E-mail: cafer1@uludag.edu.tr / Tel:29418861 Adres: Uludağ Üni. Fen Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü, Görükle Kampüsü, 16059 BURSA
18
Dersin Web Adresi:
http://tarih.uludag.edu.tr
19
Dersin Amacı
Bu dersin amacı öğrencilerin bilimsel bilgi üretimi ve bilimsel uygulamaların tarihsel süreç içerisindeki gelişimini kavramasına yardımcı olmaktır. Bunun yanı sıra güvenilir, objektif, bilim etiği kurallarını bilen ve bilimsel bilgi üretiminde söz konusu kriterleri uygulayan sorumluluk sahibi bilim insanlarının yetişmesine katkıda bulunmaktır.
20
Dersin Mesleki Gelişime Katkısı:
Bu dersin amacı öğrencilerin bilimsel bilgi üretimi ve bilimsel uygulamaların tarihsel süreç içerisindeki gelişimini kavramasına yardımcı olmaktır. Bunun yanı sıra güvenilir, objektif, bilim etiği kurallarını bilen ve bilimsel bilgi üretiminde söz konusu kriterleri uygulayan sorumluluk sahibi bilim insanlarının yetişmesine katkıda bulunmaktır.
21
Ders Öğrenme Kazanımları
1
Bilimsel buluşların arkasındaki düşünce ve yapıyı kavrayabilme;
2
Eski uygarlıklardan günümüze bilimsel bilgi ve faaliyetlerin gelişim sürecini anlayabilme;
3
Bilim tarihiyle ilgili kaynakları bulabilme, düzenleyebilme ve değerlendirebilme;
4
Bilim ve Etik Arasındaki ilişkiyi ve temel problemleri tanımlayabilme;
5
Bilimde etik anlayışının tarihsel gelişimini ifade edebilme;
6
Teknolojik gelişmeler bağlamında bilim-etik ilişkisini yeniden değerlendirebilme;
7
Bilim insanının eğitici ve sosyal sorumluluklarının farkına varabilme;
8
Bilimsel araştırma, yayın etiği ve mesleki etik kavramlarını tüm yönleriyle kavrayabilme;
22
Dersin İçeriği
Hafta
Teori
Uygulama
1
Bilim ve Bilimsel Bilimsel Araştırmanın Tanımı, Bilim Tarihinin Öğrenilmesinin Gerekliliği ve Bilim Tarihinin Kaynakları
2
Eski Uygarlıklarda Bilimsel Düşünce ve Bilimsel Faaliyetler (Eski Çin, Antik Yunan, Mısır, Hindistan)
3
İslam Medeniyetinde Bilimsel Düşünce ve Bilimsel Faaliyetler
4
Roma ve Ortaçağ’da Bilimsel Gelişmeler
5
Aydınlanma Çağı, Endüstri Devrimi ve Bilim
6
Modern Dünyada Bilimsel Düşünce ve Bilimsel Gelişmeler
7
Etik Kuramları, Bilim Etiğine Giriş, Bilimsel Araştırma ve Etik İlişkisi
8
Bilimsel Araştırmada Temel Etik İlkeler
9
Bilimsel Araştırma ve Yayın Sürecinde Etik Dışı Davranışlar ve Etik İhlalleri
10
Bilim İnsanının Eğitici ve Sosyal Sorumluluğu
11
Bilimsel Araştırmalar ve İnsan-Hayvan Deneyleri
12
Anthropocene, Bilimsel ve Teknolojik Gelişmenin Çevre Üzerindeki Etkileri
13
Bilim, Teknoloji ve İnsanın Geleceği
14
Değerlendirme
23
Ders Kitabı, Referanslar ve/veya Diğer Kaynaklar:
Berna Arda vd., Bilim Tarihi ve Bilim Etiği, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, 2004; Ayşe Erzan, Bilim Etiği El Kitabı, Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları,2008; Nurhan Atasoy vd., Bilim Etiği, İstanbul Üniversitesi Yayınları, 2011.
24
Değerlendirme
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI
SAYISI
KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav
0
0
Kısa Sınav
0
0
Ödev
0
0
Yıl sonu Sınavı
1
100
Toplam
1
100
Yıl içi çalışmalarının Başarıya Oranı
0
Finalin BAşarıya Oranı
100
Toplam
100
Derste Kullanılan Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları
Sınav, Derse Katılım
Açıklama
25
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik
SAYISI
Süresi [Saat]
Toplam İş Yükü [Saat]
Teorik Dersler
14
3
42
Uygulamalı Dersler
0
0
0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)
6
6
36
Ödevler
0
10
50
Projeler
0
0
0
Arazi Çalışmaları
0
0
0
Arasınavlar
0
0
0
Diğer
5
10
50
Yarıyıl Sonu Sınavları
1
2
2
Toplam İş Yükü
180
Toplam İş Yükü / 30 saat
6
Dersin AKTS Kredisi
6
26
PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE DERS ÖĞRENİN KAZANIMLARI İLİŞKİSİ TABLOSU