Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
FIKIH MEZHEPLERİ TARİHİ
1 Dersin Adı: FIKIH MEZHEPLERİ TARİHİ
2 Dersin Kodu: TIB5129
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 1
7 Dersin AKTS Kredisi: 5
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. RECEP CİCİ
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: cicirecep@hotmail.com
0532 608 83 06 U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Öğrencileri fıkıh mezhepleri konusunda bilgilendirmek ve mezheplerin tefrika ve kavga vesilesi değil, dinin kolay bir şekilde yaşanabilmesi için bir genişlik-zenginlik olduğu hususunda onlara birikim kazandırmak
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Fıkıh ilminin oluşum ve gelişim süreçlerini kavrayabilme;
2 Fıkıh ilmini metodolojisi, temel kavramları ve ilkeleri açısından diğer hukuk sistemleriyle karşılaştırabilme;
3 Karakteristik özellikleri bakımından fıkıh ilminin devirlerini ayırt edebilme;
4 Fıkıh mezheplerinin oluşumuna neden olan coğrafî, kültürel ve bilimsel etkenleri açıklayabilme;
5 Mezhep imamlarını ve geliştirdikleri fıkhî metodolojiyi kavrayabilme;
6 Mezhep imamlarının ihtilaf etmelerinin sebeplerini açıklayabilme ;
7 Toplumun dini algılayışı ve bizzat yaşamasıyla mezhebe intisap fikri arasında bağlantı kurabilme;
8 Mezheplerin devamlılığını sağlayan nedenleri tespit edebilme;
9 Resmî mezhep anlayışı ile hukukî istikrar fikri arasındaki ilişkiyi açıklayabilme;
10 Osmanlı’da fıkıh mezheplerini uzlaştırmak için yapılan çalışmaları kavrayabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Fıkhın tanımı ve anlamı, çeşitli kavramlarla ilişkisi, özellikleri
2 Fıkıh ilminin doğuşu, gelişmesi ve diğer hukuk sistemleriyle karşılaştırılması
3 Fıkıh ilminin geçirdiği devreler
4 Taklid öncesi devreler/doğuş, gelişme ve yükseliş
5 Taklid sonrası devreler / duraklama, gerileme ve yeniden toparlanma-kanunlaştırma
6 Fıkıh mezheplerinin doğuşu ve doğuş sebepleri
7 Mezhep imamlarının yaşadıkları dönemin özellikleri
8 Fıkıh mezheplerinin karakteristik özellikleri
9 Fıkıh mezheplerinin gruplandırılması fıkıh mezhepleri
10 Müçtehitlerin ihtilaf sebepleri
11 Günümüzde Yaşayan Sünni fıkıh mezhepleri
12 Günümüzde Yaşamayan Sünni olmayan fıkıh mezhepleri
13 Resmi mezhep arayışları ve muhtasar eserlerin telifi
14 Resmi mezhep anlayışı ve Osmanlı uygulaması (Mecelle)
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. Hayrettin Karaman, İslâm Hukuk Tarihi, İstanbul 1989.
2. Hayrettin Karanam, İslam Hukukunda İctihad, Ankara 1975.
3. M. Akif Aydın, Türk Hukuk Tarihi, İstanbul 2007.
4. Coşkun Üçok-Ahmed Mumcu, Türk Hukuk Tarihi, Ankara 1987.
5. Muhammed el-Hudarî, Târihu't-Teşrî'i'l-İslâmî, Mısır 1970.
6. Muhammed Yusuf Musa, Fıkh-ı İslam Tarihi, İsanbul.1973.
7. Joseph Schact, The Origins of Muhammadan Jurisprudence, Oxford 1959.
8. Majid Khoddurî-Herbert J. Licbesay, Orijin and Development of İslâmic Law, Newyork 1984.
9. Ahmet Akgündüz-Halil Cin, Türk Hukuk Tarihi, I-II, Konya 1987.
10. Recep CİCİ, Osmanlı Dönemi İslâm Hukuku Çalışmaları, Bursa 2001.
11. Recep CİCİ, Osmanlı Hukuku Üzerine Araştırmalar, Bursa 2006.
12. Muhammed Ebu Zehra, Mezhepler Tarihi, İstanbul 1983.
13. Osman Şekerci, Fıkıh mezheplerine Giriş, İstanbul 1999.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 11 154
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 13 13
Toplam İş Yükü 209
Toplam İş Yükü / 30 saat 6,97
Dersin AKTS Kredisi 7
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 0 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 5
OK3 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 4 0 0 0 0 3 0 0 0
OK5 0 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 4 5 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0
OK8 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr