Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
1 Dersin Adı: EĞİTİMDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
2 Dersin Kodu: MBZ0006
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. DİLEK ZEREN ÖZER
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı A Blok Görükle /BURSA
Tel: 0 224 2942254
E-posta: dzeren@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler; araştırma süreci (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama); veri toplama araçlarının genel özellikleri; verilerin analizi ve değerlendirilmesi; makale, tez ve veri tabanlarına erişim; araştırma modelleri ve türleri; bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar; nicel ve nitel araştırma desenleri; nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi; nitel araştırmada geçerlik ve güvenlik; makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma; araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama; eğitimde aksiyon (eylem) araştırması.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenci eğitim araştırmalarındaki sorunları tartışır.;
2 Öğrenci nicel araştırma ilkelerini bilir;
3 Öğrenci araştırma stratejilerini ve tasarım çeşitlerini bilir.;
4 Öğrenci nicel ve nitel araştırmada örnekleme stratejilerini bilir.;
5 Öğrenci nitel araştırma ilkelerini bilir.;
6 Öğrenci araştırmaları analiz eder.;
7 Öğrenci araştırma yöntemlerini eleştirir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Bilgi nedir? Bilginin kaynağı Bilim Nedir?
2 Bilim Tarihinin Aşamaları Bilimin Özellikleri ve nitelikleri Bilimsel Bilgi Türleri: Olgu, Hipotez, teori, yasa Bilim Paradigma İlişkisi
3 Bilimsel Yöntemin Tanımı Bilimsel Yöntem Aşamaları Bilimsel yöntemin temel nitelikleri Bilimsel yöntemin dayandığı temel varsayımlar Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar Araştırma tanımı ve Özellikleri Araştırma Türleri Araştırmanın kökenleri Araştırmanın epistemolojik temelleri
4 Araştırma problemi, Evren, Örneklem ve Değişen Kavramları Araştırma probleminin tespiti Araştırma konusunun belirlenmesi Araştırma probleminin seçilmesi Alt Problemlerinin Geliştirilmesi Problem türleri
5 Araştırma problemi, Evren, Örneklem ve Değişen Kavramları Araştırma probleminin tespiti Araştırma konusunun belirlenmesi Araştırma probleminin seçilmesi Alt Problemlerinin Geliştirilmesi Problem türleri
6 Bilimsel Araştırma Yaklaşımları Nicel Araştırma Yaklaşımları Nitel Araştırma Yaklaşımı Nitel ve Nicel Araştırma Yaklaşımlarının karşılaştırılması
7 Araştırmalarda kullanılan yöntemler ve sınıflandırılmaları Araştırma yöntemleri 1) Betimsel araştırmalar: tarama, özel durum, gelişimci araştırma yöntemi, karşılaştırmalı yöntem 2) Yorumlayıcı araştırmalar: Etnografik araştırma yöntemi, özel durum çalışması, araştırmacı öğretmen yöntemi (aksiyon), fenomonografik
8 Ara Sınav
9 Araştırmalarda kullanılan yöntemler ve sınıflandırılmaları Analitik araştırmalar, Dokuman analizi, tarihsel araştırmalar yöntemi Deneysel araştırmalar, Tam deneysel yöntem, yarı deneysel yöntem, basit deneysel yöntem.
10 Araştırmalarda kullanılan yöntemler ve sınıflandırılmaları 1) Karma araştırmalar: Açıklayıcı, Keşfedici/araştırıcı,üçgenleme (çeşitleme), gömülü, 2) Didaktiksel mühendislik Verilerin toplanması, analiz edilmesi ve sunumu Veri toplama kaynakları İkincil veri toplama kaynakları Literatür taraması
11 Verilerin toplanması, analiz edilmesi ve sunumu Metaanaliz Literatür taraması ve metaanaliz arasındaki fark Birincil veri kaynakları Mülakat Mülakat türleri Gözlem Gözlem türleri
12 Nitel verilerin analizi Betimsel analiz İçerik analizi Nitel veri analizi kontrol listesi Anket metodu Anketlerdeki soru türleri Anket geçerliliği Anketlerde kullanılan testlerin güvenirliği Anket formunun özellikleri Günlük çalışmalarla elde edilen veriler Araştırmacının günlüğü Örneklemin günlüğü
13 Geçerlik, Güvenirlik ve Araştırmalarda geçerlilik Araştırmalarda güvenirlik Veri tabloları ve grafikle gösterimi Verilerin düzenlenmesi Grafik türleri
14 Bilimsel Ahlak Kavramları
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Clark, V.P. & Creswell, J. W. (2009). Understand
Çepni, S. (2014) Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Celepler Matbaacılık.
Metin, M. Ed. (2014) Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Yayıncılık
Karasar, N. (2014) Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık.
Sönmez, V. Ve Alacapınar, F.G. (2013) Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
Doğan, M. (2013) Bilim ve Teknoloji Tarihi. Anı yayıncılık
Kalaycı, Ş. Ed. (2006) SPSS Uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Yayın Dağıtım
Can, A. (2014) SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. Pegem Yayıncılık.
Şencan, H. (2005) Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlilik. Seçkin Yayıncılık
Arseven, A. D. (1994). Alan Araştırma Yöntemi. Ikeler-Teknikler- Örnekler. Ankara: Gül Yayınevi.
Aziz, A. (1994). Araştırma Yöntemleri - Teknikleri ve İletişim. Ankara: Turhan Kitabevi
Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik ve İlkeler. Üçüncü basım. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, 1. Baskı, Ankara: Pegem A Yayınları.
Büyüköztürk , Şener ve diğ. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2005
Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş, Ankara: Anı Yayıncılık.
Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. Ankara: Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü
Beşevler-Ankara.
Karasar, N. (2000). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Onuncu basım. Ankara: Nobel Yayıncılık
Karasar, N. (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Sekizinci basım. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Kuş Saillard, E. (2008). NVIVO 8 İle Nitel Araştırma Projeleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Kuş, E. (2003). Nicel –Nitel Araştırma Teknikleri . Ankara: Anı Yayıncılık
Kartal, M. (2006) Bilimsel Araştırmalarda Hipotez testleri Ankara: Nobel Yayıncılık
Timur, M. ve Çağıltay, F. (2008). Proje hazırlama tekniği Ankara: Nobel Yayıncılık
Kağıtçıbaşı, Ç. (1976). "Ölçme ve Ölçekleme," Toplum Bilimlerinde Araştırma ve Yöntem. Der.: Ruşen Keleş. Ankara: TODAİE
Yayınları.
Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Berg, B. L. (1998). Qualitative research methods for the social sciences. Boston, MA: Allyn and Bacon.
Bogdan, R.C., & Biklen, S. K. (1992). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. Needham Heights,
MA: Allyn and Bacon.
Miles, M, B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded Sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage Publication.
Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Newbury Park, CA: Sage Publication.
Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory, procedures and techniques, Thousand Oaks, CA:
Sage Publication.
Yin, R.K., Bateman, P.G., & Moore, G, B. (1983, September). Case studies and organizational innovation: Strengthening the
connection. Washington, DC: COSMOS Cooperation.
Yin, R. K. (1994). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks.CA: Sage Publication.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 15
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 25
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 1 35 35
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 91
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,03
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 0 5 0 0 5 0 0 0 5 2 0 0 0 0 0 0
OK2 0 5 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0
OK3 0 5 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0
OK4 0 5 5 0 5 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0
OK5 0 5 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0
OK6 0 4 0 0 5 0 0 0 4 5 0 0 0 0 5 0
OK7 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr