Türkçe English Ders Planı Program Yeterlilikleri Ders Planı Rapor
Biyoloji
Genel Tanıtım
1
Programın Kısa Geçmişi
Fen Bilimleri Enstitüsü, 1982 yılında Uludağ Üniversitesi Rektörlüğüne bağlı olarak kurulmuştur. Enstitü Uludağ Üniversitesinde Fen-Edebiyat Fakültesi, Mühendislik-Mimarlık Fakültesi ve Ziraat Fakültesinde yüksek lisans ve doktora öğretimini Yükseköğretim Kanununun amaç ve ilkeleri çerçevesinde yürütmektedir. Bünyesinde bugün için 20 anabilim dalında lisansüstü çalışmalar sürdürülmektedir. Biyoloji Anabilim dalı 1984-1985 yılı bahar döneminde yüksek lisans eğitimine başlamıştır. Bugüne kadar yüksek lisans derecesine sahip 122 öğrenci mezun olmuştur. Mevcut durumda 46 öğrenci yüksek lisans programında eğitim görmektedir
2
Verilen Derece
Yüksek öğretimde Biyoloji Bilimi alanında 90-120 AKTS kredilik ikinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Biyoloji Dalında yüksek lisans derecesine sahip olunur.
3
Derecenin Düzeyi
Yüksek Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Biyoloji Programı Tezli Yüksek Lisans Kabul ve Kayıt koşulları; Lisans diploması ile Fen bilimleri için sayısal puan türünde senatonun belirleyeceği ALES taban puanına sahip olması şartı aranır. İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca, Rusça ve Arapça gibi yabancı dillerin birinden; ÜDS, KPDS, TOEFL veya YÖK´ün kabul ettiği eşdeğer sınavlardan ya da Uludağ Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulu tarafından yapılan yabancı dil sınavından U.Ü. Senatosunun belirleyeceği taban puanı almış olması gerekir. Bunun dışındaki münferit yabancı dil belgelerinin eşdeğerliğine Senato karar verir. Yabancı uyruklu adaylarda TÖMER tarafından verilen Türkçe yeterlik ve ilgili ALES sınavı sonuç belgesi veya YÖK tarafından uluslararası düzeyde eşdeğer kabul edilen GRE, GMAT ve benzeri sınavların herhangi birinden sınav sonuç belgesi aranır.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Yüksek lisans programı öğrencileri, öğrenimleri boyunca toplam 21 kredi (90 AKTS) almak koşuluyla en az yedi dersi, bir semineri ve tez çalışmalarını başarmak zorundadır. İlgili şartları yerine getiren öğrencilere Biyoloji dalında Yüksek Lisans diploması verilir. Öğrencinin ilgili dersten başarılı sayılabilmesi için bu notun en az 100 üzerinden 70 olması gerekir.
7
Program Profili
Yüksek lisans programının amacı, biyoloji ve biyoloji ile ilgili alanlarda, ulusal ve uluslar arası düzeyde araştırma yapabilen, gerek teorik gerekse uygulama alanında karşılaşılan problemlere yönelik çözüm üretebilen ve evrensel bilimin geliştirilmesine katkıda bulunan uzman bireyler yetiştirmektir.
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1. Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptama, sentez yaparak problemlerin cözümüne yönelik hipotez kurma ve ceşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi cözme becerisi kazanabilmek
2. Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik degerleri gözetme yeterliligine sahip olmak.
3. Biyoloji alanının ilişkili oldugu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve degerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuclara ulaşabilmek.
4. Calışmalarının sürec ve sonuclarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve acık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olmak
5. Edindigi birikimi, özgün bakış acısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin cıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar saglayacak tanımlara ulaşabilmek.
6. Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilmek.
7. Biyolojinin belli alanlarında özelleşerek araştırma projesi tasarlama, tez hazırlama ve sonucların degerlendirilmesi konusunda yeterlilik kazanabilmek.
8. Bilimsel cözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikcilik konularının farkında olmak.
9. Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve cözümüne katkıda bulunabilmek
BECERİ Bilişsel - Uygulamalı
  • Biyolojinin belli alanlarında özelleşerek araştırma projesi tasarlama, tez hazırlama ve sonucların degerlendirilmesi konusunda yeterlilik kazanabilmek.
  • Calışmalarının sürec ve sonuclarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve acık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olmak
  • Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik degerleri gözetme yeterliligine sahip olmak.
BİLGİ Kuramsal - Uygulamalı
  • Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve cözümüne katkıda bulunabilmek
  • Biyoloji alanının ilişkili oldugu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve degerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuclara ulaşabilmek.
  • Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptama, sentez yaparak problemlerin cözümüne yönelik hipotez kurma ve ceşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi cözme becerisi kazanabilmek
  • Biyolojinin belli alanlarında özelleşerek araştırma projesi tasarlama, tez hazırlama ve sonucların degerlendirilmesi konusunda yeterlilik kazanabilmek.
  • Calışmalarının sürec ve sonuclarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve acık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olmak
YETKİNLİK Alana Özgü Yetkinlik
  • Biyoloji alanının ilişkili oldugu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve degerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuclara ulaşabilmek.
  • Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptama, sentez yaparak problemlerin cözümüne yönelik hipotez kurma ve ceşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi cözme becerisi kazanabilmek
  • Biyolojinin belli alanlarında özelleşerek araştırma projesi tasarlama, tez hazırlama ve sonucların degerlendirilmesi konusunda yeterlilik kazanabilmek.
  • Calışmalarının sürec ve sonuclarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve acık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olmak
  • Edindigi birikimi, özgün bakış acısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin cıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar saglayacak tanımlara ulaşabilmek.
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilmek.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
  • Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptama, sentez yaparak problemlerin cözümüne yönelik hipotez kurma ve ceşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi cözme becerisi kazanabilmek
  • Biyolojinin belli alanlarında özelleşerek araştırma projesi tasarlama, tez hazırlama ve sonucların degerlendirilmesi konusunda yeterlilik kazanabilmek.
  • Edindigi birikimi, özgün bakış acısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin cıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar saglayacak tanımlara ulaşabilmek.
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilmek.
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
  • Bilimsel cözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikcilik konularının farkında olmak.
  • Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve cözümüne katkıda bulunabilmek
  • Calışmalarının sürec ve sonuclarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve acık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olmak
  • Edindigi birikimi, özgün bakış acısı ve araştırma ile geliştirme, derinleştirme ve ülkesinin cıkarlarını koruyarak bilime özgün katkılar saglayacak tanımlara ulaşabilmek.
  • Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik degerleri gözetme yeterliligine sahip olmak.
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilmek.
Öğrenme Yetkinliği
  • Bilimsel cözümlerin ve uygulamaların, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikcilik konularının farkında olmak.
  • Biyoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların boyutlarını anlayabilme ve cözümüne katkıda bulunabilmek
  • Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptama, sentez yaparak problemlerin cözümüne yönelik hipotez kurma ve ceşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi cözme becerisi kazanabilmek
  • Biyolojinin belli alanlarında özelleşerek araştırma projesi tasarlama, tez hazırlama ve sonucların degerlendirilmesi konusunda yeterlilik kazanabilmek.
  • Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilmek.
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Mezunlar kamuda; araştırma ve eğitim-öğretim faaliyetlerini yürütmek üzere üniversitelerin ilgili bölümlerinde öğretim elemanı ya da uzman olarak, Araştırma Enstitüleri, Doğa Tarihi Müzeleri, Botanik Bahçeleri, Arboretum, Milli Parklar, Su Ürünleri Üretim ve İşletme Tesisleri, Uzay Araştırma Laboratuarları, Deniz Bilimleri Araştırma Enstitüleri, Devlet Su İşleri, Türk Standartları Enstitüsü, Sağlık Bakanlığı, Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Orman ve Su İşleri Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK), Hayvanat Bahçeleri, Arıtma Tesisleri, Gümrük Kontrol Merkezleri, Deney Hayvanları Araştırma Laboratuvarlarında çalışabilirler. Milli Eğitim Bakanlığı´nın öngöreceği koşulları yerine getirdikleri takdirde Milli Eğitim Bakanlığı´na bağlı okullarda ve özel kuruluşlarda öğretmen olarak çalışmaktadırlar. Mezunlar; özel sektörde ilaç, medikal ve biyoteknoloji firmaları, çevre etki değerlendirme (ÇED) kurumları, tıbbi laboratuarlar ve gıda kontrol laboratuarlarında çalışabilirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Yüksek lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde Yabancı Dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla doktora programında öğrenim görebilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Derslerin sınavı; yazılı, yazılı-sözlü veya uygulamalı olarak yapılabilir. Lisansüstü programlarda alınan derslerden sınava girebilmek için; kuramsal derslerde % 70, uygulamalı derslerde % 80 devam etmiş olma şartı aranır. Sınavlar 100 üzerinden verilen puanlar ile değerlendirilir. Başarılı olmak için tezli ve tezsiz yüksek lisans programlarında 100 üzerinden en az 70 puan almak gerekir. 100 üzerinden alınan puanların harf notu ve katsayı karşılıkları aşağıdaki gibidir: Harf Notu Katsayısı Puan AA 4.00 90-100 BA 3.50 85-89 BB 3.00 80-84 CB 2.50 75-79 CC 2.00 70-74 DC 1.50 65-69 DD 1.00 60-64 FD 0.50 50-59 FF 0 0-49 Yüksek lisans programında AA, BA, BB, CB ve CC notlarını alan öğrenci o dersi başarmış sayılır.
12
Mezuniyet Koşulları
Yüksek lisans programını başarıyla tamamlamak için ´Yeterlilik Koşulları ve Kuralları´ bölümünde açıklanan koşulları yerine getirilmesi ve konusuyla ilgili bir alanda hazırladığı tezi seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunması gerekmektedir.
13
Çalışma Şekli
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Program Başkanı
Prof. Dr. Gürcan GÜLERYÜZ
Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi B Blok
Görükle Kampüsü, Nilüfer/BURSA 16059
Tel: 0224 2941788
E-posta: gurcan@uludag.edu.tr
Bologna Koordinatörü
Doç. Dr. Sevcan ÇELENK
Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi B Blok
Görükle Kampüsü, Nilüfer/BURSA 16059
Tel: 0224 2941800
E-posta: sevcant@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Bölümümüzde 2012-2013 akademik yılı, güz ve bahar yarıyıllarında yüksek lisans düzeyinde toplam 69 ders yürütülmektedir. Bu derslerin 6 tanesi zorunlu ders, 63 tanesi ise Program Seçmeli derstir.
Bölümde,12 profesör, 9 doçent, 8 yardımcı doçent, 10 araştırma görevlisi ve 1´i uzman4 biyolog bulunmaktadır.
Bölümümüz eğitim-öğretim faaliyetlerini Fen-Edebiyat Fakültesi B, C, F ve G Bloklarında, Rektörlük Binasında bölümümüze tahsis edilen Merkez Laboratuvarında, seminer odasında sürdürmektedir. Bölümümüzde 11 derslik, 5 öğrenci laboratuvarı, 11 araştırma laboratuvarı, 1 herbaryum ve 1 zooloji müzesi bulunmaktadır
T1: Teori U2: Uygulama L3: Laboratuvar
Bologna İletişim
Tel : 0224 294 05 00
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr