1 | Dersin Adı: | İLERİ SPERM ANALİZ TEKNİKLERİ |
2 | Dersin Kodu: | VDT6018 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. BURCU ÜSTÜNER |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
bbaspinar@uludag.edu.tr, 224-2941245 Uludağ Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dölerme ve Suni Tohumlama AD |
18 | Dersin Web Adresi: | http://saglikbilimleri.uludag.edu.tr/anabilimdallari.php |
19 | Dersin Amacı | Erkek infertilitesinin belirlenmesinde önemli bir yere sahip olan spermatolojik özelliklere ilişkin temel bilgileri kazandırmak ve günümüzde donanımlı androloji labrotuvarlarında kullanılan spesifik muayene tekniklerinin uygulanabilirliklerini ortaya koymak amaçlanmaktadır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Spermatolojik özelliklerin önemi ve fertilite ile ilişkisi | Androloji labrotuvarlarının tanıtılması |
2 | Spermatogenezis ve spermanın ultrastrüktürel yapısı | Spermanın alınması, mass aktivite, motilite ve sperma konsantrasyonun belirlenmesi |
3 | Spermanın yıkanarak analiz ve yardımcı üreme teknikleri için hazırlanması | Spermanın In Vitro Fertilizasyon (IVF) için hazırlanması |
4 | Androloji laboratuvarında rutin olarak yapılan sperma muayeneleri | Spermada akrozom ve diğer morfolojik bozuklukların Gimza boyama yöntemi ile belirlenmesi ve ölü-canlı spermatozoon muayenesi |
5 | Sperm plazma membran yapısının önemi ve değerlendirilmesi | Sperm plazma membran bütünlüğünün florasan boyalarla belirlenmesi ve yorumlanması |
6 | Sperm DNA yapısının önemi ve değerlendirilmesi | Sperm DNA bütünlüğünün florasan boyama yöntemi ile belirlenmesi ve yorumlanması |
7 | Spermanın akrozomal yapısının önemi ve değerlendirilmesi | Sperm akrozom bütünlüğünün florasan boyama yöntemi ile belirlenmesi ve yorumlanması |
8 | Spermada mitokondrial aktivitenin önemi ve değerlendirilmesi | Sperm mitokondrial membran bütünlüğünün florasan boyama yöntemi ile belirlenmesi ve yorumlanması |
9 | CASA (Computer-assisted semen analysis) ile sperm kinematiğinin değerlendirilmesi | Spermanın liyofilize edilmesi ve liyofilize edilen spermada spermatolojik muayenelerin yapılması |
10 | Fertilite ile ilgili fonksiyonel testler | Liyofilize sperma ile ICSI uygulaması |
11 | Spermanın dondurulması amacıyla hazırlanan sulandırıcıların spermatolojik parametreler üzerine etkisi | Spermanın dondurulmasında kullanılan sulandırıcıların, spermatolojik özellikler üzerindeki etkisinin belirlenmesi |
12 | Spermada oksidatif stresin etkileri | Spermada oksidatif stres parametrelerinin yorumlanması |
13 | Sperm plazma membran bütünlüğünün Triton X-100 ve Lysolecithin ile yıkımlanması | Sperm plazma membran bütünlüğünün Triton X-100 ve Lysolecithin ile yıkımlanarak, florasan boyalarla görüntülenmesi |
14 | Sperm kapasitasyon ve akrozom reaksiyonunun heparin ve Ca-ionophore ile indüklenmesi | Sperm kapasitasyon ve akrozom reaksiyonunun heparin ve Ca-ionophore ile indüklenerek florasan boyalarla görüntülenmesi |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
NOAKES, D.E., PARKINSON, T.J., ENGLAND, G.C.W., Arthur’s Veterinary Reproduction and Obstetrics, Saunders Inc., New York, USA GORDON, I., Laboratory Production of Cattle Embryos, 2nd edition. CABI Publisihg, Cambridge,MA, USA, 2003. GARDNER, D.K., WEISSMAN, A., HOWLES, C.M., SHOHAM Z.,Textbook of Assisted Reproductive Techniques. Laboratory ant Clinical Perspectives. 2nd edition. Taylor & Francis, London, UK, 2004. HAFEZ, E.S.E., HAFEZ, B., Reproduction in farm animals. Lippincott Williams&Wilkins, 2000. LINDSAY, D., Breeding the flock, Inkata press, 1998. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 1 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 0 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 100 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 1 | 14 |
Uygulamalı Dersler | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 5 | 50 |
Ödevler | 0 | 5 | 10 |
Projeler | 1 | 6 | 6 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 0 | 0 | 0 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 42 | 42 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |