gultekinfiliz@uludag.edu.tr 2942182 Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Görükle-Bursa
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Mesleki rehberlik ve danışma ile ilgili temel kavram ve ilkeler, meslek gelişimi kuramları, mesleki rehberlik ve danışmada kullanılan ölçme araçları, bilgisayar destekli mesleki rehberlik ve danışma, mesleki rehberlik ve danışma programları.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Mesleki rehberlik ve danışmayla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilmek. ;
2
Temel mesleki gelişim kuram ve yaklaşımlarını bilmek ;
3
Bu kuramları karşılaştırarak benzer ve farklı özelliklerini açıklamak. ;
4
Mesleki gelişim kuramlarının alandaki uygulamalarına ilişkin çıkarımlarda bulunmak.;
5
Mesleki rehberlik ve danışma programlarını bilmek. ;
6
Mesleki grup rehberliği uygulamak;
7
Mesleki rehberlik ve danışmada kullanılan ölçme araçlarını uygulamak, değerlendirmek;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Meslek ve ilgili kavramlar
Meslek seçimi
2
Meslek seçimini etkileyen faktörler
3
Meslek seçimini etkileyen faktörler
4
Eğitim sistemimizde yönlendirme ve mesleki rehberlik
İlköğretimde mesleki rehberlik
Ortaöğretimde mesleki rehberlik
5
Meslek seçimine ilişkin kuramlar
Özellik Faktör Kuramı
İşe Uyum Kuramı
6
Holland’ın Tipolojisi
7
Psikanalitik Kuram
Roe’nu İhtiyaç Kuramı
8
Karar Kuramları
Gelişim Kuramları
9
Super’ın Gelişim Ve Benlik Kuramı
Sosyal Öğrenme Kuramı
10
Gottfredson’un Daraltma Ve Uzlaşma Kuramı
11
Meslek danışmanlığı
Meslek danışmanlığının amaçları
Bireysel özelliklerin tanınması
Mesleki rehberlikte ölçme araçlarının kullanımı (ABKÖ, KDÖ,
MOÖ, HKE)
12
Meslek danışmanlığı
Meslek danışmanlığının amaçları
Bireysel özelliklerin tanınması
Mesleki rehberlikte ölçme araçlarının kullanımı (ABKÖ, KDÖ, MOÖ, HKE)
13
Meslek danışmanlığı
Meslekler ve eğitim olanakları hakkında bilgi verme
Karar verme becerisini geliştirme
14
Mesleki Rehberlikte Bilgisayar kullanımı
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Bacanlı, F. (2006). Lise öğrencileri için mesleki grup rehberliği programı ve uygulama kılavuzu (Ed. Yıldız Kuzgun ve Feride Bacanlı). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Kullanılan Ölçme Araçları ve Programlar Dizisi (4). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Erkan, S. ve Kaya, A. (2004; 2005). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları I ve II. Ankara: Pegem Yayınları. Erkan, S. (2006). Örnek grup rehberliği etkinlikleri. Ankara: Pegem Yayınları. Hamamcı, Z. (2006). Çocuğunuzun meslek gelişimine nasıl yardımcı olabilirsiniz? Anne-baba el kitabı. (Ed. Yıldız Kuzgun ve Feride Bacanlı). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Kullanılan Ölçme Araçları ve Programlar Dizisi (5). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı: Kuramlar ve uygulamalar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Özgüven, İ.E. (1992). Hacettepe kişilik envanteri. Ankara:PDREM Yayınları. Özgüven, İ.E. (1998). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: PDREM Yayınları. Özgüven, İ.E. (1994). Psikolojik testler. Ankara: PDREM Yayınları. Usluer, E. (2006). Meslek inceleme kılavuzu. (Ed:Yıldız Kuzgun ve Feride Bacanlı). Psikolojik danışma ve rehberlikte kullanılan ölçme araçları ve programlar dizisi (6). Ankara: Nobel
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
5
70
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
3
3
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
5
5
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30 saat
4
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU