1 | Dersin Adı: | DİNLERDE ORTODOKSLUK ve HERESİYOLOJİ |
2 | Dersin Kodu: | FDB5156 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 2 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Doç.Dr. BÜLENT ŞENAY |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Doç.Dr. Bülent Şenay U.Ü. İlahiyat Fakültesi Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü bshanay@uludag.edu.tr |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Dinler Tarihinde ortodoksluk ve rafızilik/heresi konusunu Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam dinleri özelinde karşılaştırmalı olarak inceleyerek, bu üç dini geleneğin tarihte ve günümüzde ortodoksluk ve heresiyoloji ile ilgili kaynakları ve tartışmaları hakkında bilgi kazandırmak. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Dinlerde ortodoksluk ve heresiyografi | |
2 | Ortodoks ve Heretik/Rafızi hareketlerin oluşumu | |
3 | Dinlerde ‘otorite’ ve rafızilik | |
4 | Dinlerde Rafızilik ve Reddiye Literatürü | |
5 | Yahudilik’te ortodoksluk ve heresi | |
6 | İlk Dönem Hıristiyanlık’ta katoliklik/ortodoksluk ve heresi | |
7 | Ortaçağ Hıristiyanlığında katoliklik/ortodoksluk ve heresi | |
8 | Günümüzde Hıristiyanlık’ta katoliklik/ortodoksluk ve heresi | |
9 | İslam Tarihinde sünni gelenek ve heresi/rafızilik örnekleri | |
10 | Günümüzde İslam dünyasında sünni gelenek ve heresi/râfızîlik tartışmaları | |
11 | Yahudilik’te ve Hıristiyanlık’ta rafıziliğe karşılaştırmalı bir bakış | |
12 | Yahudilik’te ve İslam’da rafıziliğe karşılaştırmalı bir bakış | |
13 | Hıristiyanlık’ta ve İslam’da rafıziliğe karşılaştırmalı bir bakış | |
14 | Öğrenci ödev ve projelerinin değerlendirilmesi |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
• J. Henderson, The Construction of Orthodoxy and Heresy, University of New York, 1998. • Bülent Şenay, Markûnilik: İlk Rafızi Hıristiyan Kilisesi, Verka yayınları, Bursa, 2003. • Sacha Stern (ed) Sects and Sectarianism in Jewish History, Brill, Leiden, 2011. • I. Hunter, J. C. Laursen, & C. J. Nederman, Heresy in Transition in Medieval And Early Modern Europe Catholic Christendom, (1300-1700) 2005. • G.R. Evans, A Brief History of Heresy, Oxford: Blackwell, 2003. • R. Grant, Heresy and Criticism: The Search for Authenticity in Early Christian Literature, 1993. • A. Schremer, Brothers Estranged: Heresy, Christianity and Jewish Identity in Late Antiquity, Oxford Univ Press, 2010. • S. Martin, The Cathars: The Most Successful Heresy of the Middle Ages, Pocket Essentials, Herts/UK, 2009. • R. Hoyland, Islam as Others Saw It -Christian, Jewish and Zoroastrian Writings on Early Islam, The Darwin Press, Princeton 1997. • J. Waardenburg, Muslims and Others, Walter de Gruyter, 2003. • M. N. Swanson, D. Thomas & E. Grypeou (eds), The Encounter of Eastern Christianity With Early Islam, Brill, Leiden, 2006. • A. Majid A Call for Heresy Why Dissent Is Vital to Islam and America, University of Minnesota, 2007. • Khaled Abou El Fadl , Rebellion and Violence in Islamic Law 2001. • Mohammed Hashim Kamali, Freedom of Expression in Islam, Islamic Texts Society, Cambridge, 1997. • M M Azami The History of the Quranic Text, UK Islamic Academy, Leicester, 2003. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 30 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 40 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 60 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | ||
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 11 | 110 |
Ödevler | 1 | 10 | 20 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 4 | 4 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 180 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |