Türkçe English Ders İçerik Rapor
Ders Öğretim Planı
OPTİK TASARIM
1 Dersin Adı: OPTİK TASARIM
2 Dersin Kodu: EEM4312
3 Dersin Türü: Seçmeli
4 Dersin Seviyesi: Lisans
5 Dersin Verildiği Yıl: 4
6 Dersin Verildiği Yarıyıl: 8
7 Dersin AKTS Kredisi: 4
8 Teorik Ders Saati (saat/hafta): 3
9 Uygulama Ders Saati (saat/hafta): 0
10 Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): 0
11 Dersin Önkoşulu Fizik II Elektromanyetik Alan Teorisi
12 Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar Yok
13 Dersin Dili: Türkçe
14 Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
15 Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. UMUT AYDEMİR
16 Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları:
17 Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: Doç.Dr. Umut AYDEMİR
18 Dersin Web Adresi:
19 Dersin Amacı Bu ders, Elektrik Elektronik Mühendisliği öğrencilerine optik tasarım prensipleri, optik sistemler ve bileşenleri, optik malzemeler ve uygulamaları hakkında temel bilgi ve beceriler kazandırmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, teorik bilgileri pratik uygulamalarla birleştirerek optik tasarım problemlerini çözme ve optik sistemler geliştirme yeteneği kazanacaklardır.
20 Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: 1. Fotonik ve Optoelektronik Alanında Kariyer: Optik tasarım, fotonik ve optoelektronik alanlarında hızla büyüyen bir sektördür. Bu ders, öğrencilere bu alanlarda kariyer yapmaları için gerekli temel bilgileri sağlar. Telekomünikasyon, lazer teknolojileri, görüntüleme sistemleri, biyomedikal optik gibi sektörlerde iş imkanları yaratır. Optik tasarım yazılımlarını kullanma becerisi, mezunların bu sektörlerde rekabet avantajı elde etmelerini sağlar. 2. Çok Disiplinli Çalışma Becerisi: Optik tasarım, elektrik, elektronik, malzeme bilimi ve fizik gibi farklı disiplinleri bir araya getiren bir alandır. Bu ders, öğrencilere çok disiplinli projelerde çalışma ve farklı alanlardaki uzmanlarla iletişim kurma becerisi kazandırır. 3. Problem Çözme ve Analitik Düşünme Yeteneği: Optik tasarım, karmaşık problemleri analiz etme ve çözme yeteneği gerektirir. Bu ders, öğrencilere optik sistemlerdeki problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisi kazandırır. Analitik düşünme, eleştirel düşünme ve problem çözme becerileri, mühendislik alanında genel olarak başarı için önemlidir. 4. Teknolojik Gelişmelere Adaptasyon: Optik alanında sürekli yeni teknolojiler ve uygulamalar ortaya çıkmaktadır. Bu ders, öğrencilere alanındaki güncel gelişmeleri takip etme ve yeni teknolojilere adapte olma becerisi kazandırır. 5. Girişimcilik: Optik tasarım bilgisi, öğrencilerin kendi optik ürünlerini veya sistemlerini geliştirmelerine ve girişimcilik fırsatları yaratmalarına olanak tanır.
21 Ders Öğrenme Kazanımları
1 Öğrenciler, optik tasarım prensiplerini ve temel kavramlarını anlayabileceklerdir.;
2 Öğrenciler, farklı optik sistemleri ve bileşenlerini tanıyabilecek ve analiz edebileceklerdir.;
3 Öğrenciler, optik malzemelerin özelliklerini ve uygulamalarını öğrenebileceklerdir.;
4 Öğrenciler, optik tasarım problemlerini çözmek için gerekli becerileri kazanacaklardır.;
5 Öğrenciler, optik tasarım yazılımlarını kullanarak optik sistemler tasarlayabileceklerdir.;
22 Dersin İçeriği
Hafta Teori Uygulama
1 Işığın doğası ve yayılımı, Huygens prensibi, Fermat prensibi, Snell yasası, yansıma ve kırılma.
2 Geometrik optik, ince mercekler, mercek denklemleri, mercek sistemleri, aynalar.
3 Optik sapınçlar, küresel sapınç, koma, astigmatizma, alan eğriliği, distorsiyon, sapınçların giderilmesi.
4 Optik malzemeler, kırılma indisi, dispersiyon, geçirgenlik, yansıtma, soğurma.
5 Prizmalar, prizma türleri, prizmalarda ışığın yayılımı, prizma uygulamaları.
6 Işık kaynakları, termal ışık kaynakları, lazerler, LED'ler, ışık kaynaklarının özellikleri.
7 Optik dedektörler, fotodiyotlar, fototransistörler, CCD'ler, CMOS sensörler, dedektörlerin özellikleri.
8 Görüntüleme sistemleri, insan gözü, kamera, teleskop, mikroskop, görüntüleme sistemlerinin tasarımı.
9 Fiber optik, fiber optik kablolar, fiber optik iletişim, fiber optik uygulamaları.
10 Optik tasarım yazılımları, Zemax, SPEOS, Code V, OSLO, optik tasarım yazılımlarının kullanımı.
11 Optik tasarım yazılımları II, Zemax, SPEOS, Code V, OSLO, optik tasarım yazılımlarının kullanımı.
12 Aydınlatma tasarımı, iç mekan aydınlatması, dış mekan aydınlatması, aydınlatma standartları.
13 Optik metroloji, interferometreler, spektrometreler, optik ölçüm teknikleri.
14 Güncel optik teknolojileri, holografi, metamalzemeler, fotonik kristaller.
23 Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: Ders notları,
Eugene Hecht, Optics, 5th Ed, Pearson, 2016
"Fundamentals of Optics" by Francis A. Jenkins and Harvey E. White
"Introduction to Optics" by Frank L. Pedrotti, Leno M. Pedrotti, and Leno S. Pedrotti
"Modern Optical Engineering" by Warren J. Smith
"Lens Design Fundamentals" by Rudolf Kingslake
"Field Guide to Geometrical Optics" by John E. Greivenkamp
Çevrimiçi Kaynaklar
24 Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYISI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 0 0
Kısa Sınav 2 10
Ödev 6 30
Yıl sonu Sınavı 1 60
Toplam 9 100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı 40
Finalin BAşarıya Oranı 60
Toplam 100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları Ölçme ve değerlendirme, Bursa Uludağ Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim Öğretim Yönetmeliği ilkelerine göre yapılmaktadır.
Açıklama
25 AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi [Saat] Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler 14 3 42
Uygulamalı Dersler 0 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 6 4 24
Projeler 1 10 10
Arazi Çalışmaları 0 0 0
Arasınavlar 0 0 0
Diğer 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavları 1 10 10
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 30 saat 3,87
Dersin AKTS Kredisi 4
26 PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU
PY1 PY2 PY3 PY4 PY5 PY6 PY7 PY8 PY9 PY10 PY11 PY12
OK1 2 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0
OK2 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0 0
OK3 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0
OK4 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0 0
OK5 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0
ÖK: Öğrenme Kazanımları PY: Program yeterlilikleri
Katkı Düzeyi: 1 Çok Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok Yüksek
Bologna İletişim
Mail : bologna@uludag.edu.tr
Tasarım & Kodlama
Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2015
otomasyon@uludag.edu.tr