Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TASAVVUF I
1 Dersin Adı: TASAVVUF I
2 Dersin Kodu: İLA3013
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SALİH ÇİFT
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Mustafa Kara, Abdullah Kartal, Abdurrezzak Tek
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: sacift@uludag.edu.tr
0224 243 10 66-60131, U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Tasavvufun İslam düşüncesindeki yerini, dinî, felsefî, edebî ve kültürel alandaki etkisini anlayıp diğer dinlerdeki mistik kültürlerle olan irtibatını değerlendirebilecek bir bakış açısı kazandırmak ve edinilen bilginin çağdaş meselelerde kullanabilmesini sağlamaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Tasavvufun İslam düşüncesindeki yerini ve önemini kavrayabilme.;;
2 İlk dönem sufî bakış açısının Hz. Peygamber dönemiyle olan irtibatını kurabilme.;;
3 Mistik kültürün oluşturduğu kavram ve anlam zenginliğini tanıyabilme.;;
4 Tasavvufî düşünce ile diğer dinlerdeki mistik anlayış arasındaki benzerlik ve farklılıkları karşılaştırabilme.;;
5 Tasavvufun bilgi boyutunun felsefî düşünceyle olan bağlantısını analiz edebilme.;;
6 Tasavvufî müesseselerin siyasî ve kültürel alanda oynadığı rolü değerlendirebilme.;;
7 Batı dünyasında sufî mistik düşüncenin oluşturduğu etkeyi analiz edip eleştirebilme.;;
8 Mistik kültürün İslamî bakış açısındaki yansımaları hakkında bağımsız fikirler üretebilme.;;
9 Tasavvufî anlayışı oluşturan klasik ve modern kaynakları tahlil edebilme.;;
10 Günümüzde tasavvufla ilgili çağdaş yaklaşımları bilimsel yöntemlerle eleştirebilme.;;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi ve kaynakları.
2 Tasavvuf ve mistisizm. Evrensel bu iki akım arasındaki farklar ve etkileşimler.
3 İslam düşünce tarihinde tasavvufun yeri ve önemi.
4 Tasavvufun diğer ilimlerle münasebeti ve etkileri.
5 Zühd dönemi, genel özellikleri ve bu dönemi temsil eden zâhidler.
6 Tasavvuf dönemi ve öne çıkan mutasavvıflar.
7 Tasavvufî ekollerin oluşumu ve bu ekollerin temsilcileri.
8 Tasavvufî kavramların teşekkülü ve kazandıkları işarî manaların değerlendirilmesi.
9 Tasavvuf literatürünün doğuşu ve dini metinlerin tasavvufî açıdan yorumlanması.
10 Sünnî tasavvufun temellendirilmesi ve İmam Gazzalî
11 Heterodoks zümreler (Hulûliyye, İbâhiyye, İttihâdiyye)
12 İbnü’l-Arabî ve öğretisi
13 Ekberî ekol ve Anadolu’daki uzantısı
14 İşrâkîlik anlayışı ve bu geleneğin temsilcileri
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Mustafa Kara,Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi, İstanbul 1995. 2. H. Kamil Yılmaz, Ana Hatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, İstanbul 2004. 3. Süleyman Derin, İngiliz Oryantalizmi ve Tasavvuf, İstanbul 2007. 4. Annemarie Schimmel, İslam’ın Mistik Boyutları,İstanbul 2001. 5. Mustafa Çakmaklıoğlu, İbnü’l-Arabî’de Marifetin İfadesi, İstanbul 2007. 6. Toshihiko İzutsu, İslam’da Varlık Düşüncesi, İstanbul 1999.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 10 10
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 10 10
Toplam İş Yükü 62
Toplam İş Yükü / 30 saat 2,07
Dersin AKTS Kredisi 2
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0
OK9 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr