1 | Dersin Adı: | TASAVVUF I |
2 | Dersin Kodu: | İLA3013 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 3 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 5 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SALİH ÇİFT |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Mustafa Kara, Abdullah Kartal, Abdurrezzak Tek |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
sacift@uludag.edu.tr 0224 243 10 66-60131, U.Ü. İlahiyat Fakültesi |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Tasavvufun İslam düşüncesindeki yerini, dinî, felsefî, edebî ve kültürel alandaki etkisini anlayıp diğer dinlerdeki mistik kültürlerle olan irtibatını değerlendirebilecek bir bakış açısı kazandırmak ve edinilen bilginin çağdaş meselelerde kullanabilmesini sağlamaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi ve kaynakları. | |
2 | Tasavvuf ve mistisizm. Evrensel bu iki akım arasındaki farklar ve etkileşimler. | |
3 | İslam düşünce tarihinde tasavvufun yeri ve önemi. | |
4 | Tasavvufun diğer ilimlerle münasebeti ve etkileri. | |
5 | Zühd dönemi, genel özellikleri ve bu dönemi temsil eden zâhidler. | |
6 | Tasavvuf dönemi ve öne çıkan mutasavvıflar. | |
7 | Tasavvufî ekollerin oluşumu ve bu ekollerin temsilcileri. | |
8 | Tasavvufî kavramların teşekkülü ve kazandıkları işarî manaların değerlendirilmesi. | |
9 | Tasavvuf literatürünün doğuşu ve dini metinlerin tasavvufî açıdan yorumlanması. | |
10 | Sünnî tasavvufun temellendirilmesi ve İmam Gazzalî | |
11 | Heterodoks zümreler (Hulûliyye, İbâhiyye, İttihâdiyye) | |
12 | İbnü’l-Arabî ve öğretisi | |
13 | Ekberî ekol ve Anadolu’daki uzantısı | |
14 | İşrâkîlik anlayışı ve bu geleneğin temsilcileri |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: | 1. Mustafa Kara,Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, İstanbul 1995. 2. H. Kamil Yılmaz, Ana Hatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, İstanbul 2004. 3. Süleyman Derin, İngiliz Oryantalizmi ve Tasavvuf, İstanbul 2007. 4. Annemarie Schimmel, İslam’ın Mistik Boyutları,İstanbul 2001. 5. Mustafa Çakmaklıoğlu, İbnü’l-Arabî’de Marifetin İfadesi, İstanbul 2007. 6. Toshihiko İzutsu, İslam’da Varlık Düşüncesi, İstanbul 1999. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 10 | 10 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 2,07 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |