Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
DİNLERDE ORTODOKSLUK ve HERESİYOLOJİ
1 Dersin Adı: DİNLERDE ORTODOKSLUK ve HERESİYOLOJİ
2 Dersin Kodu: FDB5156
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 6
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç.Dr. BÜLENT ŞENAY
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Doç.Dr. Bülent Şenay
U.Ü. İlahiyat Fakültesi
Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü
bshanay@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Dinler Tarihinde ortodoksluk ve rafızilik/heresi konusunu Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam dinleri özelinde karşılaştırmalı olarak inceleyerek, bu üç dini geleneğin tarihte ve günümüzde ortodoksluk ve heresiyoloji ile ilgili kaynakları ve tartışmaları hakkında bilgi kazandırmak.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Dinler Tarihinde ortodoksluğun doğuşunda rafıziliğin yerini inceler.;
2 Dinler Tarihinde ortodoksluk ve heretic hareketlerin ortaya çıkışı ile ‘ötekileştirme’ ve “kimlik inşası’ arasındaki ilişkilere dair değerlendirme yapmayı öğrenir.;
3 Dinler Tarihinde, mezhepsel oluşumların dinin bütünü içindeki yerini, ortodoksluk ve rafızilik arasındaki sınırların değişken olabilirliğini analiz eder.;
4 Günümüzde, Yahudilik’te, Hıristiyanlık’ta ve İslam’da bazı ‘ortodoks’ ve ‘heretik’ hareketlerin tartışma konularını karşılaştırmalı olarak inceler.;
5 Dinler Tarihinde ortodoksluk ve heresiyoloji ile ilgili tartışmalardan hareketle, kendi lisansüstü çalışmalarını yönlendirerek akademik araştırma konusunda gerekli ve yeterli düzeye ulaşmaya çalışır.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dinlerde ortodoksluk ve heresiyografi
2 Ortodoks ve Heretik/Rafızi hareketlerin oluşumu
3 Dinlerde ‘otorite’ ve rafızilik
4 Dinlerde Rafızilik ve Reddiye Literatürü
5 Yahudilik’te ortodoksluk ve heresi
6 İlk Dönem Hıristiyanlık’ta katoliklik/ortodoksluk ve heresi
7 Ortaçağ Hıristiyanlığında katoliklik/ortodoksluk ve heresi
8 Günümüzde Hıristiyanlık’ta katoliklik/ortodoksluk ve heresi
9 İslam Tarihinde sünni gelenek ve heresi/rafızilik örnekleri
10 Günümüzde İslam dünyasında sünni gelenek ve heresi/râfızîlik tartışmaları
11 Yahudilik’te ve Hıristiyanlık’ta rafıziliğe karşılaştırmalı bir bakış
12 Yahudilik’te ve İslam’da rafıziliğe karşılaştırmalı bir bakış
13 Hıristiyanlık’ta ve İslam’da rafıziliğe karşılaştırmalı bir bakış
14 Öğrenci ödev ve projelerinin değerlendirilmesi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: • J. Henderson, The Construction of Orthodoxy and Heresy, University of New York, 1998.
• Bülent Şenay, Markûnilik: İlk Rafızi Hıristiyan Kilisesi, Verka yayınları, Bursa, 2003.
• Sacha Stern (ed) Sects and Sectarianism in Jewish History, Brill, Leiden, 2011.
• I. Hunter, J. C. Laursen, & C. J. Nederman, Heresy in Transition in Medieval And Early Modern Europe Catholic Christendom, (1300-1700) 2005.
• G.R. Evans, A Brief History of Heresy, Oxford: Blackwell, 2003.
• R. Grant, Heresy and Criticism: The Search for Authenticity in Early Christian Literature, 1993.
• A. Schremer, Brothers Estranged: Heresy, Christianity and Jewish Identity in Late Antiquity, Oxford Univ Press, 2010.
• S. Martin, The Cathars: The Most Successful Heresy of the Middle Ages, Pocket Essentials, Herts/UK, 2009.
• R. Hoyland, Islam as Others Saw It -Christian, Jewish and Zoroastrian Writings on Early Islam, The Darwin Press, Princeton 1997.
• J. Waardenburg, Muslims and Others, Walter de Gruyter, 2003.
• M. N. Swanson, D. Thomas & E. Grypeou (eds), The Encounter of Eastern Christianity With Early Islam, Brill, Leiden, 2006.
• A. Majid A Call for Heresy Why Dissent Is Vital to Islam and America, University of Minnesota, 2007.
• Khaled Abou El Fadl , Rebellion and Violence in Islamic Law 2001.
• Mohammed Hashim Kamali, Freedom of Expression in Islam, Islamic Texts Society, Cambridge, 1997.
• M M Azami The History of the Quranic Text, UK Islamic Academy, Leicester, 2003.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 30
Yıl sonu Sınavı 1 40
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 60
Finalin BAşarıya Oranı 40
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 10 11 110
Ödevler 1 10 20
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 4 4
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 4 4
Toplam İş Yükü 180
Toplam İş Yükü / 30 saat 6
Dersin AKTS Kredisi 6
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OK1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr