Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
AT DAVRANIŞLARI ve ATA YAKLAŞIM
1 Dersin Adı: AT DAVRANIŞLARI ve ATA YAKLAŞIM
2 Dersin Kodu: AAAZ103
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Önlisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Ümit Polat
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Öğr. Gör. Sercan Koray YENDİM U.Ü. Mennan Pasinli MYO, Görükle Yerleşkesi
16059 Görükle / Nilüfer, BURSA
e-mail: sercankoray@uludag.edu.tr
Tel. 0224 294 13 74
18 Dersin Web Adresi: http://mennanpasinli.uludag.edu.tr/
19 Dersin Amacı Atın doğasında bulunan mizaç, beden dili ile doğal ve edinsel davranışların anlaşılması ve atla yapılacak uygulamalarda doğru bir insan-at etkileşiminin sağlanması hedeflenmektedir
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Ata uygun şekilde yaklaşabilir ve at ile iletişim kurabilir;
2 Sağlıklı bir atın içinde bulunduğu ruhsal durumu tanıyabilir, anlayabilir ve buna uygun tepki verebilir;
3 Doğal davranış ile huy arasındaki farkı bilir;
4 Atlarda hiyerarşi, sürü psikolojisi ve liderlik özelliklerini kavrayabilir ve atın beden dilini anlayabilir;
5 Anormal davranışları tanıyabilir ve nedenleri hakkında fikir yürütebilir;
6 Dış ve iç etkenlere bağlı istenmeyen davranışları tanıyabilir ve davranış bozukluklarıyla eğitim yolu ile mücadele edebilir;
7 Davranış – sağlık/hastalık ilişkisini kurabilir;
8 Atın spor amaçlı kullanımında mizacını, psikolojisini ve doğal davranışlarını bilerek bu bilgilerden atın eğitiminde yararlanabilir;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Davranış Bilimi hakkında genel bilgiler: Önemi, Etolojinin tanımı, normal davranışlar, davranış biyolojisi yöntemleri, atın mizacı, ırk ve cinsiyet farklılıkları
2 Davranışların gelişimi: Duygular ve motivasyon, evolüsyon ve davranışlar, sosyal hiyerarşi, cesaret ve korku
3 Atın evolüsyonu ve evcilleştirilmesi, beden dili ile iletişim, sosyal davranışlar: Sürü davranışı, hiyerarşi ve statü ilişkileri, liderlik, grup halinde yaşam
4 Davranışların yönetimi: uyarı ve sinyaller, sinir sisteminin çalışması, beyin fonksiyonları
5 Öğrenme davranışı: Eğitim ve terbiye, İletişim ve öğrenme, atın öğrenme biyolojisi, gençlikte öğrenme
6 İletişim: İçeriği ve kapsamı, akustik iletişim (sesler), olfaktorik iletişim (kokular), taktil iletişim (dokunuşlar), görsel iletişim (beden dili ve mimikler)
7 Üreme davranışları: Kızgınlık ve çiftleşme, aygır ve iğdiş, gebelik ve doğum
8 Beslenme ve sindirim: Atın beslenmesi, su içme, sindirim ve boşaltım
9 Hareket ve istirahat: Uyku ve uyuklama, kaçma, araştırma ve dikkat, gözlem
10 Konfor davranışları ve oyun: Atın kendini iyi hissetmesi, hayat dersi oyunlar
11 Agresyon: Saldırganlık ve savunma davranışları, bellek, dış etkenlerden kaynaklanan istenmeyen davranışlar, rahatsızlık ve acı veren durumlardan kaynaklanan davranışlar, fiziki yetersizliklerden kaynaklanan davranışlar ve öğretilmiş çaresizlik
12 Tavlada davranış problemleri: Mekik dokuma, boksun içinde yürüme ve aşırı stres, eşeleme, tekmeleme, ısırma, suistimal, yel yutma, saman ve gübre yeme, yemi dağıtma, eyer ve kantarma taktırmama, yedekte yürümeme vb.
13 Binek halinde davranış problemleri:Atın biniciyi bindirmemesi, ileri sürülememesi ve geri geri gitmesi, atın biniciyi üstünden atması, çevresel faktörlere aşırı tepki, şahlanma ve binici hataları, kaçma, diş gıcırdatma, kafa sallama, start makinesi veya vana girmemek vb.
14 Binek atlarda istenmeyen davranışların analizi, sebep - sonuç ilişkisi ve çözümlenmesi, istenmeyen davranışlarda antrenman stratejileri, eğitim hatalarıyla oluşan davranış problemleri, atın başarılı bir şekilde eğitilmesi ve çalıştırılması (dersin özeti)
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Barbara Schöning: Pferdeverhalten: Körpersprache und Kommunikation, Probleme lösen und vermeiden, FranckhKosmosVerlag; 1. baskı, 2008. ISBN: 9783440110119
Gerry M. Neugebauer, Julia Karen Neugebauer: Pferdesprache von A-Z: Ausdrucksverhalten - innerartliches Sozialverhalten - Kommunikation Pferd-Mensch, Ulmer Eugen Verlag, 2011, ISBN 3800159597
Ulrik Schramm, Die Untugenden des Pferdes im Stall und unterm Sattel BVL, 2. baskı, 1986, ISBN 3-405-13290-8
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 35
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 15
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 4 4
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 14 2 28
Arasınavlar 1 1 1
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 91
Toplam İş Yükü / 30 saat 3
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 3 4 4 5 5 5 3 5 5 3 4 5
OK2 3 4 4 5 4 5 4 3 5 4 4 5
OK3 5 4 4 5 4 5 4 4 4 4 3 5
OK4 4 4 4 5 5 5 5 5 3 3 5 5
OK5 4 4 4 5 5 5 4 5 3 3 4 5
OK6 4 4 3 5 4 5 3 3 2 2 3 5
OK7 3 4 3 5 5 4 4 4 4 2 4 5
OK8 4 5 4 5 3 5 3 3 3 3 4 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr