Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
NİTEL ARAŞTIRMA TASARIMI
1 Dersin Adı: NİTEL ARAŞTIRMA TASARIMI
2 Dersin Kodu: RES5130
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Yüksek Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 1
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 2
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 2
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu yok
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BERNA COŞKUN ONAN
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: yok
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Doç. Dr. Berna COŞKUN ONAN
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Nitel araştırmanın doğasını anlayarak, bir nitel araştırmanın nasıl planlanacağını, nelere dikkat edilmesi gerektiğini öğrenmek ve uygulayabilecek düzeye gelebilmek.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: Birer bilim uzmanı olacak bireylerin nitel araştırma tasarımları yaparak ve uygulayarak, bilim alanına katkıda bulunacak yayınlar üretmelerine katkı sağlamak.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Nitel, nicel ve karma yöntemlerin tipolojik, terminolojik, epistemolojik farklarını bilmek. ;
2 Nitel, nicel ve karma yöntemlerin paradigmal ve ampirik farklarını bilmek. ;
3 Nitel araştırma türlerinin tasarım farklılıklarını anlamak.;
4 Nitel araştırma tasarım sürecinde araştırmacı yaklaşımı, duruşu ve rollerini bilmek;
5 Nitel araştırma tasarımında problemi ve amaçları belirleyebilmek, bu doğrultuda araştırma sorularını geliştirebilmek;
6 Nitel araştırma tasarımında araştırma sorularını esas alan bir veri toplama süreci planlayabilme ve araçlarını geliştirebilme;
7 Tasarımda belirli amaçlara yönelik örneklemleri bilme, uygun amaçlı seçimler yapabilme ve açıklayabilme;
8 Tasarım süreçlerinin farklılıklarını literatürdeki örnekler bağlamında karşılaştırabilme;
9 Tasarım sürecini görselleştirme;
10 Tasarımın yayın süreçlerini araştırabilme, etik kuralların farkında olabilme ve yayına hazırlanabilme;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ TİPOLOJİSİ (NİTEL, NİCEL VE KARMA YÖNTEMLER) VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ TİPOLOJİSİ VE TEMEL ÖZELLİKLERİ. NİTEL ARAŞTIRMALARA PARADİGMAL YAKLAŞIM, NİTEL ARAŞTIRMALARIN DOĞASI VE ETİĞİ.
2 ARAŞTIRMA TASARIMINDA ÖZET YAZIMI, GİRİŞ YAZIMI VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR YAZIMI, ARAŞTIRMA TASARIMINDA EYLEM UYGUNLUĞU VE DESEN OLUŞTURMA TANIMLARI
3 ÖNEMLİ AKADEMİK NİTEL ARAŞTIRMA YAYINEVLERİ, DERGİLER, KAYNAKLARIN TANITIMI, PROBLEM DURUMUNU TESPİT, İLGİLİ ARAŞTIRMALARLA DESTEKLENMİŞ PROBLEM DURUMU YAZIMI
4 ARAŞTIRMA SORULARININ YAZIMI, AMAÇ VE ÖNEM YAZIMI, NİTEL ARAŞTIRMALARDA GEÇERLİLİK ve GÜVENİRLİĞE GİRİŞ
5 NİTEL ARAŞTIRMALARDA YAYGIN KULLANILAN DESENLER: ETNOGRAFİ ARAŞ., FENOMENOLOJİ, DURUM ÇALIŞMASI, TEMELLENDİRİLMİŞ KURAM, EYLEM ARAŞTIRMASI, ANLATI ARAŞTIRMASI
6 NİTEL ARAŞTIRMALARDA YAYGIN KULLANILAN DESENLER: ETNOGRAFİ ARAŞ., FENOMENOLOJİ, DURUM ÇALIŞMASI, TEMELLENDİRİLMİŞ KURAM, EYLEM ARAŞTIRMASI, ANLATI ARAŞTIRMASI
7 NİTEL ARAŞTIRMALARDA YAYGIN KULLANILAN DESENLER AÇISINDAN KARŞILAŞTIRMALI ANALİZLER. ÖRNEKLER ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRMELER.
8 ARAŞTIRMA SORULARI TEMELİNDE ARAŞTIRMA DESENİNE KARAR VERME, VERİ TOPLAMA SÜRECİ NASIL OLMALI? ve NASIL YAZILMALI? VERİ TOPLAMA SÜRECİNİ DESENE UYGUN PLANLAMA. NİTEL ARAŞTIRMALARDA SIKLIKLA YAPILAN YANLIŞLAR.
9 VERİ TOPLAMA SÜRECİNİN TEMEL İLKELERİ VE VERİ TOPLAMA SÜRECİNDE ETİK HUSUSLAR, ARAŞTIRMACI ROLLERİ, ARAŞTIRMACI BAKIŞ AÇISININ YAZIMI VE ÖNEMİ
10 VERİ TOPLAMA TEKNİKLERİ: 1. GÖZLEMİN TEMEL ÖZELLİKLERİ VE TÜRLERİ, 2. GÖRÜŞME VERİ TOPLAMA TEKNİĞİ VE TÜRLERİ. 3. DOKÜMAN İNCELEME TEKNİĞİ NEDİR? TEMEL ÖZELLİKLERİ VE DOKÜMAN TÜRLERİ.
11 NİTEL VERİ ANALİZİ TÜRLERİ. YAYGIN KULLANILAN ANALİZ YÖNTEMLERİ. BETİMSEL, İÇERİK, TEMATİK.
12 RAPORLAŞTIRMA NİTELİKLERİ BAĞLAMINDA MAKALELE ÖRNEKLERİNİ İNCELEME.
13 NİTEL ARAŞTIRMALARDA GEÇERLİLİK ve GÜVENİRLİK yerine KULLANILAN KALİTEYİ ARTTIRMA TEKNİKLERİ. SAĞLAMLIK NEDİR? ARAŞTIRMA SÜRECİNDE ARTTIRMA YOLLARI NELERDİR? SORULARLA ARAŞTIRMANIN SAĞLAMLIĞI KONTROL ETMEK.
14 ÖĞRETİM SÜRECİNDE GELİŞTİRİLEN ARAŞTIRMANIN TASARIMINI KONTROL ETME VE UYGULAMAYA HAZIR HALE GETİRME.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Miles and Huberman, Nitel veri analizi
Johnny Saldana, Nitel Araştırmacılar İçin Kodlama El Kitabı
John W. Creswell, Nitel Araştırmacılar İçin 30 Temel Beceri
Güler, Halıcıoğlu Taşgın, Sosyal Bilimlerde
Nitel Araştırma Yöntemleri.
Yıldırım ve Şimşek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri.
John W. Creswell, Nitel Araştırma Yöntemleri
Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni.
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 0 0
Ödev 0 0
Yıl sonu Sınavı 1 100
Toplam 1 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 0
Finalin BAşarıya Oranı 100
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Süreç içi ve süreç sonu değerlendirme yöntemleri
Açıklama açık uçlu sorular ya da ödev teslimleri
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 2 28
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 3 20 60
Ödevler 0 8 32
Projeler 0 0 0
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 1 1
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 30 saat 4,03
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11
OK1 4 5 5 5 5 5 1 3 4 1 1
OK2 4 5 5 5 4 4 1 2 3 1 1
OK3 5 5 5 4 5 4 2 2 2 1 1
OK4 5 5 5 4 4 4 2 1 5 1 1
OK5 4 4 4 4 5 5 1 3 5 1 1
OK6 5 5 5 5 5 5 1 3 5 1 1
OK7 4 4 4 4 4 4 1 3 5 2 2
OK8 5 5 5 5 5 5 1 5 5 1 5
OK9 3 3 3 2 2 3 5 5 5 5 5
OK10 5 4 5 5 5 5 2 5 4 2 4
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr