| 1 | Dersin Adı: | TÜRK ANLAM BİLİMİ ve UYGULAMALARI |
| 2 | Dersin Kodu: | TUR5111 |
| 3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
| 4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
| 5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
| 6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
| 7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
| 8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
| 9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
| 10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
| 11 | Dersin Önkoşulu | |
| 12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
| 13 | Dersin Dili: | Türkçe |
| 14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| 15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi MİNARA ALİYEVA ÇINAR |
| 16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
| 17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi B Blok +90 (224) 294 21 64 minara@uludag.edu.tr |
| 18 | Dersin Web Adresi: | |
| 19 | Dersin Amacı | Anlam bilimi ve Türk anlam bilimi, anlam değişmeleri, bağlamsal anlam, değer, anlam daralaması ve genişlemesi. |
| 20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
| 21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
| 22 | Dersin İçeriği |
| Hafta | Teori | Uygulama |
| 1 | Anlambilimin tanımı ve tarihi, anlam biliminin diğer bilim dallarıyla ilişkileri | |
| 2 | Dil göstergesi ve özellikleri | |
| 3 | Kavram, kavram alanı ve anlam belirleyicileri | |
| 4 | Temel anlam, yan anlam ve mecaz anlam, deyim aktarması, ad aktarması | |
| 5 | Çok anlamlılık, bağlamsal anlam, eş adlılık, eş anlamlılık, zıt anlamlılık | |
| 6 | Anlam değişmeleri, anlam daralması, anlam genişlemesi, anlam iyileşmesi, anlam kötüleşmesi | |
| 7 | Anlam değişmeleri, anlam daralması, anlam genişlemesi, anlam iyileşmesi, anlam kötüleşmesi | |
| 8 | Cümle anlam bilimi | |
| 9 | Türkçenin cümle anlam bilimi | |
| 10 | Üretici-dönüşümsel dil bilgisi | |
| 11 | Söylem çözümlemesi | |
| 12 | Söz-eylem ve edimbilimi | |
| 13 | Anlam belirleyiciler olarak parçalar üstü sesbirimler: vurgu, ton, ezgi vb. | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| 23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: | 1. AKSAN, Doğan; Anlambilim (Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi), Ankara, Engin Yayınevi,1999. 2. AKSAN, Doğan; Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileri ile Dilbilim) I-II-III, Ankara, TDK Yayınları, 4. Baskı, 1990. 3. CONDON, John; Kelimelerin Büyülü Dünyası (Anlambilim ve İletişim), Çev. Murat Çiftkaya, İstanbul, İnsan Yayınları, 1995. 4. CURSE, Alan; Meaning in Language, , Oxford, Oxford University Press, 2004. 5. GRÜNBERG, Teo; Anlam Kavramı Üzerine Bir Deneme, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2006. 6. GUIRAUD, P.; Anlambilim, İstanbul, Multilingual, 1999. 7. LAKOFF, George; JOHNSON, Mark; Metaforlar (Hayat, Anlam ve Dil), Bursa, Paradigma Yayınları, 2005. 8. LEECH, G. N.; Semantics: The Study of Meaning, London, Penguin Books, 1981. 9. LYONS, John; Semantics 1-2, Cambridge, Cambridge University Press,1977. 10. PALMER, F.R.; Semantik (Yeni Bir Anlambilim Projesi), Çev. Ramazan Ertürk, Kitâbiyât, 2001. |
| 24 | Değerlendirme |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
| Ara Sınav | 1 | 40 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 |
| Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
| Toplam | 2 | 100 |
| Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
| Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
| Toplam | 100 | |
| Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
| Açıklama | ||
| 25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
| Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
| Teorik Dersler | |||
| Uygulamalı Dersler | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | |||
| Ödevler | 0 | ||
| Projeler | |||
| Arazi Çalışmaları | |||
| Arasınavlar | |||
| Diğer | |||
| Yarıyıl Sonu Sınavları | |||
| Toplam İş Yükü | |||
| Toplam İş Yükü / 30 saat | |||
| Dersin AKTS Kredisi |
| 26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİM KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ÖK: Öğrenim Kazanımları | PY: Program Yeterlilikleri |
| Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |