1 | Dersin Adı: | HADİS TARİHİ ve USULÜ |
2 | Dersin Kodu: | ILH1021 |
3 | Dersin Türü: | Zorunlu |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 4 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. HÜSEYIN KAHRAMAN |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: |
Doç. Dr. Salih Karacabey, Doç. Dr. Abdullah Karahan Yard. Doç. Dr. Akif Köten |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | 0224 243 10 66-60113, U.Ü. İlahiyat Fakültesi |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Hz. Peygamber’den tasnif dönemine kadar geçen süreci hadis tarihi açısından değerlendirmek, öğrencilere hadis usulünün temel kaynaklarını tanıtmak, güvenilirlik ve sahihlik noktasında hadis terminolojisini öğretmektir. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Hadisin menşei, önemi ve tekâmülü. | |
2 | Hadisin ilk kaynağı sahâbe. | |
3 | Hadis ilminin teşekkülü ve bunu hazırlayan sebepler. | |
4 | Hadis diye uydurulmuş sözler. | |
5 | Cerh ve ta’dîl hareketinin doğuşu. | |
6 | Hadislerin değeri üzerindeki münakaşalar ve hadisin tedvîn ve tasnîfi. | |
7 | Tasnîfin altın çağı: Kütüb-i Sitte devri. | |
8 | Hadislerin güvenilirlik durumuna göre sınıflandırılması. | |
9 | Hadislerin sahihlik durumuna göre taksimi. | |
10 | Hadislerin senedinin kopuk olup olmayışına göre çeşitleri. | |
11 | Musned, muttasıl, muselsel, mu‘an‘an, mu’en’en hadisler. | |
12 | Mursel, munkatı‘, mu‘dal, mudelles hadisler. | |
13 | Birbirini takviye etmesi yönünden hadisler. | |
14 | Sened ve metni ilgilendiren müşterek tabirler. |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
1. S. Başaran, M. Ali Sönmez, Hadis Usûlü ve Tarihi,Emin Yayınevi, Bursa 2010. 2. Talat Koçyiğit, Hadis Istılâhları, Ankara 1985. 3. Ahmed Naîm, Tecrîd-i Sarîh Tercemesi Mukaddimesi, Ankara 1963. 4. Subhi Sâlih, Hadis İlimleri ve Hadis Istılâhları, Ankara 1988. 5. İ. Lütfi Çakan, Hadis Usûlü, İstanbul 2010. 6. A. Osman Koçkuzu, Hadis İlimleri ve Hadis Tarihi, İstanbul 1983. 7. Ahmet Yücel, Hadis Tarihi, İstanbul 2011 8. Ahmet Yücel, Hadis Usulü, İstanbul 2011 9. Yavuz Ünal, Hadisin Doğuş ve Gelişim Tarihine Yeniden Bakış, Samsun 2001. 10. Bünyamin Erul, Sahâbenin Sünnet Anlayışı, Ankara 1999. 11. Zübeyr Sıddıkî, Hadis Edebiyatı Tarihi, İstanbul 1966. 12. M. Yaşar Kandemir, Mevzû Hadisler, Ankara 1991. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 4 | 56 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 5 | 5 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 4,53 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4,5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |