Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TÜRK ANLAM BİLİMİ ve UYGULAMALARI
1 Dersin Adı: TÜRK ANLAM BİLİMİ ve UYGULAMALARI
2 Dersin Kodu: TUR5111
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Dr. Ögr. Üyesi MİNARA ALİYEVA ÇINAR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi B Blok
+90 (224) 294 21 64
minara@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Anlam bilimi ve Türk anlam bilimi, anlam değişmeleri, bağlamsal anlam, değer, anlam daralaması ve genişlemesi.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Türk dili ve edebiyatı başta olmak üzere, Türk kültür ve sanatını geliştirmek; Türk dilinin ve bu dille yaratılmış olan edebiyat eserlerinin özelliklerini edinebilmek ve edinilen bu özellikleri yapılacak çalışmalara aktarabilmek. ;
2 Türkçenin dil olarak yapısını ve özelliklerini öğrenme ve bunları dili kullanırken davranış haline dönüştürme;
3 Alanındaki çağdaş bilgilerin edinilmesine zemin hazırlama, bilimsel araştırmalardan ve çağdaş yöntem ve tekniklerden yararlanma;
4 Türk anlam bilimi ile ilgili temel konuları kavrama;
5 Türk anlam bilimi ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayarak onlardan faydalanma;
6 Kelime ve cümlelerin metin içindeki anlam özelliklerini gösterme;
7 Bir metindeki anlam değişimine uğramış kelimeleri tespit etme;
8 Metinler üzerinde çalışarak metin inceleme yöntemlerini kavrama;
9 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile belirli bir dersi planlama, işleme ve değerlendirme.;
10 Dilin eğitim-öğretimde malzeme olarak kullanılmasını öğrenme ve bunlarla ilgili uygulama yapma;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Anlambilimin tanımı ve tarihi, anlam biliminin diğer bilim dallarıyla ilişkileri
2 Dil göstergesi ve özellikleri
3 Kavram, kavram alanı ve anlam belirleyicileri
4 Temel anlam, yan anlam ve mecaz anlam, deyim aktarması, ad aktarması
5 Çok anlamlılık, bağlamsal anlam, eş adlılık, eş anlamlılık, zıt anlamlılık
6 Anlam değişmeleri, anlam daralması, anlam genişlemesi, anlam iyileşmesi, anlam kötüleşmesi
7 Anlam değişmeleri, anlam daralması, anlam genişlemesi, anlam iyileşmesi, anlam kötüleşmesi
8 Cümle anlam bilimi
9 Türkçenin cümle anlam bilimi
10 Üretici-dönüşümsel dil bilgisi
11 Söylem çözümlemesi
12 Söz-eylem ve edimbilimi
13 Anlam belirleyiciler olarak parçalar üstü sesbirimler: vurgu, ton, ezgi vb.
14 Genel Değerlendirme
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. AKSAN, Doğan; Anlambilim (Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi), Ankara, Engin Yayınevi,1999. 2. AKSAN, Doğan; Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileri ile Dilbilim) I-II-III, Ankara, TDK Yayınları, 4. Baskı, 1990. 3. CONDON, John; Kelimelerin Büyülü Dünyası (Anlambilim ve İletişim), Çev. Murat Çiftkaya, İstanbul, İnsan Yayınları, 1995. 4. CURSE, Alan; Meaning in Language, , Oxford, Oxford University Press, 2004. 5. GRÜNBERG, Teo; Anlam Kavramı Üzerine Bir Deneme, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2006. 6. GUIRAUD, P.; Anlambilim, İstanbul, Multilingual, 1999. 7. LAKOFF, George; JOHNSON, Mark; Metaforlar (Hayat, Anlam ve Dil), Bursa, Paradigma Yayınları, 2005. 8. LEECH, G. N.; Semantics: The Study of Meaning, London, Penguin Books, 1981. 9. LYONS, John; Semantics 1-2, Cambridge, Cambridge University Press,1977. 10. PALMER, F.R.; Semantik (Yeni Bir Anlambilim Projesi), Çev. Ramazan Ertürk, Kitâbiyât, 2001.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
Uygulamalı Dersler
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
Ödevler 0
Projeler
Arazi Çalışmaları
Arasınavlar
Diğer
Yarıyıl Sonu Sınavları
Toplam İş Yükü
Toplam İş Yükü / 30 saat
Dersin AKTS Kredisi
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0
OK3 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0
OK5 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 4 0 4 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr