Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
HADİS TARİHİ ve USULÜ
1 Dersin Adı: HADİS TARİHİ ve USULÜ
2 Dersin Kodu: ILH1021
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 4
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. HÜSEYIN KAHRAMAN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Doç. Dr. Salih Karacabey,
Doç. Dr. Abdullah Karahan
Yard. Doç. Dr. Akif Köten
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: 0224 243 10 66-60113, U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Hz. Peygamber’den tasnif dönemine kadar geçen süreci hadis tarihi açısından değerlendirmek, öğrencilere hadis usulünün temel kaynaklarını tanıtmak, güvenilirlik ve sahihlik noktasında hadis terminolojisini öğretmektir.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Hadisin dindeki konumu ve Kur'ân karşısındaki yerini öğrenip, aradaki ilişkiyi sağlıklı bir şekilde karşılaştırabilme.;
2 Hadis ilminin teşekkül sürecini kavrayıp, karşılaştığı hadisleri bu tarihî süreç içindeki yorum ve yaklaşım farklılıklarını dikkate alarak değerlendirebilme.;
3 Hadislerin nakli esnasında yaşanan problemlerin hadisin güvenilirliğine etkisini kavrayabilme.;
4 Karşılaştığı hadislerin güvenilirlik açısından değerini takdir edebilme.;
5 Uydurma hadisleri, güvenilir olanlarından ayırt edebilme yeteneği kazanabilme.;
6 Hadisin diğer İslâmî disiplinler içindeki yerini kavrayıp bu disiplinlerde kullanılan hadislerin güvenilirlik derecesini fark edebilme.;
7 Hadislerin çeşitli açılardan taksimi konusunda farkındalığa sahip olma. ;
8 Hadislerin İslam Din’indeki yerini kavrayıp diğer delillerle ilişkisini analiz edebilme.;
9 Hadis usulü ve tarihi ile ilgili klasik ve modern kaynakları karşılaştırabilme.;
10 Hadislerin kabulü konusundaki çağdaş yaklaşımları bilimsel yöntemlerle eleştirebilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Hadisin menşei, önemi ve tekâmülü.
2 Hadisin ilk kaynağı sahâbe.
3 Hadis ilminin teşekkülü ve bunu hazırlayan sebepler.
4 Hadis diye uydurulmuş sözler.
5 Cerh ve ta’dîl hareketinin doğuşu.
6 Hadislerin değeri üzerindeki münakaşalar ve hadisin tedvîn ve tasnîfi.
7 Tasnîfin altın çağı: Kütüb-i Sitte devri.
8 Hadislerin güvenilirlik durumuna göre sınıflandırılması.
9 Hadislerin sahihlik durumuna göre taksimi.
10 Hadislerin senedinin kopuk olup olmayışına göre çeşitleri.
11 Musned, muttasıl, muselsel, mu‘an‘an, mu’en’en hadisler.
12 Mursel, munkatı‘, mu‘dal, mudelles hadisler.
13 Birbirini takviye etmesi yönünden hadisler.
14 Sened ve metni ilgilendiren müşterek tabirler.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. S. Başaran, M. Ali Sönmez, Hadis Usûlü ve Tarihi,Emin Yayınevi, Bursa 2010.
2. Talat Koçyiğit, Hadis Istılâhları, Ankara 1985.
3. Ahmed Naîm, Tecrîd-i Sarîh Tercemesi Mukaddimesi, Ankara 1963.
4. Subhi Sâlih, Hadis İlimleri ve Hadis Istılâhları, Ankara 1988.
5. İ. Lütfi Çakan, Hadis Usûlü, İstanbul 2010.
6. A. Osman Koçkuzu, Hadis İlimleri ve Hadis Tarihi, İstanbul 1983.
7. Ahmet Yücel, Hadis Tarihi, İstanbul 2011
8. Ahmet Yücel, Hadis Usulü, İstanbul 2011
9. Yavuz Ünal, Hadisin Doğuş ve Gelişim Tarihine Yeniden Bakış, Samsun 2001.
10. Bünyamin Erul, Sahâbenin Sünnet Anlayışı, Ankara 1999.
11. Zübeyr Sıddıkî, Hadis Edebiyatı Tarihi, İstanbul 1966.
12. M. Yaşar Kandemir, Mevzû Hadisler, Ankara 1991.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 4 56
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 5 5
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 5 5
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 30 saat 4,53
Dersin AKTS Kredisi 4,5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 2 0
OK6 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
OK7 0 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr