1 | Dersin Adı: | ÇAĞDAŞ BİLİM FELSEFESİ I |
2 | Dersin Kodu: | FEL6117 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Doktora |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. IŞIK EREN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Prof. Dr. ABDÜLKADIR ÇÜÇEN |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Kadir@uludag.edu.tr; Uludag Üniversitesi Felsefe Bölümü Fen-Edebiyat Fakültesi, 16059 Görükle, Bursa - Türkiye. Tel: +90 224 2941826 |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Yöntem sorunu, bilimsel yöntem anlayışları, tümevarım sorunu, doğrulama, yanlışlama, bilimsel açıklama ve anlama gibi problemlere getirilen çözüm önerilerinin gösterilmesi yoluyla öğrencilerde çağdaş bilim felsefesine ilişkin problem bilinci oluşturma. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Bilim nedir sorsunun irdelenmesi | |
2 | Pierre Duhem felsefesi | |
3 | Sözlük olarak Kuramlar | |
4 | Kuram yüklü gözlem ve deney | |
5 | Émile Meyerson felesefesi | |
6 | Bilimde peşin hükümler | |
7 | Bilimde ontoloji | |
8 | Alexandre Koyré felsefesi | |
9 | Bilimde usdışı unsurlar | |
10 | Bilimde a priori unsurlar | |
11 | Bilimsel devrim | |
12 | Kuram deneyden önce gelir | |
13 | Kuram deneyden önce gelir - devam | |
14 | Değerlendirme |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. Ayer, Alfred J., Dil, Doğruluk ve Mantık, (Çev. Vehbi Hacıkadiroğlu), İstanbul: Metis Yayınları, 1998 2. Güzel, Cemal (Ed.). Sağduyu Filozofu: Popper, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1996 3. Güzel, Cemal (Ed.). Bir Bilgi Anarşisti: Paul Feyerabend, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1996 4. Güzel, Cemal (Ed.). Çoğulculuğun Kuramcısı: Lakatos, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1999 5. Güzel, Cemal, Bilim Felsefesi, Ankara: Kırmızı Yayınları, 2010. 6. Kabadayı, Talip, Yanlışlanabilirlik Ölçütüne Yönelik Eleştiriler Üzerine Bir Çalışma, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), H.Ü. Ankara, 2004 7. Kabadayı, Talip, Bilim Felsefesine Giriş, Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi Yayınevi, 2009. 8. Kabadayı, Talip, Duhem’den Laudan’a Çağdaş Bilim Felsefecileri, Ankara: Bilgesu Yayınları, 2010. 9. Koyre, Alexandre, Yeniçağ Biliminin Doğuşu, (Çev. Kurtuluş Dinçer), Ankara: Gündoğan Yayınları, 1994 10. Kuhn, Thomas S. The Structure Of Scientific Revolutions, Chicago: The University of Chicago Press, 1970 11. Kuhn, Thomas S. The Essential Tension, Chicago: The University of Chicago Press, 1977 12. Kuhn, Thomas S. “Logic of Discovery or Psychology of Research?” Criticism and the Growth of Knowledge, (Ed. Imre Lakatos ve Alan Musgrave), London: Cambridge University Press, 1979 |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 5 | 20 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 7 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Ödevler | 5 | 1 | 5 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 15 | 15 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |