Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
KLASİK ARAP ŞİİRİ
1 Dersin Adı: KLASİK ARAP ŞİİRİ
2 Dersin Kodu: TIB6141
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Doktora
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Mehmet Yalar
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: yalarm@hotmail.com
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Klasik Arap şiirinin birinci ve ikinci cahiliyeden başlamak üzere, İslamî dönemleri de içerecek şekilde ortaya çıkışını, hakkında ileri sürülen görüşleri ve yapılan tartışmaları, her dönemin belli başlı şairlerini ele alıp incelemek ve bu konularla ilgili değerlendirme yapabilme becerisi kazandırmaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Arap toplumunun birinci cahiliye döneminde şiirin durumu hakkında bilgi ve fikir sahibi olmak;
2 Bu dönemde şiirin varlığıyla ilgili belirsizliğin ele alınıp incelenme beceri kazanmak;
3 İkinci cahiliye döneminin Arap şiir tarihi açısından taşıdığı önemin anlaşılmasını sağlamak ;
4 İkinci cahiliye döneminde vezin ve kafiye bakımından şiirin olgunlaşma sürecine girişiyle ilgili görüş ve iddiaları ele alıp değerlendirmek;
5 İkinci cahiliye döneminde şiirin başlıca temalarını öğrenip bunlar ışığında Arap toplumunu siyasal, sosyal ve kültürel olarak değerlendirmek;
6 Bu dönemde yetişen başlıca büyük şairleri tanıyıp mukayeseli olarak değerlendirmek;
7 Bu dönemin şaheserleri kabul edilen şiirlerin başlıcalarını tanımak, ilk şiir örneklerinin ortaya çıkışı konusundaki tezleri eleştirel bir bakışla analiz etmek;
8 Muallakalar ve yazarlarını orijinal kaynaklarından tanıyıp haklarında ortaya atılan iddiaları analiz edip sonuçlar çıkarmak;
9 Cahiliye şiirinin tarihsel gerçekliği etrafında gerçekleşen tartışmaları mukayeseli olarak değerlendirmek;
10 İslami Dönem şiirinin cahiliye şiirinden ayrıldığı hususlar hakkında bilgi sahibi olup gözlem yapabilmek;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Cahiliye şiirinin genel durumu
2 Cahiliye şiirinin temaları ile ilgili genel bilgiler
3 Övünç ve kahramanlık temaları
4 Siyasi şiir
5 Hiciv teması
6 Ağıt teması
7 Klasik arap şiirinde gazel
8 Cahiliye şiirinde tabiat teması
9 İçki teması (hamriyat).
10 Hikmetler ve öğütler
11 Önde gelen klasik arap şairleri hakkında genel bilgiler.
12 İmruulkays ve şiiri
13 Zuheyr b. Ebi Sulma ve şiiri
14 Hassan b. Sabit ve şiiri
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Corci Zeydan, Târihu âdâbi’l-lag’l-Arabiyye, Kahire, tarihsiz.
2. Butrus el-Bustânî, Udebâu’l-Arab,Beyrut,1989
3. Hannâ el-Fâhûrî, Târîhu’l-edebi’l-arabî, yer yok, tarihsiz
4. Usâme Salâhuddîn, Şerhu dîvâni İmriilkays, Beyrut, 1996
5. Dîvânu Zuheyr b. Ebî Sulmâ, Beyrut, 2003
6. Nâsıruddîn el-Esed, Masâdiru’ş-şi’ri’l-câhilî, Beyrut, 1996
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 10 140
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 23 23
Toplam İş Yükü 205
Toplam İş Yükü / 30 saat 6,83
Dersin AKTS Kredisi 7
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 4 3 4 0 0 0 0 5 4 0 0
OK2 0 4 3 4 0 0 0 0 5 4 0 0
OK3 0 4 3 4 0 0 0 0 5 4 0 0
OK4 0 4 3 4 0 0 0 0 5 4 0 0
OK5 0 4 3 4 0 0 0 0 5 4 0 0
OK6 0 4 3 4 0 0 0 0 5 4 0 0
OK7 0 4 3 4 0 0 0 0 5 4 0 0
OK8 0 4 3 4 0 0 0 0 5 4 0 0
OK9 0 4 3 4 0 0 0 0 5 4 0 0
OK10 0 4 3 4 0 0 0 0 5 4 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr