Genel Tanıtım
Bursa Uludağ Üniversitesi Özel Eğitim Bölümü, 2010-2011 öğretim yılında Zihin Engellilerin Eğitimi Anabilim Dalına öğrenci alarak faal hale geçmiştir.
Özel Eğitim Bölümünün kapsamında Zihin Engellilerin Eğitimi, İşitme Engellilerin Eğitimi, Üstün Zekalıların Eğitimi ve Görme Engellilerin Eğitimi gibi anabilim dalları bulunmaktadır. Ancak, bölümümüzde Zihin Engellilerin Eğitimi Anabilim Dalı açılmıştır. 2016-2017 öğretim yılında bölümümüz Özel Eğitim Ana bilim dalı ve Özel eğitim Öğretmenliği olarak güncellenmiştir.
Bölüm yetersizlikten etkilendikleri için ya da diğer nedenlerle akranları için hazırlanmış ilköğretim ve orta öğretimdeki genel eğitim programlarının amaçlarını kazanmada zorlanan öğrencilerin de akranları gibi öğrenebilmelerini sağlayan öğretmen yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Bu bölümü bitiren öğretmenler genel eğitim okullarında uygulanan programları, öğretimi ve eğitim ortamlarını çocuklardan yetersizlikten etkilenmiş olanlara uyarlayabilen öğretmenler olarak yetiştirme amaçlanmaktadır.
Bu bölüm, yüksek öğretimde Özel Eğitim alanında 240 AKTS kredilik birinci aşama derece sistemine tabidir. Program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Özel Eğitim alanında Lisans derecesine sahip olunur.
Lisans
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
Adayların lise ve dengi okul diplomasına sahip olması ve Üniversite Öğrenci Seçme Sınavından yeterli puanı almış olması gerekir.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
Özel Eğitim alanında lisans derecesi elde edebilmek için öğrencilerin programda alması gereken zorunlu ve seçimlik derslerin (toplam 240 AKTS karşılığı) tümünü başarıyla tamamlamak ve genel ağırlıklı not ortalamasının 4.00 üzerinden en az 2.0 olması gerekir.
Bölümümüz 2010-2011 yılında Özel Eğitim Bölümü bünyesinde kurulmuştur. Lisans ve yüksek lisans programları yürütülmektedir. Bölümde halen 1 profesör, 5 doktor öğretim üyesi, 1 öğretim görevlisi doktor, 2 araştırma görevlisi doktor ve doktora eğitimi devam eden 1 öğretim görevlisi bulunmaktadır.
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1.
1. Çocuklardan gelişimsel geriliği olanların gelişim örüntülerini bildiğini gösterebilmek.
|
2.
Geliştirdiği farklı eğitsel ölçümleme araçlarını kullanarak gelişimsel geriliği olan çocukları (akademik ve akademik olmayan alanlarda) ölçümleyebildiği becerisini gösterebilmek.
|
3.
Farklı gelişim geriliği düzeyindeki gelişimsel geriliği olan çocuklar için özelleştirilmiş programları seçebilme, uyarlayabilme ve geliştirme becerisini gösterebilmek.
|
4.
Gelişimsel geriliği olanların programlarında yer alan öğretme işlerine göre öğretme işlem süreçlerini seçme, planlama ve uygulama becerisini gösterebilmek.
|
5.
Gelişimsel geriliği olanların öğrenmelerini kolaylaştıran öğretme stratejilerini kullanabilmek.
|
6.
Gelişimsel geriliği olanların bireysel gereksinimlerine uygun bireyselleştirilmiş eğitim ve öğretim materyallerini etkili şekilde geliştirebildiğini ve kullanabildiğini gösterebilmek.
|
7.
Gelişimsel geriliği olanlara hizmetlerin verildiği eğitim ortamlarını, yerleştirme süreçlerini, politikalarını ve yaklaşımlarını kullanabildiğini gösterebilme.
|
8.
MEB in okullarındaki sınıflarına devam eden Gelişimsel geriliği olan öğrencilerin akademik ve akademik olmayan öğrenme alanlarından en az beşi için öğrencilerin yapabildiklerine göre plan hazırlayabildiğini ve uygulayabildiğini gösterebilme
|
9.
Gelişimsel geriliği olan çocuklar ve aileleri için uygun aile ve eğitim programlarını geliştirme ve seçme becerisini gösterebilmek.
|
10.
Farklı gelişimsel geriliği olanların gereksinimlerine uygun hizmetlerin geliştirilmesine kendisini adayacağını ve özel eğitim öğretmenliği mesleğinin sorumluluklarını kabul ettiğini gösterebilmek.
|
11.
Gelişimsel geriliği olan öğrencilerin derslere katılmalarını ve uygun olmayan davranışlarını derse katılmalarını değiştirmek için uygun işlem süreçlerini planlayabilmek ve uygulayabilmek
|
12.
Gelişimsel geriliği olan öğrenicilerle araştırmaya olan gereksinimi, davranışın yeterli ve yeterli olmayan açıklamalarını ve farklılığı açıklayan bilimsel yaklaşımlar arasındaki farkları bildiğini gösterebilmek.
|
13.
Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleri ile tanımak.
|
14.
Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğrenme yaklaşımlarını bilmek.
|
15.
Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile belirli bir dersi planlamak, işlemek ve değerlendirmek.
|
16.
Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavramak.
|
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Alanda çalışan öğretmenlerin iş doyumları çok yüksektir. Ayrıca, eğitime en çok gereksinimi olan özel gereksinimli çocukların önünü açacak şekilde eğitim öğretim hizmeti vermeleri, duygusal doyumlarının da yüksek olmasına yol açmaktadır. Lisans derecesi mezunlarımız her türlü eğitim ortamında ve temel öğretmenlik formasyonu gerektiren tüm iş ortamlarında, ayrıca temel görsel sanatlar birikimi gerektiren tüm iş kollarında çalışabilirler.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar ALES sınavından geçerli not almaları ve yeterli düzeyde Yabancı Dil bilgisine sahip olmaları koşuluyla lisansüstü programlarında öğrenim görebilirler.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için ise derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmiş olması gereklidir. Öğrenciler her ders için en az 1 ara sınav ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Genel olarak başarı notuna, ara sınav (ara sınav notu olarak ödev, laboratuvar sınavı, quiz vb gibi ölçme araçlarından elde edilen puanlar da değerlendirmeye alınabilir) katkısı % 50, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 50 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Öğrencilerin bir dersten başarılı olmaları için yarıyıl sonu sınavından en az 40 puan ve ders ortalamalarının en az 50 puan olma zorunluluğu vardır. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar. DC ve DD notları şartlı başarılı notlardır. Öğrencinin DC veya DD notu aldığı bir dersten başarılı olması için genel ağırlıklı not ortalamasının en az 2.0 olması gerekir.
Programı başarıyla tamamlamak için programda mevcut olan derslerin tümünü (240 AKTS karşılığı) geçmek ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalaması elde etmek gerekmektedir.
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Bölüm Başkanı
Prof. Dr. M. Reşat PEKER
U.Ü. Eğitim Fakültesi, 16110 Nilüfer / BURSA
E-mail: rpeker@uludag.edu.tr
Tel: +90 (224) 294 22 02
Bologna Koordinatörü
Dr. Öğr. Üyesi Ceyda TURHAN
U.Ü. Eğitim Fakültesi, 16110 Nilüfer / BURSA
Tel: +90 (224) 275 50 32
ceydaturhan@uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Bölümde halen 1 profesör, 5 doktor öğretim üyes,, 1 doktor öğretim görevlisi, 2 doktor araştırma görevlisi ve doktora eğitimine devam etmekte olan bir öğretim görevlisi bulunmaktadır. Öğrenciler, U.Ü kampüsündeki tüm olanaklardan (kütüphane, yemekhane, yurtlar, spor tesisleri, öğrenci kulüpleri vb.) faydalanabilirler.
T1: Teori |
U2: Uygulama |
L3: Laboratuvar |