Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
KUR'AN'DA İNSAN HAKLARI
1 Dersin Adı: KUR'AN'DA İNSAN HAKLARI
2 Dersin Kodu: ILH4149
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 7
7 Dersin AKTS Kredisi: 2
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İBRAHİM ÇELİK
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: icelik@uludag.edu.tr
0224 243 10 66-60101, U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu derste insan haklarıyla ilgili olarak Kur’ân’da geçen hükümler hikmet çerçevesinde ele alınarak, söz konusu hükümlerin anlaşılması ve böylece uygulanabilirliği sağlanmaya çalışılacaktır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Hak ve hukuk kavramaları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olur.;
2 Kur’ân’ın hak ve hukukla ilgili âyetlerini analiz edebilme.;
3 İslam dininin hak ve hukuk dini olduğunu kavrayabilme.;
4 Temel hak ve hürriyetler konusunda derinlemesine bilgi sahibi olur.;
5 Kur’ân’ın insan haklarına verdiği değeri kavrayabilme.;
6 Kur’ân’ın insan haklarıyla ilgili âyetlerini tespit ve ve analiz edebilme.;
7 İnsanın doğuştan sahip olduğu temel hakların kutsallığını kavrayabilme.;
8 Dinin hükümlerinin, insanın temel hak ve hürriyetleriyle olan ilişkilerini kavrayabilme.;
9 İnsanlar arası ve toplumlar arası ilişkilerde uyulması gereken hukuki ve ahlaki kuralları kavrayabilme.;
10 Dinin, insanlar arasındaki ilişkileri düzenleyen, onların haklarını koruma altına alan hükümlerini insanlara kavratabilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 “Hakk” ve “Hukuk” kelimelerinin manaları: a- Sözlükteki manaları b- Istılahî anlamı
2 Kur’ân’da hak ve hukukla ilgili âyetler
3 İslam “hak ve hukuk” dinidir.
4 Hukûkullâh (Allah’ın hakları), Hukûku’l-ıbâd (İnsanın hakları)
5 İnsan Hakları: Temel hak ve hürriyetler a- İnsan haklarının tarihte geçirdiği merhaleler b- Avrupa’da insan hakları beyannamesi ilanının ilk adımı: manga karta ve diğerleri c- İslam ülkelerinde insan hakları
6 Kur’ân’a göre insanın değeri a- Kur’ân’a göre insanlar eşref-i mahlukattır ve günahsız doğarlar. b- Kur’an’a göre hak ve vazifelerde herkes eşittir, imtiyazlı bir sınıf yoktur. Görevler sonradan kazanılan uzmanlık ve kabiliyetlere göredir.
7 Kur’ân’a göre temel hak ve hürriyetlerin (insan hak ve vazifelerinin) dayandığı prensipler: a- Adâlet b- Eşitlik c- Kolaylık d- Fayda/Maslahat
8 Temel hak ve hürriyetlerin sınıflandırılması a- kamu hukuku b- kişisel hukuk
9 Kur’ân’a göre kişisel hak ve hürriyetler a. hayat hakkı ( can emniyeti ile ilgili âyetler) b. hürriyet hakkı (irade hürriyeti) c. Kur’ân’a göre kölelik diye bir müessese yoktur, kölelik İslamdan çok önce insanlar tarafından uydurulmuştur.
10 d- Özel hayatın gizliliği hakkı / mahremiyet (tecessüs yasaktır) e. Konut dokunulmazlığı (ilgili âyetler) f. İnsanlık onuru, haysiyeti ve şerefini koruma hakkı (kötü lakap takmamak, alay etmemek)
11 Din emniyeti (inanç hürriyeti hakkı ve sorumluluğu) a. Dine davette ilim, hikmet, öğüt ve fikri tartışma esastır, kaba kuvvet ve şiddet yasaktır. b. Dini tebliğde zorlama olmaz. c. Hak ve vazifeleri uygulamada sonradan kazanılan kabiliyetler esastır, şiddet ve zorbalıkla hak elde edilemez.
12 Kur’an’da barış-savaş hukuku ve ilkeleri: a. Kur’ân’a göre savaş, İslam’ı zorla kabul ettirmek için değil, temel hak ve hürriyetleri korumak için yapılır. b. Kur’ân’ın, mürted (İslam’dan dönen)lerle ilgili hükmü.
13 Mal emniyeti: mülkiyet hakkı ve hürriyeti - Kur’an’ın zenginliğe bakış açısı: (şükrü, -zekat, sadaka vb.- yerine getirilmeyen zenginlik insanı şımartarak azdırıp saptırır. (Karun örneği)
14 Toplumlararası ilişkilerde uyulması gereken ahlaki ve hukuki kurallar: a. Müslümanların müslüman olmayanlarla ilişkilerinde asıl olan barıştır. b. Savaş izni temel hak ve hürriyetleri korumak, vicdanlara yapılan baskıları önlemek için verilir.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. İbrahim Çelik, Kur’ân’ın Ana Konuları, Bursa 2001
2. Servet Armağan, İslam Hukukunda Temel Hak ve Hürriyetler, Ankara 1987
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 10 10
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 20 20
Toplam İş Yükü 86
Toplam İş Yükü / 30 saat 2,87
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0
OK4 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 5 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK7 0 4 0 0 0 0 4 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 5 0 0 0 0 4
OK10 0 0 0 0 0 0 4 0 0 0 0 5
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr