Genel Tanıtım
Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı Doktora Programı; 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Eğitim Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak öğretimini evrensel standartlara ve çağın gereksinimlerine göre yenileyip geliştirmek amacıyla açılmış bir doktora programıdır. Programımız seçkin öğretim üyesi kadrosuyla öğretmenlik mesleğinde kendini geliştirmek ya da akademik alanda araştırmacı olmak isteyen öğrencilerine, bağımsız araştırma yapabilme, bilimsel olayları geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapabilme ve yeni sentezlere ulaşabilme yeteneği ile bilimsellik anlayışı kazandırmayı, mesleki bilgi, beceri ve yetkinlikleri edindirmeyi hedeflemektedir.
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları bölümünde belirtilen koşulları sağlayan öğrenciler Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalında doktora derecesi verilir.
Doktora
4
Kabul ve Kayıt Koşulları
1-Yüksek Lisans diplomasına sahip olmak,
2-Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavından (ALES) sayısal puan türünde ilanda belirtilen puanı almış olmak,
3-İlanda belirtilen yabancı dil yeterlilik koşulunu sağlayanlar Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı doktora programına başvurabilirler.
Programa başvuran adaylar, ALES (%50) + yüksek lisans mezuniyet ortalaması (%20) + yazılı/mülakat (%30) puanlarının ağırlıklı toplam puanlarına göre sıralanır ve en yüksek puanlı adaydan başlanarak programa kontenjana göre öğrenci alınır.
Ayrıca, için Yüksek lisans mezuniyet not ortalaması en az 2.25 (100’lük not sisteminde 59,16) Kamu veya özel sektörde en az 10 yıl süre ile yöneticilik yapmış adaylardan (ibraz ettikleri takdirde) 2,25 mezuniyet notu şartı aranmamaktadır.
5
Önceki Öğrenmenin Tanınması
“Yükseköğretim Kurumlarında Ön Lisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yandal ile Kurumlararası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uygulanır.
6
Yeterlilik Koşulları ve Kuralları
a) Doktora programına, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrencilerin mezun olabilmeleri için en az 240 AKTS’den başarılı olmaları gerekir. Bu kredi yükünün bir eğitim-öğretim yılı için 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla, ders aşamasında en az sekiz ders ve seminerden oluşması; geri kalan yükün ders aşaması sonrası seminer, yeterlik sınavı ve tez çalışmasından sağlanması zorunludur. b) öğrencilerin aldığı dersleri 100 üzerinden 75 puan alarak başarıyla tamamlaması, yeterlik sınavını başarı ile vermesi ve konusuyla ilgili alanda hazırladığı tezi seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunması zorunludur. c) Öğrencinin mezun olabilmesi için ayrıca Senato kararı ile belirlenen yayın veya bilimsel faaliyet şartını yerine getirmesi zorunludur.
Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı doktora programının amacı; Fen Bilimleri alanında eğitim, öğretim ve üst düzey araştırma yapabilecek bilgi, beceri, tutum ve deneyime sahip, eleştirel düşünebilen, özgüveni yüksek ve alanıyla ilgili yenilikleri ulusal ve uluslararası ölçekte takip edebilecek yeterliliklere sahip uzman bireyler yetiştirmektir.
Hedefler
1. Fen Bilgisi eğitimi uygulamalar sırasında, ortaya çıkan güncel sorunlar veya öngörülmeyen karmaşık durumlar için, yeni yaklaşımlarla kalıcı çözümler üreten ve
2.Ulusal ve uluslararası düzeyde iyi eğitilmiş ve donanımlı fen bilgisi öğretmenleri ve öğretim elemanları yetiştirmek.
3.Akademik kadrosu güçlü, fiziki alt yapısı tamamlanmış, ulusal ve uluslararası düzeyde etkin bir anabilim dalı haline gelmek.
4.Mesleki bilgilerin dönemin ihtiyaçlarına göre sürekli güncelleştirildiği bir eğitim ve öğretim ortamı oluşturmak.
5.Lisansüstü düzeyde yürütülen derslerin ulusal ve uluslararası literatürdeki gelişmelerle uyumunu sağlamak.
8
Program Yeterlilikleri & Sınıflandırılmış & Karşılaştırılmalı
1.
Fen bilgisi alanlarındaki bilgileri geliştirebilir, derinleştirebilir ve bilime yenilik getirecek özgün sonuçlara ulaşabilir.
|
2.
Fen bilimleri konuları ile diğer bilim alanları arasındaki ilişkiyi kavrayabilir, yeni ve karmaşık fikir, olay ve olguların değerlendirmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri etkin biçimde kullanabilir.
|
3.
Alanıyla ilgili üst düzey nitel ve nicel bilimsel araştırma yöntemlerini kullanma becerisi kazanabilir.
|
4.
Yeni bir yöntemi veya daha önce kullanılmakta olan yöntemleri kullanma becerisi kazanabilir.
|
5.
Özgün buluş, görüş, yaklaşım ve önerilerini uzmanlardan oluşan topluluklar önünde savunabilir, etkili iletişim kurarak tartışabilir.
|
6.
Fen Bilgisi ve Teknoloji ile ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırlarıyla güvenirlik ve geçerliliklerinin değerlendirilmesi hakkında bilgi sahibidir.
|
7.
Fen bilimleri alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemelerin; bilgi toplumu oluşturma, bilimsel yöntemlerle sorun çözme ve karar aşamalarında etkin görevler üstlenebilir.
|
8.
Fen eğitimi alanında bilimsel çalışmalar üretme ve bunları ulusal ve uluslararası platformlarda sunarak fen eğitimi alanına katkı yapabilir.
|
9.
Fen eğitimi alanında karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilir.
|
9
Mezunların İstihdam Profilleri
Mezunlar, kamu veya özel kurum ve kuruluşlarda araştırmacı, başöğretmen ve danışman olarak veya ilgili veya diğer üniversitelere bağlı Fen Bilgisi Öğretmenliği programlarında öngörülen koşulları sağlamaları halinde öğretim elemanı olarak mesleki kariyerlerine devam etmektedir.
10
Üst Derece Programlarına Geçiş
Doktora programını tamamlayan öğrenciler yurt dışı doktora sonrası programlara başvurabilir.
11
Sınavlar, Ölçme ve Değerlendirme
Her öğrencinin dönem başında derslere kayıt yaptırması ve dönem sonu sınavına girebilmesi için kuramsal derslerin en az %70`ine, uygulamaların en az %80`ine devam etmek zorunluluğu vardır. Öğrenciler her ders için en az bir ara sınavı ile yarıyıl sonu sınavına tabi tutulurlar. Başarı notuna, ara sınavın katkısı % 40, yarıyıl sonu sınavının katkısı ise % 60 şeklindedir. Tüm sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilmektedir. Ayrıca öğrencilerin bir dersten başarılı sayılabilmesi için o dersten başarı notu olarak doktorada en az 75 (CB) alması gerekmektedir. Bir dersten AA, BA, BB, CB ve CC harf notlarından birini alan öğrenciler, o dersi başarmış sayılırlar.
Zorunlu ve seçmeli dersler, seminer dersi, yeterlik sınavı, tez önerisi, uzmanlık alan dersi ile tez çalışmasını başarmış olması, aldığı tüm derslerden en az CB (75) ya da bunun üzerinde harf notu alması ve konusuyla ilgili hazırlamış olduğu tez önerisi ile bitirme tezini seçilmiş bir jüri önünde başarıyla savunması gerekmektedir.
Tam Zamanlı
14
Adres İletişim Bilgileri
Prof.Dr.Rıdvan EZENTAŞ
Matematik ve Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı Başkanı
Doç. Dr. Dilek ZEREN ÖZER
Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı Doktora Programı Bologna Birim Koordinatörü
dzeren@uludag.edu.tr
Adres: Bursa Uludağ Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Enstitüsü
Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı Doktora Programı
Görükle-Nilüfer/BURSA
e-mail: egtbil@uludag.edu.tr
web: http://egitimbilimleri.uludag.edu.tr
15
Bölüm/Fakülte/Program Olanakları
Fen Bilgisi Eğitimi Bilim Dalı’nda eğitim ve öğretim etkinlikleri teknik donanımlı derslik ve laboratuvarlarda yürütülmektedir. Bilim dalımızda 2 adet Fen Bilgisi laboratuvarı mevcuttur. Bu laboratuvarlarda mikroskop, stereo mikroskop, etüv, kurutma makinesi, santrifüj, desikatör, fırın, çeşitli hayvan ve insan maket ve mülajları, bitki maketleri, hayvan ve bitki koleksiyonları, kimyasal ve cam malzemeler, buzdolapları, fizik konularında düzenlenmiş deney setleri ve diğer araç ve gereçleri bulunmaktadır. Fen Bilgisi Öğretimi Anabilim Dalı öğretim üyeleri ve yardımcılarının kullanımına sunulmuş olan çok sayıda bilgisayar ve yazıcı, akıllı tahta vb. eğitim öğretim ve akademik faaliyetler amacıyla kullanılmaktadır.
Matematik ve Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı’nda dershaneler, laboratuvarlar ve ayrıca lisansüstü öğrencilerinin kullanımına açık internet ağı ve bilgisayarların bulunduğu odalar mevcuttur. Bu odalar, ders saatleri dışında öğrencilerin kullanımına hazır tutulmaktadır.
Üniversitemiz merkez kütüphanesi, süreli yayınlar ve online veri tabanları bakımından oldukça zengindir. Öğrencilerimiz tarafından Bursa Uludağ Üniversitesi Merkez Kütüphanesi ve Eğitim Fakültesi Kütüphanesi etkin olarak kullanılmaktadır.
1. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
FEN6101 |
FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİMİNDE PROGRAM GELİŞTİRME VE DEĞERLENDİRME YAKLAŞIMLARI |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
5 |
FEN6103 |
EĞİTİM NİTEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
5 |
FEN6171 |
SEMİNER (DERSTE) |
Zorunlu |
0 |
2 |
0 |
5 |
FEN6175 |
TEZ DANIŞMANLIĞI I |
Zorunlu |
0 |
1 |
0 |
1 |
|
Seçmeli dersler için tıklayınız.
|
|
|
|
|
14 |
Toplam |
|
30 |
2. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
FEN6102 |
FEN BİLİMLERİNDE ALAN ARAŞTIRMALARI |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
6 |
FEN6104 |
FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİNDE KAVRAM ÖĞRETİMİ |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
6 |
FEN6176 |
TEZ DANIŞMANLIĞI II |
Zorunlu |
0 |
1 |
0 |
1 |
|
Seçmeli dersler için tıklayınız.
|
|
|
|
|
17 |
Toplam |
|
30 |
3. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
FEN6173 |
SEMİNER (TEZDE) |
Zorunlu |
0 |
2 |
0 |
5 |
FEN6183 |
DOKTORA UZMANLIK ALAN DERSİ III |
Zorunlu |
4 |
0 |
0 |
5 |
FEN6191 |
TEZ DANIŞMANLIĞI III |
Zorunlu |
0 |
1 |
0 |
5 |
FEN6194 |
TEZ ÇALIŞMASI I |
Zorunlu |
0 |
1 |
0 |
5 |
YET6177 |
YETERLİK SINAVI |
Zorunlu |
0 |
0 |
0 |
15 |
Toplam |
|
35 |
4. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
FEN5192 |
TEZ ÇALIŞMASI II |
Zorunlu |
0 |
1 |
0 |
25 |
FEN6184 |
DOKTORA UZMANLIK ALAN DERSİ IV |
Zorunlu |
4 |
0 |
0 |
5 |
FEN6192 |
TEZ DANIŞMANLIĞI IV |
Zorunlu |
0 |
1 |
0 |
25 |
Toplam |
|
55 |
5. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
ENS6121 |
GELİŞİM VE ÖĞRENME |
Zorunlu |
3 |
0 |
0 |
5 |
FEN6185 |
DOKTORA UZMANLIK ALAN DERSİ V |
Zorunlu |
4 |
0 |
0 |
5 |
FEN6193 |
TEZ ÇALIŞMASI III |
Zorunlu |
0 |
1 |
0 |
20 |
FEN6193 |
TEZ DANIŞMANLIĞI V |
Zorunlu |
0 |
1 |
0 |
20 |
Toplam |
|
50 |
6. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
ENS6122 |
ÖĞRETİMDE PLANLAMA VE DEĞERLENDİRME |
Zorunlu |
3 |
2 |
0 |
5 |
FEN6186 |
DOKTORA UZMANLIK ALAN DERSİ VI |
Zorunlu |
4 |
0 |
0 |
5 |
FEN6194 |
TEZ ÇALIŞMASI IV |
Zorunlu |
0 |
1 |
0 |
20 |
FEN6194 |
TEZ DANIŞMANLIĞI VI |
Zorunlu |
0 |
1 |
0 |
20 |
Toplam |
|
50 |
7. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
FEN6187 |
DOKTORA UZMANLIK ALAN DERSİ VII |
Zorunlu |
4 |
0 |
0 |
5 |
FEN6195 |
TEZ ÇALIŞMASI V |
Zorunlu |
0 |
1 |
0 |
25 |
FEN6195 |
TEZ DANIŞMANLIĞI VII |
Zorunlu |
0 |
1 |
0 |
25 |
Toplam |
|
55 |
8. Yarıyıl Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
FEN6188 |
DOKTORA UZMANLIK ALAN DERSİ VIII |
Zorunlu |
4 |
0 |
0 |
5 |
FEN6196 |
TEZ ÇALIŞMASI VI |
Zorunlu |
0 |
1 |
0 |
25 |
FEN6196 |
TEZ DANIŞMANLIĞI VIII |
Zorunlu |
0 |
1 |
0 |
25 |
Toplam |
|
55 |
1. Yarıyıl Seçmeli Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
FEN6105 |
FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ VE ÇEVRE İLİŞKİLERİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
FEN6107 |
BİLGİSAYAR YAZILIMLARINI VE DERS KİTABI DEĞERLENDİRME |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
FEN6109 |
FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİNDE YENİ YAKLAŞIMLAR |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
FEN6111 |
BİYOLOJİDE ÖZEL KONULAR |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
FEN6113 |
FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİMİNDE PROJE TASARIMI |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
3 |
FEN6181 |
DOKTORA UZMANLIK ALAN DERSİ I |
Seçmeli |
4 |
0 |
0 |
5 |
2. Yarıyıl Seçmeli Dersleri |
Dersin Kodu |
Dersin Adı |
Dersin Türü |
T1 |
U2 |
L3 |
AKTS |
FEN6106 |
FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİNDE BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
FEN6108 |
FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİMİNDE KAVRAM YANILGILARI VE ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
FEN6110 |
KİMYADA ÖZEL KONULAR |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
FEN6112 |
FİZİKTE ÖZEL KONULAR |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
FEN6114 |
FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİMİNDE DENEY TASARIMI |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
FEN6116 |
FEN BİLİMLERİNDEKİ TEMEL KAVRAMLARIN TARİHSEL GELİŞİMİ |
Seçmeli |
2 |
0 |
0 |
4 |
FEN6182 |
DOKTORA UZMANLIK ALAN DERSİ II |
Seçmeli |
4 |
0 |
0 |
5 |
T1: Teori |
U2: Uygulama |
L3: Laboratuvar |