Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
GÜNÜMÜZ KELAM PROBLEMLERİ
1 Dersin Adı: GÜNÜMÜZ KELAM PROBLEMLERİ
2 Dersin Kodu: ILH3222
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 4
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. TEVFIK YÜCEDOĞRU
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: yucedogrut@hotmail.com,
0224 2431066 60142, U.Ü İlahiyat Fak.
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersle öğrencinin günümüzde itikadî açıdan problem teşkil eden konular hakkında fikir sahibi olması ve bunların cevap ve çözümleri hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Günümüzde İslâm itikadı açısından problem teşkil eden konular hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olur;;
2 Bu problemli konuların, fikir akımlarının ve teorilerin ortaya çıkışları ve tarihsel süreç içerisinde aldıkları şekilleri tanır.;;
3 Onların İslâm itikadına ters düşen yanlarını tespit ve analiz edebilir.;;
4 Bu problemler karşısında İslâm dininin temel kaynak ve dinamiklerinden yararlanarak bunların çözümünde doğru ve günümüz için geçerli olabilecek cevaplar geliştirebilme yetisi kazanır.;;
5 Bu problemlere İslâm dünyasında geçmişte ve günümüzde ne gibi cevaplar verildiğini öğrenir ve aynı zamanda bu cevapları bir iç-kritiğe tâbi tutarak kuvvetli ve zayıf yönlerini tespit eder.;;
6 Ateizm, materyalizm ve pozitivizm gibi din karşıtı akımların temel tezlerini tanır, bunlara karşı dinin nasıl bir duruşa sahip olması gerektiğini tartışır.;;
7 Günümüzde yaşanan sosyal hayatın temel özelliklerini kavrayarak inanç noktasında ortaya çıkardığı problemlere İslâmî tez ve öneriler üretebilme mekanizmasına sahip olur.;;
8 Satanizm gibi toplumsal düzeni ve ahlâkı olumsuz yönde etkileyen akımların gerisindeki felsefî, psikolojik ve sosyolojik altyapının farkında olarak bunların topluma olan zararlarını önleme noktasında ne gibi öneriler sunulabileceğini tartışır.;;
9 Problemlere hissî değil, objektif, eleştirel ve bütüncül bir tarzda bakar.;;
10 İleride İslâm itikadının karşısına problem olarak çıkabilecek durumlara karşı uyanık olur ve bunlara cevap ve çözüm üretme refleksi kazanır.;;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Kelâm ilmi açısından problem olan hususlar
2 Kelâm ilminin ontoloji ve epistemoloji anlayışının kelâmî problemlere ve çözümlerine etkisi
3 İtikadî problemlerin başı: Ateizm
4 Ateizmin bahaneleri I: Teodise (kötülük problemi)
5 Ateizmin bahaneleri II: Fonksiyonsuz din ve dinlerdeki bid’at uygulanalar
6 Fonksiyonsuz din ve bid’atlerin beslendiği kaynaklar: Tenasüh (reenkarnasyon)
7 Ruh ve ruhla ilgili hususlar; tekrar doğuşun beslendiği kaynaklar
8 Kelâmın reenkarnasyon karşısındaki duruşu
9 Bağları gevşetilmiş din: Sekülerizm
10 Dine alternatif arayışlar: Satanizm
11 Yeni din arayışları I: Dünya Kardeşlik Birliği
12 Yeni din arayışları II: Bahâîlik
13 Türkiye’ye has İslâmiyet: Alevîlik
14 Alevî İslâm tatbikatı: Alevî ibadet ve ayinleri
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Adnan Bülent Ünal, A. Bülent Baloğlu (ed.), Kelâmın İşlevselliği ve Günümüz Kelâm Problemleri 2. Ahmet Güç, Satanizm 3. Ali Köse (ed.), Sekülerizm Sorgulanıyor 4. Aydın Topaloğlu, Teizm ya da Ateizm: Tanrıtanımazlığın Felsefî Boyutları
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,8
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 4 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 1 0 0 0 0 0 2 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0 1
OK5 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr