1 | Dersin Adı: | YAPISALCILIK ve GÖSTERGEBİLİM (MYKS) |
2 | Dersin Kodu: | GSY4116 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 4 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 8 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ALİ SAİT LİMAN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Yok |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | bcakmak@uludag.edu.tr, 0 224 543 10 15, U.Ü. Güzel Sanatlar Fakültesi, Mudanya/Bursa |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dersin amacı bir oyun metninin öz ve biçim açısından ne gibi özellikleri olduğunu, yazar ve dönemi açısından da değerlendirerek bir tiyatro sanatçısı olarak oyun metnine analitik açıdan nasıl yaklaşılabileceğini öğretmektir. Ders herhangi bir oyunun sanatsal niteliğini tartışabilecek bir düzeye getirmeyi hedefler. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Rus Biçimciliği | |
2 | Yapısalcılık ve Göstergebilim başlığı altındaki düşünceler | |
3 | Yapısalcı Çözümleme örneği olan makaleler okuyup tartışma | |
4 | Göstergebilimsel çözümleme örneği olan makaleler okuyup tartışma | |
5 | Yapısökümcülük ve Derrida’nın görüşleri | |
6 | Esere dönük eleştiri kuramları: Yeni Eleştiri | |
7 | Esere dönük eleştiri kuramları: Yapısal Eleştiri, Arketipçi Eleştiri | |
8 | Genel bir değerlendirme (ara sınav) | |
9 | Okur merkezli eleştiri kuramlarından Duygusal Etki Kuramı ve estetik yaşantı kavramı | |
10 | Alımlama Estetiği | |
11 | Brecht’in Antigone uyarlaması üzerinden alılmama ve uyarlama ilişkisi, ülkemizde batı tiyatrosunun alımlanması, seyircinin oyunu alımlaması | |
12 | Feminist Eleştiri Kuramı | |
13 | Sevim Burak’ın İşte Baş İşte Gövde İşte Kanatlar oyununun femnist eleştirisi, feminist eleştirel yazılardan örnekler | |
14 | Genel değerlendirme, eleştiri yöntemlerini ilişkilendirme |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
- Ayşegül YÜKSEL, “Yapısalcılık ve Bir Uygulama”, Gündoğan Yayınları, Ankara 1995. - Berna MORAN, “Edebiyat Kuramları ve Eleştiri”, İletişim Yayınları, İstanbul 2001. - J.C. CARLONI-J.C. FILLOOUX “Eleştiri Kuramları”, Çev: Tahsin YÜCEL, Kuzey Yayınları, Ankara 1984. - Jean PIAGE, “Yapısalcılık”, Çev. Ayşe Şirin Okyayuz YENER, Doruk Yayınları, Ankara 1999. - Kubilay AKTULUM, “Metinlerarası İlişkiler”, Kubilay AKTULUM, Öteki Yayınevi, Ankara 2000. - Martin ESSLIN, “Dram Sanatının Alanı”, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 1996. - Mehmet RIFAT, “Göstergebilimcinin Kitabı”, Düzlem Yayıncılık, İstanbul 1996. - Mehmet FIRAT, “XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları-Tarihçe ve Eleştirel Düşünceler”, Om Yayınevi, İstanbul 2000. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 20 | 2 | 40 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 5 | 2 | 10 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 2 | 2 |
Diğer | 5 | 2 | 10 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 92 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 3,07 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |