Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
ÇAĞDAŞ FIKIH PROBLEMLERİ
1 Dersin Adı: ÇAĞDAŞ FIKIH PROBLEMLERİ
2 Dersin Kodu: TIB6128
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ALİ KAYA
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: alikaya@uludag.edu.tr,
0 224 243 10 66/60 133, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Çağdaş fıkıh problemlerini tanımak ve yeni problemleri çözme yeteneği kazanmak
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Çağdaş fıkhi problemlerin temel kavramlarını öğrenerek bu problemlerin esas kaynağını tespit edebilme;
2 Fıkhî problemleri çözme yöntemlerini öğrenebilme;
3 Fıkhî problem çözme tekniği olarak içtihat faaliyetini tarihi gelişimi içinde tanıyabilme;
4 Kıyas, taklit, telfik ve bir mezhebe bağlı kalmak gibi teorik fıkıh problemlerinin çözüm yöntemleri hakkında fikir üretebilme;
5 Naslara dayalı hükümlerle çağdaş fıkıh problemlerinin çözümü arasında bağlantı kurabilme ;
6 Çağdaş fıkıh problemlerinin temel kaynaklarını İslam medeniyeti açısından yorumlayabilme;
7 İktisadi hayatın problemlerini ve istikrarlı iktisadi ilişkilerin ilkelerini tanıyabilme;
8 Tıp ilminin ve teknolojisinin gelişim süreci ile güncel fıkıh problemleri arasındaki ilişkiyi tespit edebilme;
9 Tartışmalı dini problemlere nasıl yaklaşılacağını ve bunlarla ilgili araştırma yöntem ve tekniklerini öğrenebilme;
10 Toplumun ve bireylerin dini değerler ile doğru bir şekilde buluşmasının yollarını araştırmak ve dinin toplum düzeninin sağlanmasındaki rolünü açıklayabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Fıkhî problemlerin çözümünde izlenecek yöntemler
2 Teorik problemler: İçtihat kapısının açık oluşu, içtihadın bölünebilmesi, bir asrın müçtehitsiz kalması
3 Kıyas-taklit, telfik, belli bir mezhebe bağlı kalma zorunluluğu
4 Faiz-riba ilişkisi
5 Finansman temin yöntemleri ve katılım bankalarının faaliyetleri
6 Enflasyon ve Faiz yasağı ile ilişkisi
7 Sigorta
8 Borsa
9 Faktoring-barter
10 Organ ve doku nakli
11 Tüp bebek
12 Ötenazi
13 Genetik kopyalama
14 Gıda güvenliği ve helal gıda
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Doç. Dr. Ali Kaya, Güncel Tartışmalı Dini Konular
2. Hamdi Döndüren, Çağdaş Ekonomik Problemlere İslâmî Yaklaşımlar, İstanbul 1993
3. Mehmet Erdoğan, İslâm Hukukunda Ahkâmın Değişmesi, İstanbul 1990
4. Abdülaziz Bayındır, İslâm Açısından Enflasyon ve Çözüm Yolları, İstanbul 1983
5. Nihat Dalgın, Gündemdeki Tartışmalı Dini konular, Samsun 2003
6. İsmail Köksal, Genetik Kopyalamanın Fıkhî Yönü, İstanbul 2005
7. İsmail Özsoy, Özel Finans Kurumları, İstanbul 1997
8. Hayrettin Karaman, İslam’a Göre Banka ve Sigorta, İstanbul 1992
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 9 126
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 12 12
Toplam İş Yükü 180
Toplam İş Yükü / 30 saat 6
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5 0
OK3 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 5
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 5
OK7 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0
OK9 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr