Genel Tanıtım
Uludağ Üniversitesi Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı, 1970 yılında “Bursa Tıp Fakültesi”nin kurulmasından sonra diğer kürsüler arasında yerini aldı. Bursa Tıp Fakültesi’nin dersleri 1970-1971 eğitim-öğretim yılında İstanbul Tıp Fakültesi’nde başladı ve ilk öğrenciler derslere girdiler. Daha sonra 1974-1975 yılında Bursa’da Duaçınarı’nda eğitime devam eden Tıp Fakültesi, gelişmesini sürdürdü. Anabilim Dalı’nda henüz öğretim elemanı bulunmuyordu. Tıp Tarihi Anabilim Dalı’na 1980’de Doç. Dr. Ayşegül Demirhan Erdemir’in atanması ile kürsü açılmış oldu. 1980’den önce dersler Halk Sağlığı öğretim üyeleri tarafından veriliyordu. 1980’den bu yana Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Deontoloji Anabilim Dalı’nda dört yüksek lisans çalışması yürütülmüştür. 1984-1987 yılları arasında Anabilim Dalı´nda bir araştırma görevlisi eğitim almıştır. Yüksek Öğretim Kurumu´na sunularak 2001’de onay alınan doktora programında iki doktora öğrencisi eğitimlerini tamamladılar. Üç doktora öğrencisinin eğitim programı halen devam etmektedir.
Bu bölüm yüksek öğretimde Deontoloji alanında 180-240 AKTS kredilik üçüncü aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Deontoloji Alanında Doktora derecesine sahip olunur.
Doktora
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Uludağ Üniversitesi Senatosu’nun 1 Nisan 2010 tarih ve 2010-04 oturum sayısı 5 nolu kararında ve Uludağ Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’nde belirtilen şartlara uymak kaydı ile Tıp Fakültesi, Veteriner Fakültesi, Diş Hekimliği Fakültesi mezunları Deontoloji alanında doktora eğitimine başvurabilmektedir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Anabilim dalı Doktora programında alması gereken ortak ve alan zorunlu dersleri başta olmak üzere toplam 24 krediden az, 30 krediden fazla olmamak kaydıyla en az sekiz adet dersten 100 üzerinden ez az 75 puan alması ve 180-240 AKTS ile tamamlaması; ders ve tez aşamasında birer adet seminer vermesi, yeterlik sınavından yazılı ve sözlü sınavlardan toplam en az 100 üzerinden 75 alması; tez önerisi, tez çalışması ile en az 6 en fazla 12 yarıyıl içinde tezini başarı ile savunmalıdır.
Doktora programına alınan öğrencilerin çağlar boyunca görülen tıbbi uygulamaları ve gelişmeleri karşılaştırma ve bunları yorumlayabilme yeteneğinin kazandırılması, bilimsel araştırma yapabilmesi ve bu süreçte uyulması gereken etik kuralların ve yasal düzenlemelerin bilinmesi, ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeleri ışığında sağlık hukuku ile ilgili konuları kavrayabilmesi, tıp etiği ilkelerini ve bu ilkelere bağlı olarak hasta ile hekim arasında ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için öneri geliştirebilmesi, mesleki sorumluluğun bilincinde olarak sağlık çalışanlarını kötü uygulamalardan, ihmalden ve tanıtım ihlallerinden koruyabilmesi amaçlanır.
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1.
Tıp tarihinde çağlar boyunca görülen gelişmeleri karşılaştırabilme
|
2.
Tıp Tarihi temel bilgilerine sahip olarak kitaplık, sağlık müzesi vb kurulmasında ve sağlıkla ilgili gelişmelerin kronolojisinde kolektif çalışma yapabilme
|
3.
Tıp tarihine kaynak oluşturan eski Türkçe basma ve yazma eserleri okuyabilme, TC Başbakanlık Arşivlerinde yer alan eski Türkçe belgelerden yararlanabilme
|
4.
Toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izleyerek alanıyla ilgili gelişmelere katkıda bulunabilme
|
5.
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket edebilme
|
6.
Hasta ile hekim arasındaki ilişkide ortaya çıkabilecek etik sorunları tanımlayabilme, irdeleyebilme ve çözümleyebilme
|
7.
Sağlık alanında meslek ahlakı kurallarını bilme ve toplum için önemini kavrama
|
8.
Tıp hukuku ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeleri inceleyerek karşılaştırmalı sonuçlar elde edebilme
|
9.
Sağlığın iyileştirilmesine ilişkin ulusal ve uluslararası sağlık politikası çalışmalarına katkıda bulunabilme
|
10.
Alanı ile ilgili edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme, geliştirebilme ve derinleştirebilme becerisine sahip olabilme
|
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Tıp fakültelerindeki Tıp Tarihi ve Etik Anabilim dallarında öğretim üyeliği
Sağlık Bakanlığı Hasta Hakları Şubesi
İl Sağlık Müdürlüklerinde bağlı Hasta Hakları İl Koordinatörlükleri
Hasta Hakları Birimleri
Klinik Araştırmalar Etik Kurulu
Hastane Etik Kurulu
Hayvan Deneyleri Etik Kurulu
İl Sağlık Müdürlüklerine bağlı Sağlık Müzeleri
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Anabilim dalı Doktora programına ait dönemlik derslerin dönem sonunda sınavları yapılır. Bu sınavlar yazılı, yazılı-sözlü veya uygulamalı olarak yapılabilir. Doktora öğrencisi bu sınavlardan 100 üzerinden en az 75 puan almalıdır. Bunun yanı sıra uygulamalı derslerde öğrenciden etik olgu toplaması ve bu olguyu metodolojiye uygun bir şekilde irdeleyerek anlatması beklenir.
Uludağ Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’nde belirlenen şartları yerine getirerek tez savunmasını başarıyla tamamlayan öğrenci Doktora diploması alır.
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Doktora Programı Başkanı – Bologna Koordinatörü:
Doç. Dr. Elif ATICI
Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi
Tıp Tarihi ve Etik Anabilim Dalı
Bursa
Tel: 0-224-2953961
GSM: 0-530-9385095
e-mail: elifatici@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
-Kütüphane (U.Ü. Merkez ve Tıp Fakültesi Kütüphaneleri, İnebey Yazma Eserler Kütüphanesi, Bursa İl Halk Kütüphanesi)
-Tıp Fakültesi Hastanesi
T1: Teori |
U2: Uygulama |
L3: Laboratuvar |