ygulcanludag.edu.tr 0 224 294 22 88 U.Ü.Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sosyal Bilgiler Öğretmenliği ABD Görükle Yerleşkesi/ Nilüfer-BURSA
18
Dersin Web Adresi:
19
Dersin Amacı
Dersin amacı, öğrencilere 1923 – 1960 arasındaki Türk siyasal hayatı hakkında kapsamlı bilgi vermektir. Dersin kapsamı 1923-1960 arasındaki dönem ile sınırlı,.olup Ders boyunca Türk siyasal hayatındaki gelişmeler modernleşme projesi, iç dış gelişmeler ve açısından da incelenir.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Bireyin vatandaş olarak içinde yaşadığı topluma uyumu için Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I dersinin önemini kavrayabilme;
2
Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I dersi kapsamında İlköğretimde uygulanabilecek leri öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kavrayabilme;
3
Türkiye'de tek partili dönemle çok partili dönem arasındaki siyasi farkları kavrayabilecek.;
4
Cumhuriyetin kuruluşundan bu yana geçen olayları öğrenerek bugünün Türkiye'sini kavrayabilme;
5
Türkiye'de demokrasinin gelişim sürecini kavrayabilmeli;
6
Demokrasi sürecinde Türkiye'de meydana gelen iç ve dış olayları ve bunların ülkemize etkilerini kavrayabilecek.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Programın tanıtımı, dersin hedeflerinin açıklanması ve öğrencilerden beklentilerin ortaya konması.
2
A- Türkiye’de Demokratikleşme süreci
a- Halk Fırkasının kurulması
b- Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası
c- Serbest Cumhuriyet Fırka olayı
3
d- Muhalefetin Örgütlenmesi: Demokrat Parti
e- 1950 Seçimleri ve Demokrat Parti Dönemi
4
B – Cumhuriyet Dönemindeki Dış Siyasal Gelişmeler
a- Atatürk’ün Dış Politika Hedef ve İlkeleri
5
b- Lozan’dan Kalan Sorunların Çözümlenmesi
• Musul Sorunu
• Türk-Yunan “Etabli” Anlaşmazlığı
• Boğazlar Sorunu ve Montrö Boğazlar sözleşmesi
6
- Diğer Gelişmeler
• Türkiye’nin “Milletler Cemiyeti”ne Girmesi
• Balkan Antantı
• Sadabat Paktı
7
• Hatay Sorunu
• Türk-İngiliz-Fransız İttifakı
8
d - İkinci Dünya Savaşı ve Türkiye’nin Savaş Politikası
• Ülkeler arası Gruplaşmalar
• Savaşın Başlangıcı ve Alman Saldırıları
• İtalya’nın Yunanistan’a Saldırması ve Türkiye
9
• Almanya’nın Balkanlara İnmesi
• Alman Türk Saldırmazlık Paktı
• Krom Meselesi
10
• Türkiye Üzerindeki Baskıların Artması
• Moskova Konferansı
• Adana Konferansı
• Quebeck Konferansı
• I.Kahire Konferansı
• Tahran Konferansı
• II. Kahire Konferansı
11
• Sovyet Tehlikesinin Artması
• Yalta Konferansı
• Almanya’ya Savaş İlanı
• Savaşın Sonu ve Savaş Sonrası Gelişmeler
12
• e- Savaş Sonrası Türkiye’nin Durumu
• Sovyetlerin İstekleri
• Potsdam Konferansı
• Amerikan Notası
• Truman Doktrini
• 12 Temmuz 1947 Antlaşması
• Marshal Planı
• Kıbrıs Meselesi
13
• NATO’nun kurulması
• Kore Savaşı ve Türkiye’nin NATO’ya girmesi
• Balkan Paktı
• Bağdat Paktı
14
• f- İç Politikadaki Gelişmeler
• Hükümet Başkanının Değişmesi
• Atatürk’ün Ölümü ve İsmet İnönü’nün Cumhurbaşkanı Olması
• II. Dünya Savaşı Döneminde İç Politikadaki Gelişmeler
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
• Mehmet GÖNLÜBOL, Olaylarla Türk Dış Politikası, Alkım Kitapevi, Genişletilmiş 7 Baskı, Ankara, 1989 • Fahir Armaoğlu, 20.Yüzyıl Siyasi Tarihi,1915-1995, Alkım Kitapevi, • Türkiye Cumhuriyeti Tarihi II Atatürk Araştırma Merkezi • Sina AKŞİN v.d.,Türkiye Tarihi Cilt 4 • Büyük Larousse, Milliyet Yayınları Cilt 2 • Prof.Dr.,Behçet Kemal YEŞİLBURSA, Bağdat Paktı (1955-1959)
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
2
28
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
14
6
84
Ödevler
0
0
0
Projeler
0
2
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
1
2
2
Diğer
2
2
4
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
2
2
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30 saat
4
Dersin AKTS Kredisi
4
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU