Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
RUSYA TARİHİ
1 Dersin Adı: RUSYA TARİHİ
2 Dersin Kodu: TRH3098
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. MEHMET TEZCAN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Yrd. Doç. Dr. Sezai SEVİM
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Prof. Dr. Mehmet TEZCAN
2006tezcan@gmail.com, tezcanmehmet@uludag.edu.tr
Telefon (İş): 0 224 2941778
Adres: UÜ, Fen-Edebiyat Fakültesi, Tarih Bölümü, 16059 - Görükle Yerleşkesi, Nilüfer-BURSA
18 Dersin Web Adresi: http://tarih.uludag.edu.tr/
19 Dersin Amacı Kiev Rusyası ve XIII. yy.daki Moğol İstilasından başlayarak Rusların nasıl bir devlet ve millet olarak ortaya çıktıklarını, Türk ve İslâm bölgelerini ele geçirdiklerini, nasıl bir Avrupalı ve dünya devleti haline geldiklerini öğrencilere kavratmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Kabile hayatından devlet hayatına geçişi kavrayabilecekler. ;
2 Bir devletin oluşumunda dinin ve Hristiyanlığın ne kadar etkin rol oynadığının farkına varacaklardır.;
3 Rusya’nın Türklerden ve Moğollardan neler öğrendiklerini kavrayabilecekler. ;
4 Bir Doğu Avrupa kavmi iken Rusların neden ve nasıl önce Avrasya ve Asya topraklarını ele geçirdiklerini öğrenecekler. ;
5 Rusya'nın modern, yayılmacı ve Avrupalı bir devlet olmasında I. Petro ve II. Katerina'nın rolünü öğreneceklerdir.;
6 Kritik ve zor dönemlerde Rusların bunları nasıl bir kurtuluşa dönüştürdüklerini farkedecekler.;
7 Rusya’nın büyümesinde Türk ve Tatar devletlerinin hatalı davranışlarını, Avrupalı devletlerin Ruslara yardımlarını göreceklerdir.;
8 Bir imparatorluğun nasıl yıkıldığını ve sonrasında yeni bir devletin kurulduğunu öğreneceklerdir.;
9 Sosyalizm ve Komünizmin devlet ve millet oluşumundaki rollerini görebilecekler. ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Rusya Coğrafyası: Ruslardan Önce Rusya
2 “Slav” Kelimesinin Menşei; Slavlar, Slav Coğrafyası ve Slavların Tasnifi: Slav Olanlar ve Olmayanlar
3 Kiev Rusyasının Teşkili (882-972). Rusların Oluşumu Hakkındaki Başlıca Teoriler, “Rus” Teriminin Menşei. Knezlikler ve Rurik Sülalesi: Oleg (882-913), İgor (913-945), Olga (945-962) ve Svyatoslav Dönemleri (962-972): Volga Bulgarları, Hazarlar ve Bizans ile Slavların ve Rusların İlişkileri
4 Vladimir (980-1015) ve Bilge Yaroslav Kagan (1036-1054) Dönemleri ve Kiev Rusyası’nın Hegemonyası (972-1054). Ortodoks Hristiyanlığın Kabulü (988), Hristiyanlığın Ruslara Etkileri, İlk Rus Kronikleri ve İgor Destanı (Slovo o Polku İgoreve)
5 Kalka Muharebesi (1223) Sonrası Rusya’da Moğol İstilası ve Moğol Hâkimiyeti Dönemi (1240-1380); Moskova Devletinin Kuruluşu (1300-1533): Dmitriy Donskiy (1359-1389) ve Kulikovo Muharebesi (1380)
6 Altın Orda Hanlığı ve Halefleri Olan Hanlıklar (Kazan, Kırım, Astrahan, Kasım, Sibir ve Kazak) Döneminde Rusya; Altın Orda Hanlığı ve Halefleri Olan Hanlıklar (Kazan, Kırım, Astrahan, Kasım, Sibir ve Kazak) Döneminde Rusya
7 Korkunç İvan (IV) Dönemi (1533-1584) ve Rusyanın Yapılanması; Hanlıkların İşgali, Ruslarla Osmanlı İlişkilerinin Başlangıç Devreleri, Sibirya’nın Fethi
8 Tsar / Çar Büyük Petro Dönemi (1682-1725); I. Petro'nun reformları ve gelecekteki Rusya İmparatorluğunun temellerinin atılması, Rusya’nın Batılılaşması
9 II. Katerina Dönemi (1762-1796): Osmanlı Devleti ile İlişkilerdeki Önemli Gelişmeler
10 I. Aleksandr Döneminde Rusya
11 Napolyon’un Rusya’yı İstilası ve Sonuçları (1812)
12 Çar I. Nikola ve II. Aleksandr Dönemi: Rusya Yolayrımında: Doğu mu Batı mı?
13 III.Aleksandr ve Romanofların Son İmparatoru II. Nikola
14 Rusya’da Bolşevik İhtilali (1917) ve Çarlık Rusya’sının Sonu
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Acar, K. (2009). Ortaçağ’dan Sovyet Devrimine Rusya, İstanbul: İletişim.
Burbank, J., Cooper, F. (2011). İmparatorluklar Tarihi. Farklılıkların Yönetimi ve Egemenlik, çev. A. A. Çağlayan, İstanbul: İnkılâp.
Figes, Orlando (2009). Nataşa’nın Dansı. Rusya’nın Kültürel Tarihi, çev. Figen Dereli, İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
Gumilev, L. N. (2003). Eski Ruslar ve Büyük Bozkır Halkları, Cilt I-II, Rusçadan Çeviren. D. A. Batur, Selenge Yayınları: İstanbul.
Hosking, G. (2015). Rusya ve Ruslar. Erken Dönemden 21. Yüzyıla, çev. K. Acar, İstanbul: İletişim Yayınları.
Kamalov, İ. (2009). Altın Orda ve Rusya (Rusya Üzerindeki Türk-Tatar Etkisi), Ötüken Neşriyat: İstanbul.
Kurat, Akdes Nimet (1951-53). Prut Seferi ve Barışı (1711), C. 1-2, Ankara Üniversitesi DTCF Tarih Enstitüsü Yayınları TTK Basımevi: Ankara.
Kurat, Akdes Nimet (1966). Türkiye ve İdil Boyu (1569 Astarhan Seferi, Ten-İdil Kanalı ve XVI-XVII. Yüzyıl Osmanlı - Rus Münasebetleri), Ankara Üniversitesi, DTCF Yayınları: Ankara.
Kurat, Akdes Nimet (1992). IV. - XVIII. Yüzyıllarda Karadeniz Kuzeyindeki Türk Kavimleri ve Devletleri, 2. Baskı, Murat Kitabevi Yayınları: Ankara.
Kurat, Akdes Nimet (2011). Türkiye ve Rusya. XVIII. Yüzyıl Sonundan Kurtuluş Savaşına Kadar Türk - Rus İlişkileri (1798-1919), AKDTYK, TTK Basımevi: Ankara.
Mercan, M. (2010). Katerina Tarihi, İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
Riazanovsky, N. V., Steinberg, M. D. (2011). Rusya Tarihi. Başlangıçtan günümüze..., İngilizceden çeviren: F. Dereli, İnkılap: İstanbul.
Türk-Rus İlişkilerinde 500 Yıl (1492-1992), 1999, Ankara: TTK.
Vernadsky, G. (2007). Moğollar ve Ruslar, İngilizceden Çeviren: E. B. Özbilen, Selenge Yayınları: İstanbul.
Vernadsky, G. (2009). Rusya Tarihi, Çeviri: D. Mızrak, E. Ç. Mızrak, Selenge Yayınları: İstanbul.
Von Staden, H. (2016). Korkunç İvan Zamanında Rusya, çev. S. Acar, İstanbul: Selenge Yayınları.
Yücel, M. U. (2007). İlk Rus Yıllıklarına Göre Türkler, AKDTYK, TTK: Ankara.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 20
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 20
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 12 2 24
Ödevler 1 5 5
Projeler 2 5 10
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 10 7 70
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 30 saat 5,1
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr