Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
TİPOGRAFİ
1 Dersin Adı: TİPOGRAFİ
2 Dersin Kodu: GRTS201
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Önlisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 2
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 3
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 1
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 2
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. GÜLTEKİN ERDAL
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: Öğr.Görv. Gültekin Erdal
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Teknik Bilimnler MYO
gultekinerdal@uludag.edu.tr / tel: 2942373
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Tipografinin önemli öğelerinden olan harf, sözcük, satır ve boşluk düzenleri; sayfa üzerinde yapılan görsel ve işlevsel düzen hakkında bilgi ve deneyim kazandırmak
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Çok yönlü ve zengin düşünebilme yetisi;
2 Resim, fotoğraf ve benzeri görseller kullanmadan tipografi ile ifade edebilme ve güçlendirme;
3 Tipografik karakterlerle, görseller arasında semiyotik uygunluğun sağlanması;
4 Her tipografik karakterin, farklı ve gizli anlatımları (semiyotik) olduğu bilginin etkili kullanılması;
5 Tipografik mesajların doğru olarak alıcıya iletilmesi ;
6 Çok yönlü ve zengin düşünebilme yetisi;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Tipografinin tanımı ve tarihi gelişimi Harf anatomileri ve ölçüleri
2 Tipografik karakterlein sınıflandırılması 1. Geleneksel yazılar, 2.Geçiş dönemi yazılar
3 Tipografik karakterlein sınıflandırılması 3. Modern yazılar, 4.Kare serifli yazılar
4 Tipografik karakterlein sınıflandırılması 5.serifsiz yazılar, 6.Gotik yazılar, 7. El yazıları
5 Tipografik ölçüler, .Punto, •Kadrat ve çeşitleri, •Ünite •Kerning gibi ölçülendirme birimleri, •Espas ve grupları kısa çalışmalar
6 Yazı alilesi, yazı çeşitleri, et kalınlıklarına göre yazılar ve isimlendirilmeleri Yazı ailesi oluşturma
7 Yazı alilesi, yazı çeşitleri, et kalınlıklarına göre yazılar ve isimlendirilmeleri Yazı ailesi oluşturma
8 Konu Tekrarı ve Ara sınav Konu Tekrarı ve Ara sınav
9 6.Tipografik sözdizimi Sentax Tipografin ana unsurlaru •Harf ve sözcüklerde biçim-karşı biçim •Marjlar •Tipografik unsurlar Tipografik Mesaj uygulama çalışması ve uygun sözcük seçimi
10 Tipografik mesaj tanımı, iyi ve küötü örnekler •Dzanlam(Denotation) •Yananlam(Connotation) tanımları ve örnekler Çalışmaların amaca yönelik değerlendirilmesi, öneriler, yönlendirmeler, semiyotik uyumluk
11 8.Okunaklılık ve gerekliliği, Çalışmaların son değerlendirmeleri ve paspartulanması, teslim edilmesi.
12 •Okunaklılık nedir? •Okunaklılık neden gereklidir? Tipografide görsel hiyerarşı uygulama çalışması
13 •Okunaklılığın üç önemli nitelikleri Çalışmaların amaca yönelik değerlendirilmesi, öneriler, yönlendirmeler, semiyotik uyumluk
14 Okunur olmayan yazıların olumsuz etkileri Çalışmaların son değerlendirmeleri ve paspartulanması, teslim edilmesi
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: 1.Becer, Emre (1999), İletişim ve Grafik Tasarım, Dost kitabevi, Ankara
2.Clair, Kate. A Typographic Workbook: A Primer to History, Techniques, and Artistry.
3.John Wiley&Sons, Inc, New York, 1999 Gordon Maggie ve Eugenie Dodd. Decorative Typography. Phaidon Press Limited, London, 1990.
4.Sarıkavak, N. Kemal. Tipogafinin Temelleri. Doruk yayıncılık, Ankara, 1997.
5.Erdal, Gültekin, Tipografi ders notları
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 10
Kısa Sınav 0 0
Ödev 2 40
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 4 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 2 10 20
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 1 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 0 0
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 30 saat 2,53
Dersin AKTS Kredisi 2,5
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 1 1 1 1 1 1 1 1 0 0 0 0
OK2 4 4 4 4 4 4 4 4 0 0 0 0
OK3 1 1 1 1 1 1 1 1 0 0 0 0
OK4 1 1 1 1 1 1 1 1 0 0 0 0
OK5 5 1 1 1 1 1 1 1 0 0 0 0
OK6 4 2 2 2 2 2 2 2 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr