Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
YAŞAYAN DÜNYA DİNLERİ
1 Dersin Adı: YAŞAYAN DÜNYA DİNLERİ
2 Dersin Kodu: İDÖ3010
3 Dersin Türü: Zorunlu
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 3
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 6
7 Dersin AKTS Kredisi: 3
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu -
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç.Dr. BÜLENT ŞENAY
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Doç.Dr. Bülent ŞENAY
U.Ü. İlahiyat Fakültesi
Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü
bshanay@uludag.edu.tr
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu ders, medeniyet(ler) tarihinde dinlerin kutsal metinlerinden ve kendi kaynaklarından hareketle Hinduizm, Budizm, Konfüçyanizm, Yahudilik, Hıristiyanlık gibi dinlerin ve Yeni Dini Hareketlerin inanç ibadet ve sosyal/cemaat yaşamı bakımından incelenmesini, karşılaştırılmasını amaçlamaktadır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Dünyada mevcut farklı dinler hakkında genel kavramlara ve literatüre sahip olup, insanlığın dini geçmişi hakkında genel açıklamalar yapabilme.;
2 Kendini ifade edebilecek seviyede alan anlatım dil bilgisine sahip olma.;
3 Çağımızda dinlerle ilgili tartışmalarda bilgi ve tahlil becerisi sahibi olabilme.;
4 Türkiye’de mevcut İslam dışındaki dinler ve inançlar hakkında bilimsel araştırmalar yapabilme.;
5 Dinlerin ortak ve farklı yönlerini kavrama, geleneksel dinler, kurucusu olan dinler ve tek tanrılı dinlerin temel niteliklerini kavrayabilme ve karşılaştırabilme;
6 Dinlerin hangi sosyal şartlarda ortaya çıktığı ve sonuçları üzerine karşılaştırma ve açıklamalar yapabilecek;
7 İslam bilim tarihinde dinlerle ilgili yazılmış eserleri tanıyabilme.;
8 Çağdaş dünyada tartışılan inanç, inançsızlık, ritüel, cemaat, kutsallık, gibi kavram ve yaklaşımları açıklayabilme.;
9 Yaşayan Dünya Dinlerini kültür ve uygarlık tarihi açısından karşılaştırabilme;
10 Modern çağda yaşayan dinlerin kamusal alan ve kamusal ahlak konularına bakışını değerlendirebilme.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Dinler Tarihinin Konusu, Yöntemi ve Kaynakları
2 Günümüzde, İslam Âleminde ve Türkiye’de Dinlerle ilgili Çalışmalar
3 Dinler Coğrafyası, Medeniyet Tarihinde Dinler ve “İlkel” Din Kavramı
4 Hinduizm
5 Budizm
6 Zerdüştilik ve Sabiilik
7 Konfüçyanizm ve Taoizm
8 Şintozim
9 Musevilik/Yahudilik
10 Sabataycılık ve Türkiye’de Dönmeler
11 Hıristiyanlık
12 Yeni Dini Hareketler
13 Islam ve Diğer Dinler
14
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: • Sarıkçıoğlu, Ekrem, Başlangıcından Günümüze Dinler Tarihi, İstanbul, Ötüken Yay., 2002.
• Dinler Tarihi, Ali Şeriati, Fecr yayınları, 2010 (tekrarbasım).
• Gündüz, Şinasi (editör), Yaşayan Dünya Dinleri, Ankara, D.İ.B.Yayıncılık, 2007.
• Tümer, Günay- Abdurrahman KÜÇÜK, Dinler Tarihi, Ankara, Ocak Yayınları, 2002.
• Şenay, Bülent “Ayrılmış Doğu Kiliseleri”, Yaşayan Dünya Dinleri, Ankara, D.İ.B.Yayıncılık, 2007.
• Şenay, Bülent, Markûnîlik-Bir Rafızi Hıristiyan Kilisesi, Verka yayınları, Bursa, 2004.
• Yılmaz, Faruk- Dinlerin Kökeni, Berikan yayınları, 2011.
• Küçük, Alpaslan, Kutsal Kitap Anlayışı : Yahudilik Hıristiyanlık ve İslam Örneği, Berikan, 2009
• Bettany, G.T. Dünya Dinleri Ansiklopedisi, Say, 2006.
• Dalkılıç, Mehmet Milel ve Nihal: Dinler, Mezhepler ve Felsefi Sistemler Tarihi, Litera, 2008.
• Cengiz Şişman, Sabatay Sevi ve Sabataycılar : Mitler ve Gerçekler, Aşina Kitaplar, 2008.
• Selahattin Galip, Dönmeler ve Dönmelik : Bütün Yönleriyle Sabatay Sevi, Yayınevi: Geçit 2004.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Kısa Sınav 0 0
Ödev 1 20
Yıl sonu Sınavı 1 50
Toplam 3 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 50
Finalin BAşarıya Oranı 50
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 2 12 24
Ödevler 1 10 10
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 3 5 15
Arasınavlar 1 8 8
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 12 12
Toplam İş Yükü 97
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,23
Dersin AKTS Kredisi 3
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12 PY13 PY14 PY15 PY16
OK1 5 5 3 3 5 3 4 5 5 3 2 4 0 0 0 0
OK2 5 5 3 3 5 3 3 4 5 3 2 4 0 0 0 0
OK3 4 5 3 3 3 3 3 4 5 4 2 5 0 0 0 0
OK4 4 4 3 3 3 3 3 3 5 4 2 5 0 0 0 0
OK5 4 5 3 3 3 3 3 4 5 2 2 5 0 0 0 0
OK6 4 5 3 3 3 3 3 4 5 4 2 4 0 0 0 0
OK7 5 5 3 3 5 3 3 4 5 3 2 4 0 0 0 0
OK8 4 5 3 3 3 3 3 4 5 2 2 5 0 0 0 0
OK9 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK10 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr