gultekinfiliz@uludag.edu.tr 2942182 Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Görükle-Bursa
18
Website:
19
Objective of the Course:
Basic concepts about vocational guidance and counseling, vocational development theories, measurment in vocational guidance, using computer in vocational guidance, vocational guidance programs
20
Contribution of the Course to Professional Development
21
Learning Outcomes:
1
To know basic concepts and principles about vocational guidance and counseling;
2
To know vocational development theories and approaches;
3
To compare vocational development theories and to explain similar and different features;
4
To make inference about application in field;
5
To know vocational guidance programs ;
6
To apply vocational group guidance program ;
7
To apply and evaluate tests and inventories using in vocational guidance and counseling;
22
Course Content:
Week
Theoretical
Practical
1
Occupation/vocation and related concepts
Vocational decision making
2
Factors that affecting vocational decision making
3
Factors that affecting occupational decision making
4
Vocational orientation and guidance in Turkish Education System (Elementary Schools, Secondary Schools)
5
Theories of vocational choice/development
6
Theories of vocational choice/development
7
Theories of vocational choice/development
8
Theories of vocational choice/development
9
Theories of vocational choice/development
10
Theories of vocational choice/development
11
Vocational counseling
12
Vocational counseling
13
Vocational counseling
14
Computer use in vocational guidance
23
Textbooks, References and/or Other Materials:
Bacanlı, F. (2006). Lise öğrencileri için mesleki grup rehberliği programı ve uygulama kılavuzu (Ed. Yıldız Kuzgun ve Feride Bacanlı). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Kullanılan Ölçme Araçları ve Programlar Dizisi (4). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Erkan, S. ve Kaya, A. (2004; 2005). Deneysel olarak sınanmış grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları I ve II. Ankara: Pegem Yayınları. Erkan, S. (2006). Örnek grup rehberliği etkinlikleri. Ankara: Pegem Yayınları. Hamamcı, Z. (2006). Çocuğunuzun meslek gelişimine nasıl yardımcı olabilirsiniz? Anne-baba el kitabı. (Ed. Yıldız Kuzgun ve Feride Bacanlı). Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Kullanılan Ölçme Araçları ve Programlar Dizisi (5). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı: Kuramlar ve uygulamalar. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Özgüven, İ.E. (1992). Hacettepe kişilik envanteri. Ankara:PDREM Yayınları. Özgüven, İ.E. (1998). Bireyi tanıma teknikleri. Ankara: PDREM Yayınları. Özgüven, İ.E. (1994). Psikolojik testler. Ankara: PDREM Yayınları. Usluer, E. (2006). Meslek inceleme kılavuzu. (Ed:Yıldız Kuzgun ve Feride Bacanlı). Psikolojik danışma ve rehberlikte kullanılan ölçme araçları ve programlar dizisi (6). Ankara: Nobel
24
Assesment
TERM LEARNING ACTIVITIES
NUMBER
PERCENT
Midterm Exam
1
40
Quiz
0
0
Homeworks, Performances
0
0
Final Exam
1
60
Total
2
100
Contribution of Term (Year) Learning Activities to Success Grade
40
Contribution of Final Exam to Success Grade
60
Total
100
Measurement and Evaluation Techniques Used in the Course
Information
25
ECTS / WORK LOAD TABLE
Activites
NUMBER
TIME [Hour]
Total WorkLoad [Hour]
Theoretical
14
3
42
Practicals/Labs
0
0
0
Self Study and Preparation
14
5
70
Homeworks, Performances
0
0
0
Projects
0
0
0
Field Studies
0
0
0
Midtermexams
1
3
3
Others
0
0
0
Final Exams
1
5
5
Total WorkLoad
120
Total workload/ 30 hr
4
ECTS Credit of the Course
4
26
CONTRIBUTION OF LEARNING OUTCOMES TO PROGRAMME QUALIFICATIONS