1 | Dersin Adı: | Gıda Muhafaza ve İşleme Metotları |
2 | Dersin Kodu: | VBH6004 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. FİGEN ÇETİNKAYA |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Yok |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Mail: anar@uludag.edu.tr Tel: 02242941332 Adres: Uludağ Ünv. Veteriner Fak. Besin Hijyeni ve Teknolojisi Anabilim Dalı |
18 | Dersin Web Adresi: | http://saglikbilimleri.uludag.edu.tr |
19 | Dersin Amacı | Gıdalarda bozulma, bozulmaya neden olan faktörler ve bozulma şekilleri, gıdalarda mikrobiyel gelişmeyi etkileyen iç ve dış faktörler ile gıdaların muhafazasında yararlanılan temel ilkeler, mikrobiyel gelişmelerin inhibisyonuda kullanılan kimyasal koruyucular, gıdaların muhafazasında soğutma ve dondurma işlemleri, gıdalarda kurutma, konsantre etme, mikroorganizmalar arası antagonistik ilişkilerden yararlanma, ısısal işlem uygulamaları, fermentasyonla muhafaza, radyasyon ve yüksek basınç uygulamaları ile kontrollü ve MAP muhafaza yöntemlerinin öğretilmesi amaçlanır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Dersin tanımı, kaynak kitapların tanıtımı, genel giriş | |
2 | Gıdalarda risk oluşturan etkenler | |
3 | Gıdalarda bozulmaya neden olan faktörler ve bozulma şekilleri | |
4 | Gıdalarda mikrobiyel gelişmeyi etkileyen iç faktörler (su aktivitesi, besin içeriği, pH, Eh, inhibitörler, koruyucu biyolojik yapılar) | |
5 | Gıdalarda mikrobiyel gelişmeyi etkileyen dış faktörler (sıcaklık, çevrenin bağıl nemi, çevredeki gazlar ve konsantrasyonları) | |
6 | Gıdaların muhafazasında yararlanılan temel ilkeler (kontaminasyonların engellenmesi, mikroorganizmaların uzaklaştırılması) | |
7 | Mikrobiyel gelişmenin inhibisyonunda kimyasal koruyucularla muhafaza, soğukta muhafaza ve dondurarak muhafaza | |
8 | Gıdalarda mikrobiyel gelişmenin inhibisyonunda su aktivitesinin düşürülmesi (kurutma ve konsantre etme) | |
9 | Gıdaların muhafazasında mikroorganizmalar arası antagonistik ilişkilerden yararlanma | |
10 | Gıda muhafazasında pastörizasyon, sterilizasyon ve konserve üretimi | |
11 | Fermentasyonla muhafaza | |
12 | Radyasyon uygulamaları (iyonize radyasyon, mikrodalga ve UV ışınları) | |
13 | Yüksek basınç uygulamaları ve kombine yöntemler | |
14 | Kontrollü ve MAP’de muhafaza |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Ünlütürk, A., Turantaş, F. Gıda Mikrobiyolojisi. MengiTan Basımevi, İzmir, 1999. 2. Potter, N.N., Hotchkiss, J.H. Food Science. An aspen Publication, Maryland, 1998. 3. Jay, J.M. Modern Food Microbiology. An aspen Publication, Maryland, 2000. 4. Murcino, P.S. Understanding Food Science and Technology, Thomson, Wadsworth, USA, 2003. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,77 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |