Dr. Öğr. Üyesi Muhammed Seyyit ŞEN e-mail: mssen@uludag.edu.tr Tel: (224) 2941802 Adres: Fen Edebiyat Fakültesi, Tarih Bölümü, E Blok, Oda No: 10/A 16059 - Görükle Yer
18
Dersin Web Adresi:
http://tarih.uludag.edu.tr
19
Dersin Amacı
Amerika Birleşik Devletleri tarihinin ana hatlarını anlatmak.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Günümüzde dünyanın en önemli politik ve ekonomik güçlerinden biri olan ABD'nin bu aşamaya nasıl geldiğini ve hangi süreçlerden geldiğini anlamaktır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Öğrenci ABD’nin ortaya çıkış sürecini tanımlayabilir.;
2
13 koloninin bağımsızlık mücadelesini açıklayabilir.;
3
ABD’nin sosyal alt yapısını kavrayabilir.;
4
ABD’nin kültürel alt yapısını kavrayabilir.;
5
ABD tarihinde önemli dönüm noktaları hakkında bilgi edinebilir.;
6
ABD’nin ilişki içinde olduğu diğer devletlerle münasebetleri anlamlandırılabilir.;
7
ABD’nin mali ve ekonomik gücünün kaynakları öğrenilebilir. ;
8
ABD’nin dünya siyasetindeki yeri ve gücünü yorumlayabilir.;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
-Amerika kıtasının coğrafi konumu
-Kıtada yaşayan eski medeniyetler
-Amerika’nın keşfi ve kıtaya göçler
2
Kuzey Amerika’ya yapılan göçler ve koloni çağı
-Göçmenlerin özellikleri ve yerleştikleri alanlar
-Kültürlerin kaynaşması
3
13 İngiliz kolonisi
-Kolonilerin bağımsızlık savaşı
-Bölgede İngiliz-Fransız çatışması
-Kolonilerin bağımsızlık bildirisi ve kazanılan zafer
4
-Ulusal bir hükümetin kuruluşu
-Yeni ulusun karşılaştığı sorunlar
-Fransız ihtilali ve Birleşik Amerika
-İngiltere ile ikinci savaş ve Ghent antlaşması
5
-Latin Amerika'nın bağımsızlığı
-Monroe Doktrini
6
-Birleşik Devletler'in batıya doğru genişlemesi
-Kuzey-Güney eyaletlerindeki farklılıklar
7
-Amerika ve Uzakdoğu
-Kölelik ve eyaletlerin köleliğe bakış açıları
-Köleci sistem üzerindeki düşünceler
-1861 Kuzey-Güney savaşı ve sonuçları
8
Arasınav ve ders tekrarı
9
-İç savaş sonrası endüstrinin gelişmesi
-Batıya doğru genişleme
-Çiftçilerin durumu
-Amerika-İspanya savaşı (1898)
-Reformlar -I. Dünya savaşı ve A.B.D.
-Ekonomik bunalım ve New Deal Reformları
10
II. Dünya Savaşı ve A.B.D.
-Savaş sonrası kalkınma ve bir süper güç A.B.D.
11
-A.B.D.- S.S.C.B. rekabeti
-Truman doktrini ve Marshall planı
-Kore Savaşı
12
-McCarthy devri
-Eisenhower yılları
-Fidel Castro ve A.B.D. İlişkileri
-John F. Kennedy ve Johnson dönemi
13
-Vietnam savaşı
-Amerika’da terör saldırıları ve Ortadoğu
14
-Türk-Amerikan münasebetleri
-Amerika’nın sosyal ve ekonomik durumu
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
1-Allan Nevins-Henry Steele Commager, ABD Tarihi, Çev: Halil İnalcık, Ankara: Doğu Batı Yayınları, 2005. 2-Howard Zinn, Amerika Birleşik Devletleri Halklarının Tarihi, Çev: Sevinç Sayan Özer, Ankara: İmge Kitabevi, 2005. 3- Nurdan Şafak, Osmanlı-Amerikan İlişkileri, İstanbul: OSAV Yayınları, 2003. 4- Wood Gray-Richard Hofstadter-Steven Endsley, Amerikan Tarihinin Ana Hatları, (Güncelleştiren: Keith W. Olson), Amerikan Basın ve Kültür Merkezi.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
1
40
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
60
Toplam
2
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
40
Finalin BAşarıya Oranı
60
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Vize ve dönem sonunda final sınavı.
Açıklama
Sınavların yanı sıra öğrencinin ders içi etkinlikleri de göz önünde bulundurulur.
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
10
2
20
Ödevler
0
2
22
Projeler
4
4
16
Arazi Çalışmaları
4
5
20
Arasınavlar
1
15
15
Diğer
0
0
0
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
15
15
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30 saat
5
Dersin AKTS Kredisi
5
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU