Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
MÜZİKSEL İŞİTME OKUMA YAZMA I
1 Dersin Adı: MÜZİKSEL İŞİTME OKUMA YAZMA I
2 Dersin Kodu: MUZ1013
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 2
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. EROL DEMİRBATIR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Araş.Gör.Hatice Çeliktaş
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Yrd.Doç.Dr. Erol Demirbatır
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi C Blok
+90 224 294 09 57
redemir@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu dersin amacı müziksel işitme, okuma, yazma eğitimi kapsamında kuramsal bilgilerle birlikte tek ve çok ses algılama-tanıma, yatay ve dikey (ezgi-akor) dikte, analiz, ritmik yapıları tanıma, nota çözümleme (deşifre), okuma ve yazma becerilerini kazanabilmektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Müziksel açıdan ses ve sesin özelliklerini kavrayabilme.;
2 Müzik yazısının temel öğelerini kavrayabilme.;
3 Birinci oktav. Do – Mi, Do – Sol, Do – Do sekizlisi ve Do – Sol (on ikili) aralığı içinde okuyup yazabilme. ;
4 Tam, büyük, küçük, artık, eksik aralıkları kurabilme, Aralıkları uyumlu (consonance), ve uyumsuz (dissonance) olarak gruplandırabilme, işitebilme ve yazabilme. ;
5 Majör, minör, üç sesli akorları kurabilme, söyleyebilme, yazabilme. Akorların çevrimlerini yapabilme, çevrilmiş akorları tanıyabilme, söyleyebilme, yazabilme.;
6 Ölçüleri gruplandırabilme, basit ve bileşik ölçüler ile nota okuyup yazabilme. ;
7 Majör ve minör diziler ile iki diyez iki bemollü majör, minör tonaliteleri bilme. Bu tonaliteler içinde nota okuyup yazabilme, yazılmış eserleri seslendirebilme.;
8 İlk bakışta nota okuma (deşifre) alışkanlığını geliştirebilme. ;
9 Kolay ezgileri biçim açısından çözümleyebilme ve aynı kuruluşta benzer ezgiler yazabilme. ;
10 Müzik eserlerini, tonal, ritmik, melodik, armonik, nüans, hareket ve anlatım açısından çözümleyebilme. ;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dersin amaçları, ve kaynakları. Hazır bulunuşluk düzeylerini belirlemek için ön değerlendirme. Ses nedir? Sesin yükseklik, süre, gürlük ve tını açısından özellikleri. Müzik yazısının elemanları : Nota, dizek, açkı kavramları. Solfej ve bona okuma.
2 Birim zaman, vuruş ve ölçü kavramları.İkilik, dörtlük, sekizlik nota değerleri ile çalışma. İki zamanlı basit ölçü, ölçü vurma, okuma alıştırmaları. Solfej ve bona okuma.
3 Diatonik dizi ve aralıklar. Tam perde, yarım perde kuruluşları. Aralıkların adlandırılması. Aralık kurma ve söyleme alıştırmaları. Aralıkların gruplandırılması, tam, büyük, küçük, artık, eksik aralıklar. (aralıkların kuruluşu ile ilgili ödevlendirme). Do majör dizi ve tonalite. Solfej ve bona okuma.
4 Uyumlu ve uyumsuz aralıklar. Aralık kurma, tanıma, söyleme ve yazma alıştırmaları. La minör dizi ve tonalite. Üç zamanlı basit ölçü. Akor kuruluşları ile ilgili ödevlendirme. Ölçü vurma, ezgi ve ritm yazma.
5 Akor nedir? Üç sesli majör, minör akorlar. Akor kurma, söyleme, yazma alıştırmaları Akorların çevrilmesi, birinci ve ikinci çevrim majör ve minör akorlar. Dört zamanlı basit ölçü. Sol majör dizi ve tonalite. Ezgi yazma, okuma. Kolay çift sesli alıştırmalar.
6 Akorlar ile ilgili çalışmanın sürdürülmesi. Dizilerin temel akorları ve kadans fikri. Mi Minör dizi ve tonalite. Ezgi ve ritim yazma, solfej ve bona okuma.
7 Fa majör dizi ve tonalite. Genel Değerlendirme
8 Genel Değerlendirme Ölçü vurma ve nota okuma alıştırmaları. İki zamanlı bileşik ölçü ile ezgi yazma.
9 İki zamanlı bileşik ölçüler. Re Minör dizi ve tonalite. Müzik yazısının genel özellikleri. Bona ve solfej. 3 / 8 lik basit ölçü, ölçü vurma, nota okuma.
10 Müzik eserlerinde hız ve gürlük. terimleri, kavramlar. Metronom ve özellikleri.. Hız terimleri. Senkoplu notalar ile okuma ve yazma.
11 Senkop nedir? Ritm alıştırmaları ve ritmik çözümleme. Ezgi, tartım, dikte. Solfej ve bona okuma.
12 Müziksel işitmeyi geliştirici çalışmalar. Genel Değerlendirme
13 Genel Değerlendirme Çift sesli solfej okuma. Kanon ve iki partili alıştırmalar. Benzer ezgiler yazma alıştırmaları. Solfej ve bona okuma.
14 Ezgilerin kuruluşu, biçimsel çözümleme.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: • GHEZZO, Marta Arkossy. Solfege, Ear Training, Rhytm, Dictation and Music Theory, The University of Alabama Press, Alabama 1980
• FONTAINE, Fernard. Traite Pratique du Rhytme Mesure, Ed. Henry Lemoine, Paris 1955
• KAROLYI, Otto. Müziğe Giriş, Pan Yayıncılık, İstanbul 1999
• LAVIGNAC, Albert. Solfege Des Solfeges 1A, 1B
• SAY, Ahmet. Müzik Sözlüğü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara 2002
• SAYGUN,A.Adnan. Toplu Solfej I, Devlet Konservatuarı Yayınları, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul 1967
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 2 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 10
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 4 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 1 3 3
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 2 2 4
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 3 3
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 30 saat 5
Dersin AKTS Kredisi 5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 4 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 4 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 3 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 4 0 0 3 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 4 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 4 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr