1 | Dersin Adı: | MODERN FIKIH METİNLERİ |
2 | Dersin Kodu: | İLA4246 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 4 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 8 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 9 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 2 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | Yok |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Arapça |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Dr. Ögr. Üyesi NAZAN LİLA |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Doç. Dr. M. Salih KUMAŞ, Doç. Dr. S. Mehmet UĞUR, Doç. Dr. Mustafa ATEŞ, Doç. Dr. Eren GÜNDÜZ |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: |
Dr. Öğr. Üyesi Nazan LİLA nazanlila@uludag.edu.tr 0545 887 56 21 Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Modern fıkıh metinlerini okuyabilme, özelliklerini fark edebilme ve fıkhın gelişim dönemleri ile ilişkisi bakımından yorumlayabilme |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Öğrencinin fıkıh alanında gelişimini sağlar. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Modern fıkıh metinlerine giriş: Fıkıh, metin ve modern kavramları; fıkıh ilminin gelişim dönemleri ve modern dönem fıkıh metinlerinin genel özellikleri | |
2 | Konu sistematiğinin yenilenmesi bakımından modern fıkıh metinleri | |
3 | Fıkıh dilinin sadeleşmesi bakımından modern fıkıh metinleri | |
4 | Fıkhın salt akademik bir çalışma haline gelişi bakımından modern fıkıh metinleri | |
5 | Çağdaş problemlere çözüm arayışı bakımından modern fıkıh metinleri | |
6 | Taklit ve mezhep taassubundan uzaklaşılması bakımından modern fıkıh metinleri | |
7 | Sünnî ve sünnî olmayan fıkıh mezhepleri arasında yakınlaşma eğilimi bakımından modern fıkıh metinleri | |
8 | Mekasıdü'ş-şeria eksenli yorumların gelişmesi bakımından modern fıkıh metinleri | |
9 | Klasik fıkıh kavramlarının ifsadı bakımından modern fıkıh metinleri | |
10 | Araçsalcı/faydacı telfik yaklaşımı bakımından modern fıkıh metinleri | |
11 | İhyacı, ıslahçı, yeni selefîci yaklaşımlar bakımından modern fıkıh metinleri | |
12 | Muhafazakar/gelenekselci taklit yaklaşım bakımından klasik fıkıh metinleri | |
13 | Karşılaştırmalı eklektik tercih yaklaşımı bakımından modern fıkıh metinleri | |
14 | Analitik akademik tecdid yaklaşımı bakımından modern fıkıh metinleri |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
- el-Fıkhu'l-islâmi, Vehbe Zuhayli - Fıkhu's-sünne, Seyyid Sabık - Fıkhu'l-evleviyyât, Yusuf el-Karadavî - Modern İslam Hukuk Düşüncesi, Özgür Kavak - İslam Nasıl Yozlaştırıldı; Yaşar Nuri Öztürk - İslam, Fazlurrahman Malik - Modern Dönemde Fıkıh İlminin Temel Meseleleri, Eyyüp Said Kaya - Fıkhu'l-müyesser fî-dav'i'l-kitâbi ve's-sünne - Modernleşme Ekseninde Türk Düşüncesi, Ahmet Dağ - Medhal, Mehmed Seyyid - el-Fıkhu'l-İslâmî fî sevbihi'l-cedîd, Mustafa Ahmed ez-Zerkâ |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 60 |
Toplam | 2 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 40 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Çoktan seçmeli test, metin çeviri ve yorum becerisi, söylem analizi | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 2 | 28 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 14 | 196 |
Ödevler | 0 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 24 | 24 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 272 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 9,07 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 9 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |