1 | Dersin Adı: | TÜRK AKADEMİK COĞRAFYASININ TARİHİ GELİŞİMİ |
2 | Dersin Kodu: | COG5103 |
3 | Dersin Türü: | Seçmeli |
4 | Dersin Seviyesi: | Yüksek Lisans |
5 | Dersin Verildiği Yıl: | 1 |
6 | Dersin Verildiği Yarıyıl: | 1 |
7 | Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
8 | Teorik Ders Saati (saat/hafta): | 3 |
9 | Uygulama Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
10 | Laboratuar Ders Saati (saat/hafta): | 0 |
11 | Dersin Önkoşulu | |
12 | Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar | Yok |
13 | Dersin Dili: | Türkçe |
14 | Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
15 | Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ALİ YİĞİT |
16 | Dersi Veren Diğer Öğretim Elemanları: | Doç. Dr. ALİ YİĞİT |
17 | Ders Koordinatörünün İletişim Bilgileri: | |
18 | Dersin Web Adresi: | |
19 | Dersin Amacı | Türklerde coğrafya sahasındaki bilimsel gelişmeler kronolojik olarak ele alındıktan sonra son yüzyıl içindeki modern coğrafyanın gelişim evreleri ayrıntılı olarak ele alınacaktır. |
20 | Dersin Mesleki Gelişime Katkısı: | Mesleğinin geçmişini ve önceki meslektaşlarının bilime katkılarını öğrenerek mesleğini benimseme duygusunu geliştirir. |
21 | Ders Öğrenme Kazanımları |
|
22 | Dersin İçeriği |
Hafta | Teori | Uygulama |
1 | Coğrafi bilgi birikiminin oluşma ve yazılı hale gelme süreci | |
2 | Antik dönemde ve Ortaçağ İslam dünyasında coğrafi birikim | |
3 | Coğrafyanın akademik bir bilim haline gelme süreci | |
4 | Osmanlı döneminde coğrafi bilginin gelişim süreci | |
5 | Türkiye'de modern coğrafyanın öncüleri | |
6 | Türkiye'de akademik coğrafyanın kuruluşu ve ilk temsilcileri | |
7 | Türkiye'de coğrafyanın örgütlenme ve yükseliş dönemi | |
8 | Türkiye'de coğrafya biliminin duraklama ve sıradanlaşma süreci | |
9 | YÖK ve Üniversitelerin yeniden yapılanma sürecinde coğrafyanın durumu | |
10 | Türkiye'de coğrafya bölümlerinin ve Akademisyenlerin çoğalma dönemi | |
11 | Günümüz Türkiye'sinde coğrafyanın ve coğrafyacının görünümü | |
12 | Türkiye coğrafyasında ekoller var mı? olabilir mi? | |
13 | Özgün coğrafi bakış açıları ortaya konabilir mi? | |
14 | Türk Coğrafyasının genel bir değerlendirilmesi |
23 | Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar: |
AKKAN E. 1972. Cumhuriyetin 50. Yıldönümünde Coğrafya. Coğrafya Araştırmaları Dergisi. S: 5-6, s: 1-5. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Coğrafya Araştırmaları Enstitüsü Yay. AKKAN E. 1998. Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi’nin Kuruluşunun 60. Yıl Dönümünde Coğrafya Bölümü. Türkiye’de Sosyal Bilimlerin Gelişmesi ve Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Sempozyumu. 24-26 Nisan 1996. Bildiriler. s: 295-313. Ankara. AKYOL, İ.H., Son Yarım Asırda Türkiye'de Coğrafya I: Mutlakıyet Devrinde Coğrafya, TÜRK COĞR. DERG., 1, 1943, 3-15, Ankara AKYOL, İ.H., Son Yarım Asırda Türkiye'de Coğrafya II: Meşrutiyet Devrinde Coğrafya, TÜRK COĞR. DERG., 2, 1943, 121-136, Ankara AKYOL, İ.H., Son Yarım Asırda Türkiye'de Coğrafya III: Cumhuriyet Devrinde Coğrafya, TÜRK COĞR. DERG., 3-4, 1943, 247-276, Ankara ALAGÖZ, C.A., DTCF Kuruluşundan 1973 Yılına Kadar, Ülkeler Coğrafyası Kürsüsü Çalışmaları Hakkında I, TÜRK KÜLTÜRÜ ARŞT., XI/14, 1975, 214-269, Ankara BEDİZ, D., XIX. Asırda Türkiye'nin Coğrafya Sahasındaki Büyük Hamlesi ve Milletlerarası Bir Yarışmada Türk Başarısının 90. Yıldönümü, A.Ü. DTCF CAD, 1, 1966, 17-25, Ankara DOĞANAY, H., Cumhuriyetin 70. Yılında Atatürk Üniversitesinde Coğrafya Araştırmaları ve Eğitimi, DOĞU COĞR. DERG., 1, 1995, 28-66, Erzurum ERİNÇ S. 1973. Cumhuriyet’in 50. Yılında Türkiye’de Coğrafya. Elli Yılda Coğrafya. Başbakanlık Kültür Müsteşarlığı Cumhuriyetin 50. Yıldönümü Yayınları: 11. 62 s. Ankara. ERİNÇ S. 1997. Coğrafya. Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de Bilim. “Sosyal Bilimler” Cilt I. Türkiye Bilimler Akademisi (TÜBA) Yay. Ankara. EROL O. 1993. Türkiye’de Jeomorfoloji. Cumhuriyetin 70. Yılında Türkiye’de Bilim II. Bilim ve Teknik (Özel ek). TÜBİTAK Yay. 12-118. Ankara. GÜMÜŞÇÜ, O., A.Ü.D.T.C.F. Coğrafya Bölümü Tarihi, A.Ü. DTCF CAD, 12, 1996, 161-177, Ankara GÜRSOY, C.R., Cumhuriyetimizin 50.Yılında Coğrafya ve Türk Coğrafya Kurumu, TÜRK COĞR. DERG., 26, 1975, 1-3, İstanbul İZBIRAK R. 1976. Türkiye’de Son Yarım Yüzyıl İçinde Coğrafya Alanında Gelişmeler. 50. Yıl Konferansları. s: 29-44. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Yayın No: 257. KOÇMAN A. 1999. Cumhuriyet Döneminde Yüksek Öğretim Kurumlarında Coğrafya Öğretimi ve Sorunları. Ege Coğrafya Dergisi S: 10, s: 1-14. Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay. İzmir. KARA, H., DTCF'nin Kuruluşunun 60. Yıl Dönümünde Coğrafya Eğitimi, DTCF'nin Kuruluşunun 60. YIL Dönümü, , 1998, 315-324, Ankara KOCAKUŞAK, S., Cumhuriyet Öncesi Dönemde Bölgesel Coğrafya ve Bu Alandaki Gelişmeler, DTCF'nin Kuruluşunun 60. YIL Dönümü, , 1998, 326-342, Ankara KURTER, A., Deniz Bilimleri ve Coğrafya Enstitüsü Çalışmaları, İ.Ü. DBCE BÜLTEN, 2, 1985, 155-157, İstanbul LOUIS, H., Der Erste Türkische Geographie-Kongreß in Ankara 6.-21.Juni 1941, PETERM. GEOGR. MITTHEILUNGEN, 87, 1941, 311–314, ÖZÇAĞLAR, A., A.Ü. DTCF Türkiye Coğrafyası Anabilim Dalının Kuruluşu Gelişmesi ve Faaliyetleri, DTCF'nin Kuruluşunun 60. YIL Dönümü, , 1998, 343-351, Ankara TÜMERTEKİN E. 1998. Beşeri Coğrafya. Cumhuriyet döneminde Türkiye’de bilim “Sosyal Bilimler-II” Türkiye Bilimler Akademisi. Ankara. |
24 | Değerlendirme |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SAYISI | KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav | 1 | 30 |
Kısa Sınav | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 30 |
Yıl sonu Sınavı | 1 | 40 |
Toplam | 3 | 100 |
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı | 60 | |
Finalin BAşarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 | |
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları | Anlatım, Soru-cevap, Örnek olay, Tartışma, grup çalışması | |
Açıklama |
25 | AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
Etkinlik | SAYISI | Süresi [Saat] | Toplam İş Yükü [Saat] |
Teorik Dersler | 14 | 3 | 42 |
Uygulamalı Dersler | 0 | 0 | 0 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 1 | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışmaları | 0 | 0 | 0 |
Arasınavlar | 1 | 40 | 40 |
Diğer | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavları | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 30 saat | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |
26 | PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ÖK: Öğrenme Kazanımları | PY: Program yeterlilikleri |
Katkı Düzeyi: | 1 Çok Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 Çok Yüksek |