Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
AHLAK ve DEĞERLER PSİKOLOJİSİ
1 Dersin Adı: AHLAK ve DEĞERLER PSİKOLOJİSİ
2 Dersin Kodu: İLA3375
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 8
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Öğr. Gör. Dr. AKIF HAYTA
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Öğr. Gör. Dr. Akif HAYTA
ahayta@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Genç bireylerin gerek birbirleriyle gerekse toplumla olan yakın ilişkilerini ve kimlik gelişiminde psiko sosyal görevlerini karşılıklı güven içinde olumlu ve yapıcı bir şekilde geliştirebilmeleri için ahlak ve değerler temelinde eğitilmesi ve olgunlaşmasını amaçlar.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 1. Ahlak ve Değerlerin insan psikolojisi ve ruh sağlığı açısından neden çok önemli olduğunu kuramlar ve araştırmalarla detaylandırarak anlar;
2 2. Ahlak ve değerler psikolojisinin tarihsel gelişimi ve önemli kuramcılarının görüş ve kavramlarını tanır ve bilir;
3 3. Ahlak kavramı ve ahlaki olgunluğun psikolojik ve sosyolojik gelişimi ve etkileyen unsurları kavrar.;
4 4. Ahlak ve değerlerin zayıf olduğu toplumlarda yaşanan bozulma, adaletsizlik, suç, uyuşturucu kullanımındaki artışı, aile birlikteliği ve huzurunun kaybedilmesi ve depresyon kaygı gibi bozuklukların artışını sebep sonuç ilişkisiyle öğrenir ve yorumlar;
5 4. Ahlak ve değerlerin zayıf olduğu toplumlarda yaşanan bozulma, adaletsizlik, suç, uyuşturucu kullanımındaki artışı, aile birlikteliği ve huzurunun kaybedilmesi ve depresyon kaygı gibi bozuklukların artışını sebep sonuç ilişkisiyle öğrenir ve yorumlar;
6 6. Günümüz psikolojik ahlaki gelişim kuramlarını ve uygulamalarını tanır ve bilir.;
7 7. Ahlak ve değerler psikolojisi uygulamalarının kültürlerarası karşılaştırılmasını kavrar ve değerlendirebilir.;
8 8. Öğretmen adayı öğrencilerimiz öğretmen olduklarında öğrencilerin ahlaki gelişim ve değerlerle ilgili psikolojik ve sosyolojik sorunlarını anlar ve çözüm önerilerinde bulunur;
9 9. Toplumda gittikçe önemini kaybeden temel değerlerin neler olduğunu bilir ve yeniden gençlere kazandırılabilmesi için psikolojik yöntem ve analizleri yapabilir;
10 10. Pozitif ruh sağlığının temel yapı taşları olan ahlaki yaşayış ve değerlerin günümüz sosyal değişimine uygun yeniden yapılanmasıyla ilgili tartışmalar yapabilir ve önerilerde bulunabilir;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Ahlak ve değerlerle ilgili temel kavramlar: Ahlak, etik ve değer kavramları nedir? Ahlakın mahiyeti.
2 Ahlak ve değerler felsefe, psikoloji ve sosyal psikoloji düzleminde nasıl açıklanır? Yöntem ve metotlar.
3 İslam düşüncesinde ahlak ve ahlak teorileri. İslam geleneğinde değerler sistemi ve temel yaklaşımlar.
4 Batı geleneğinde ahlak düşüncesi ve değerler. Batı ve İslam ahlak düşüncesinin karşılaştırılması. Kültürel farklılıklar ve görüş ayrılıkları
5 Psikolojik ve sosyal psikolojik ahlak kuramları. Ahlak ve değerlerin gelişiminin açıklanması
6 Din ve ahlak ilişkisi. Ahlak psikolojisinde dinin anlamı. Çağdaş tartışmalar ve görüş ayrılıkları.
7 Ahlaki olgunluğu etkileyen faktörler: Ahlaki davranış ve değerlerin psikolojik yönü: Ahlak ve değerler psikolojisi
8 Günümüzde bireysel ve toplumsal ahlakın temel sorunları ve çözüm önerileri.
9 Ahlak ve değerler psikolojisinin temel kavramları: Cömertlik, merhamet, bağışlama, alçakgönüllülük, hoşgörü vb.
10 Ahlaki tutum ve değerlerde bozulma. Bireysel ve toplumsal zaaflar ve yıkıcılık: Narsisim, haset, gösteriş, cimrilik, yalan ve aldatma, alaya alma
11 Mutluluk ve pozitif ruh sağlığı açısında ahlaki yaşantı ve değerler.
12 Eğitim ahlak ilişkisi: Ahlak ve değerlerin eğitim içerisindeki yeri ve anlamı.
13 Modernden post moderne ahlak ve değerlerde değişim. Sosyal değişmenin ahlak ve değerler üzerindeki etkileri.
14 Ahlak ve değerler psikolojisi bağlamında aile
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Sevim Cesur, Ahlakın Sosyal Psikolojisi, İstanbul 2017.
2. Erol Güngör, Ahlak Psikolojisi ve Sosyal Ahlak, İstanbul 1995.
3. Mustafa Şengün, Ahlaki Olgunluk: Ahlak Eğitiminde Teori ve Uygulama, Ankara 2018.
4. Fred Feldman, Etik Nedir?, (çev. F. B. Aydar), İstanbul 2012.
5. Alasdair MacIntyre, Erdem Peşinde: Ahlak Teorisi Üzerine Bir Çalışma (çev. Muttalip Özcan), İstanbul 2001.
6. Michael Tomasello, İnsan Ahlakının Doğal Tarihi (Aylin Onacak), İstanbul 2018.
7. Mevlüt Uyanık-Aygün Akyol, İslam Ahlak Felsefesi, Ankara 2014.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 12 8 96
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 30 saat 4,2
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 0 5 0 3 3 4 0 5 3 5 3
OK2 5 3 3 5 4 0 4 4 0 3 4 0
OK3 3 4 0 3 0 5 3 0 4 0 0 3
OK4 5 5 4 0 3 3 5 3 5 3 3 0
OK5 2 4 0 4 3 4 0 5 5 3 0 4
OK6 5 4 4 3 4 4 3 0 5 5 0 5
OK7 5 4 4 4 3 3 0 5 4 4 4 0
OK8 5 3 3 0 4 4 0 4 4 0 5 5
OK9 4 4 0 4 0 5 4 4 0 4 0 5
OK10 5 0 4 5 0 0 4 0 4 0 0 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr