Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Uluslararası İlişkiler Bölümü Nilüfer/BURSA Tel: 0224 2941168 Email: cigdema@uludag.edu.tr
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Bu ders öğrencilerin Uluslararası Adalet Divanı’nın (UAD) genel fonksiyonlarını, nasıl ortaya çıktığını, hakimlerinin kimlerden oluştuğunu ve neler yaptığı hakkında bilgi sahibi olmaları ve örnek davalar ile varsayıma dayalı davalar ele alınarak öğrencilerin UAD hakkında öğrendiklerini pekiştirmelerini sağlamalarının yanında, örencilere Dünya Mahkemesi olarak da bilinen UAD’ın gerçekten de bir Dünya Mahkemesi gibi çok geniş yetkilere sahip olup olmadığı tartışılarak ve yapısı ile ilgili eleştiriler değerlendirilerek öğrecilere UAD hakkında kitapsal bilgi sahibi olmalarının yanında değerlendirme yapabilmeleri amaçlanmıştır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Öğreciler bu dersi tamamladıktan sonra Uluslararası Adalet Divanı’nın (UAD) temel özelliklerini anlayacaklardır;;
2
Yapısını tanıyacak;;
3
UAD’ın fonksiyonlarını, ve karşılaştığı bazı sorunları ile beklentileri öğrenecek;;
4
UAD’ın yargı yetkisine dair hukuku’nun açıklayabilecek;;
5
UAD’ın önüne gelen davalara uygulanan prosedürü analiz edebilecek;;
6
Devletlerin ve bireylerin sisyasi ve ekonomik çıkarlarını ilgilendiren bazı önemli davaları ele almış olacak;;
7
UAD’ın uluslararası sorunları çözmede ne kadar etkili olduğunu değerledirebilecek;;
8
UAD’ın günümüze ait problemelerinin üzerine gidebilme kapasitesine ve limtlerine dair realist beklentiler geliştirmiş olacak;;
9
Hukuk ve politika arasındaki etkileşimi daha iyi kavrayacak;;
10
Uluslararası hukukun uygulamasını daha iyi anlayacak ;;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Tanıtım: Dersin amacı ve derste kullanılacak materyaller
2
Tarihsel Arka Plan: Uluslararası Sürekli Adalet Divanı
3
Temel Metinler, Mahkemenin Yapısı, Hakimler heyeti, Geçici hakimler
4
Yargılama ve Uygulanacak Hukuk
5
Danışma Görüşü Yetkisi ve Kapsamı
6
Yargılama Esasları
-Özel Mutabakat
- Yargılama Hükmü
- Zorunlu yetki (optional clause)
- Forum Prorogatum İlkesi
7
Yargılama Esasları
- Şartlı ve şartsız yargılama
-Yargılamaya Çekinceler
- Bazı Çekince çeşitleri
- Zaman Bakımından (Rationae Temporis) Yargılama
8
Prosedüreler
-Davanın Başlatılması
-Tarafların Temsil Edilmesi
-Geçici Koruma Önlemleri
- Ön İtirazlar
-Üçüncü Tarafların Davaya Katılma Hakkı
-Yazılı ve Sözlü Davalar
- Deliller ve Yerinde İnceleme
9
Prosedürler
-Mahkeme’nin Müzakereleri
- Kararın Hazırlanması ve Kabul Edilmesi
-Bir Tarafın Hazır Bulunmaması
- Karar
-Kararın Gözden Geçirilmesi
-Kararın Uygulanması
10
Dava Örnekleri
11
Varsayıma Dayalı Davalar
12
UAD ile ilgili Eleştiriler
13
UAD’ın Reform Edilmesi Konusu
14
Genel değerlendirme
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
20
3
60
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
20
20
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
25
25
Toplam İş Yükü
147
Toplam İş Yükü / 30 saat
4,9
Dersin AKTS Kredisi
5
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU