bkemikli@uludag.edu.tr 2431066 (60241) U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrenciyi Klasik edebiyatımızın oluşturduğu şiir diline aşina kılmak; edebi söz ve mana sanatlarını, klasik edebi metinler üzerinden öğrenciye göstermektir.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Klasik edebiyatın temel formlarını ve kavramlarını açıklayabilme;
2
Belagat ilminin konusunu ve sınırlarını fark edebilme;
3
Şiirsel söyleyişte sözdizimi ve anlam ilişkisini görebilme;
4
Anlamın ifade yollarını tespit edebilme;
5
Söz ve mana sanatlarını tanımlayabilme ;
6
Edebi metin içinde söz ve mana sanatlarını tefrik edebilme;
7
Teşbih ve teşbihe dayalı sanatları karşılaştırabilme;
8
Şiire ahenk zenginliği katan yönleri metin üzerinde uygulayabilme;
9
Manzumelerin vezin, nazım şekil ve türlerini gösterebilme;
10
Türk-İslam edebiyatının şiir birikimini inceleyebilme;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Kavramsal Çerçeve: Klasik edebiyatın temel kavramları
2
Belagat ilmi ve temel kaynaklar
3
Fesâhât: Kelimede söyleyiş güçlüğü ve söz dizimi
4
Meânî: İcaz ve haşiv
5
Beyân: Anlamın ifade yolları
6
Manzum metinlerde mecaz sanatının kullanımı
7
Manzum metinlerde istiâre (metafor) sanatı
8
Teşbih sanatının kullanımı
9
Kinaye sanatı ve uygulamalar
10
Şiirde musikiyi aramak: Vezin meselesi
11
İlm-i Aruz ve kavramlar
12
Türk edebiyatında en çok kullanılan vezinler
13
Hece vezni ve türler
14
Şiirde ritim: Kafiye, redif ve ses.
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1. M.Kaya Bilgegil, Edebiyat Bilgi ve Teorileri, İstanbul 1989. 2. M.A. Yekta Saraç, Klasik Edebiyat Bilgisi Belagat, İstanbul 2001 3. A. Cevdet Paşa, Belâgat-ı Osmâniyye, (Haz. T. Karabey-M. Atalay) Erzurum 1999. 4. Haluk İpekten vd., Eski Türk Edebiyatı: Nazım Şekilleri ve Aruz, İstanbul 2006. 5. Cem Dilçin, Türk Şiir Bilgisi, Ankara 2004.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
100
Toplam
1
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
0
Finalin BAşarıya Oranı
100
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
11
154
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
14
14
Toplam İş Yükü
210
Toplam İş Yükü / 30 saat
7
Dersin AKTS Kredisi
7
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU