Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MECELLE ve KÜLLİ KAİDELER
1 Dersin Adı: MECELLE ve KÜLLİ KAİDELER
2 Dersin Kodu: İLA3231
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 8
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. RECEP CİCİ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: cicirecep@hotmail.com
0532 608 83 06 U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı İslam Hukuk Tarihinde Mecelle’nin yeri ve öneminin öğretilmesini sağlamak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 İslam Hukukunda başlangıçtan günümüze kadar kanunlaştırma teşebbüslerinin neler olduğunu tanıyabilme;
2 Hukuk bilimi açısından kanunlaştırmanın önemi ve gerekliliği hakkında fikir edinebilme;
3 İslam hukukunda kanunlaştırma faaliyetine temel teşkil edecek klasik literatürü tespit edebilme;
4 Muhteva ve teknik özellikleri itibariyle Mecelle ve diğer kanunnameleri karşılaştırabilme;
5 Dönemin hukuki ihtiyaçlarını karşılaması bakımından Mecelle’yi bütüncül bir biçimde analiz edebilme;
6 Mecelle kaideleri ile klasik dönemde oluşturulan külli kaideler arasındaki benzerlik ve farklılıkları tespit edebilme;
7 Hukukî emniyet ve istikrarın sağlanmasında Mecelle’nin rolünü kavrayabilme;
8 Mecelle’nin uygulandığı ülkeleri inceleyerek, hukuk-toplum bütünleşmesinin hangi oranda sağlanabildiğini ortaya koyabilme;
9 Mecelle’nin hazırlanmasında benimsenen yöntem ve teknikleri kavrayabilme;
10 Külli kaidelerin tarihi gelişimi ve literatürü hakkında bilgi sahibi olabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 İslam hukuk tarihinde kanunlaştırma teşebbüsleri
2 Osmanlı hukuk tarihinde kanunlaştırma teşebbüsleri ve Mecelle
3 Mecelle'yi hazırlayan sebepler
4 Mecelle'nin teknik ve muhteva özellikleri
5 Mecelle'ye yöneltilen eleştiriler
6 Mecelle ve Kanunnâmelerin mukâyesesi
7 Mecelle ta'dil çalışmaları
8 Mecelle'nin uygulandığı ülkeler
9 Mecelle'nin kaynakları ve külli kâideler
10 Külli kâidelerle ilgili eserler
11 Külli kâidelerin gruplandırılması
12 Fıkıh usulü kâideleri
13 Furû kâideleri
14 Diğer kâideler
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. M. Akif Aydın, “Mecelle-i Ahkam-ı Adliye”, DİA, XXVIII, Ankara 2003 2. Hayreddin Karaman, İslam Hukuk Tarihi, İstanbul 2004 3. M. Akif Aydın, Türk Hukuk Tarihi, İstanbul 2009 4. Osman Öztürk, Osmanlı Hukuk Tarihinde Mecelle, İstanbul 1973
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,8
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 4 0 5 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0
OK5 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0
OK9 4 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 3
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr