Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
Hadiste Metin Tenkidi
1 Dersin Adı: Hadiste Metin Tenkidi
2 Dersin Kodu: ILH3025
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 5
7 Dersin AKTS Kredisi: 2
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Salih KARACABEY
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: 0224 243 10 66-60405, U.Ü. İlahiyat Fakültesi
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Belli başlı fikrî ve dinî akımlarla ilmî disiplinlerin hadise yaklaşım tarzları hakkında fikir verip, öğrencinin bir hadisin sahih olup olmadığını anlayabilmesi için takip edeceği yöntemi ve bu amaçla başvurması gereken kaynakları ona öğretmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Hadis metinlerinin değerlendirilmesi konusunda Hz. Peygamber’in ve sahâbenin temel yaklaşımını kavrayabilme.;
2 Hadis metinlerinin Kur'ân ve sahih sünnet gibi temel kaynaklar ölçüsünde değerlendirebilme.;
3 Hadisin sahih olup olmadığını metninden hareketle analiz edebilme.;
4 Hadisin bilimsel verilerle uyumunu değerlendirebilme. ;
5 Akla aykırı gözüken hadislerin kritiğini yapabilme.;
6 Hadisçiler dışındaki bilginlerin hadis metinlerini değerlendirme ölçülerini kavrayıp analiz edebilme.;
7 Batılı araştırmacıların hadisleri metinlerinden hareketle hangi yönlerden eleştirdiklerini kavrayıp bu görüşlerin doğruluğunu tespit edebilme.;
8 Ülkemizde, Batıda ve Arap dünyasında metin tenkidi konusunda yapılan çalışmaları bilip değerlendirebilme.;
9 Zayıf ve uydurma hadislerle ilgili geçmişte ve günümüzde yapılan çalışmaların metin tenkidi noktasındaki önemini kavrayabilme.;
10 Metin tenkidinin zayıf ve güçlü yanları konusunda farkındalığa sahip olabilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Hz. Peygamber döneminde metin tenkidi.
2 Sahabe döneminde metin tenkidi
3 Hadisçilerin metin tenkidinin kaynağı.
4 Duafâ ve mevzuât literatürün metin tenkidine katkısı.
5 Hadislerin Kur’an’a ve sünnete arzı.
6 Hadislerin akla, bilimsel verilere ve tarihî gerçeklere arzı.
7 Fakihlerin metin tenkidi faaliyeti.
8 Oryantalislerin metinden hareketle rivayetleri eleştirmelerii.
9 Ülkemizde metin tenkidi konusunda yapılan çalışmalar.
10 Batıda ve Arap dünyasında metin tenkidi konusunda yapılan çalışmalar.
11 Metin tenkidi bağlamında fiten hadisleri.
12 Buhari’de metin tenkidine uğrayan rivayetler.
13 Metin tenkidinin tahkik çalışmalarıyla bağlantısı.
14 Metni tenkit edilen rivayetlerin sıhhat durumu.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1. İbnu’l-Cevzî, Kitâbu’l-Mevzûât,
2. Ibn Teymiyye, Rafu’l-Melâm,
3. İbn Kayyım el-Cevziyye, el-Menâru’l
4. Tayyib Okiç, Bazı Hadis Meseleleri Üzerine Tetkikler, İstanbul 1959.
5. Muhammed Yusuf Guraya, Sünnetin Neliği Sorununa Metodik Bir Yaklaşım, Ankara 1999.
6. M. Sait Hatiboğlu, İslami Tenkit Zihniyeti, Otto Yay., Ankara 2008.
7. Dumeyni, Makâyis Nakdi Mütûnu’s-Sünne,
8. Mustafa el-Azamî, Menhecu’n-Nakd,
9. Salih Karacabey, Hadis Tenkidi, Emin Yay., Bursa 2011.
10. Enbiya Yıldırım, Metin Tenkidi, Beyan Yay., İstanbul 2010.
11. Ahmet Keleş, Hadislerin Kur’an’a Arzı, İnsan Yay., İstanbul 2004.
12. Yavuz Ünal, Hadislerin Tespitinde Yöntem Sorunu, Etüd Yayınları.
13. Selahatttin Polat, Metin Tenkidi, İfav,
14. Nureddin Itr, Menhecu’n-Nakd Inde’l-Muhaddsin,
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 40
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 2 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 2 2
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 2 2
Toplam İş Yükü 60
Toplam İş Yükü / 30 saat 2
Dersin AKTS Kredisi 2
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 3 0
OK5 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK6 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4 0
OK7 0 0 0 0 2 0 0 0 0 0 0 0
OK8 0 0 0 4 0 0 0 0 0 0 0 0
OK9 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 2 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr