TERM LEARNING ACTIVITIES | NUMBER | PERCENT |
Midterm Exam | 1 | 30 |
Quiz | 0 | 0 |
Homeworks, Performances | 5 | 20 |
Final Exam | 1 | 50 |
Total | 7 | 100 |
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade | 50 | |
Contribution of Final Exam to Success Grade | 50 | |
Total | 100 | |
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course | ||
Information |
25 | ECTS / WORK LOAD TABLE |
Activites | NUMBER | TIME [Hour] | Total WorkLoad [Hour] |
Theoretical | 14 | 2 | 28 |
Practicals/Labs | 0 | 0 | 0 |
Self Study and Preparation | 14 | 5 | 70 |
Homeworks, Performances | 5 | 0 | 0 |
Projects | 0 | 0 | 0 |
Field Studies | 0 | 0 | 0 |
Midtermexams | 1 | 10 | 10 |
Others | 0 | 0 | 0 |
Final Exams | 1 | 12 | 12 |
Total WorkLoad | 120 | ||
Total workload/ 30 hr | 4 | ||
ECTS Credit of the Course | 4 |
26 | CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
LO: Learning Objectives | PQ: Program Qualifications |
Contribution Level: | 1 Very Low | 2 Low | 3 Medium | 4 High | 5 Very High |